محققان می‌ گویند، تاثیر حالی که امروز دارید، به همین لحظه و همین اتاق محدود نمی‌ شود. از نظر آن ها فرسودگی شغلی، سلامت جسم و روان شما را تحت‌ تاثیر قرار داده و تاثیری پایدار، بر روی وضعیت فیزیکی و روان شناختی شما می گذارد. از لحاظ لغوی، فرسودگی شغلی را می توان تحلیل قوای روانی که گاهی با افسردگی همراه است و از تلاش برای کمک به بیماران روانی یا افراد تحت فشار روانی ناشی می گردد تعریف کرد.

فرسودگی شغلی، نشانه خستگی مفرط عاطفی به دنبال سال ها درگیری و تعهد نسبت به “کار و مردم” است…

چرا فرسودگی شغلی ایجاد می شود؟

فرسودگی شغلی به دلیل فشار مداوم و مکرر و مدیریت نشده محیط کار، ایجاد می شود و نشانه های آن شامل بی علاقه شدن نسبت به شغل خود، احساس درماندگی و ناتوانی، خلق گرفته و بی تفاوتی، یا بی اعتمادی نسبت به مدیریت سازمان و محل کار خود، پرخاشگری، کاهش توانایی انجام دادن وظایف شغلی، محدود شدن فعالیت های اجتماعی، ابتلا به دردهای عضلانی، سردرد، اختلال خواب و مشکلات جسمی مکرر دیگر است.

اگر شما چنین علائمی را تجربه می کنید، ممکن است دچار فرسودگی شغلی باشید. برای اطمینان از این موضوع، با پزشک یا یک کارشناس سلامت روان مشورت کنید. بعضی از این علائم، همچنین می تواند شرایط خاصی از یک بیماری، مانند کم کاری تیرویید یا افسردگی را نشان دهد…

فرسودگی شغلی


مقاله مرتبط : نشانه های کار بیش از حد


را ه های پیشگیری از فرسودگی شغلی

    – روزتان را با مناسک آرامش بخش شروع کنید

حتی اگر شده چند دقیقه مراقبه، ورزش یا یوگا را برای کاهش تنش انجام دهید. به صبح، به روز دیگری که خدا به شما هدیه داده تا زندگی دوباره را تجربه کنید، سلام و با تشکر از خدا روز خوبی را آغاز کنید. کسانی که مدیریت زمان بلد نیستند، در معرض ابتلا به فرسودگی هستند؛ کسانی که تا دقیقه ۹۰ در رختخواب می مانند، با عجله لباس می پوشند، صبحانه‌ نخورده سر کار می روند، زمان در ترافیک ماندن را محاسبه نمی کنند و حرص می خورند و تحت فشار هستند و تنش و تنش و…

حتی اگر مادری خانه دار هستید، سعی کنید صبح زود بیدار شوید و از انرژی صبح، حداکثر استفاده را ببرید…

    – خودتان را بشناسید

 یکی از مهم ترین عواملی که به احساس رضایت مندی شخصی کمک می کند، کسب مهارت خودآگاهی است. برای داشتن این مهارت، لازم است نیازها، نقاط ضعف و نقاط قوت و ارزش های خود را بشناسید و بیشتر از ظرفیت خود، برنامه ریزی نکنید. گاهی با شناخت خود و توانمندی هایتان متوجه می شوید در شرایط کاری ای قرار دهید که وظایف محوله به شما از حد تواناییتان خارج است.

طبیعتا در چنین شرایطی، از عهده انجام بهینه فعالیت ها برنخواهید آمد و این مساله باعث استرس، احساس ضعف، اعتماد به نفس پایین و فرسودگی شغلی در شما می شود. در این شرایط تعدیل وضعیت موجود از طریق مذاکره با مسئول سازمانی، باعث ایجاد آرامش و امنیت شغلی می شود.

علاوه بر این اقدام، در پی یادگیری مهارت های جدید و ارتقای توانمندی خود باشید. در شرایط دیگر ممکن است وظایف و مسئولیت های شما کمتر از توانمندیتان تعریف شده باشد؛ این بار نیز با بیان توانمندی هایتان به مدیر سازمانی، می توانید داوطلب انجام فعالیت های مورد علاقه تان باشید و احساس مفید بودن را تجربه کنید…

    – نه گفتن را یاد بگیرید

با نه گفتن در برابر تقاضایی که مورد علاقه شما نیست یا عملاً قادر به پاسخگویی به یک تقاضا نیستید، می توانید شدت و سختی امور را برای خود، کمتر کنید. برای مثال، تقاضاها و کارهای اضافه برای سازمان را کاهش دهید.

    – در حال زندگی کردن

بیان عبارت «حال را دریاب» یا «در حال زندگی کردن» از انجامش راحت‌ تر است؛ زیرا به‌ هر حال، حالات و روحیات افراد به طور خودکار از فعالیت های روزانه تاثیر می پذیرد. برای دستیابی به این هدف، می توان از روش ها استفاده کرد. برای مثال می‌توان از دست غیر غالب برای نوشتن استفاده کرد؛ یعنی اگر راست دست هستید گاهی اوقات با دست چپ بنویسید.

به این ترتیب با خارج شدن از عادات روزمره، فرد در می یابد که در حال زندگی می کند. ممکن است این تمرین ها در ابتدای امر، عجیب به نظر برسد؛ اما به میزان قابل‌توجهی در بازسازی تفکر، نقش دارد. در صورت نیاز نیز می توانید از یک مربی یا آموزگار ریلکسیشن، کمک بگیرید…

    – برقراری تعادل میان زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ ای

فرسودگی شغلی، همیشه در شرایطی پدید می آید که نبود تعادلی عمیق میان زندگی شخصی و حرفه ای فرد ایجاد شود. هنگام کار، فرد باید به طور مرتب به خود یادآوری کند به عواملی که به زندگی شخصی اش اختلال وارد می کنند‌ «نه» بگوید. این ‌نه‌ گفتن ها به او اجازه می‌دهد به موقعیت های مناسب زندگی شخصی‌، آری‌ بگوید.

فراموش کردن واژه هایی نظیر «مجبور هستم» یا «باید…» از مهم ترین عوامل برای برقراری تعادل است. از سوی دیگر، فردی که شغلی ثابت دارد، باید تفریح و لذت بردن از زندگی را نیز بیاموزد. همراه بردن پرونده های کاری به تعطیلات، اکیداً ممنوع است. حضور فعال و پویا در جمع دوستان و شرکت در محافل اجتماعی نیز ممکن است حس بهتری در افراد به وجود بیاورد. در کنار تمام مواردی که ذکر شد، ورزش و انجام تمرین های سبک ورزشی، به مبارزه با استرس و خستگی، کمک شایان و قابل‌ توجهی می کند.

    – قوه تخیل خود را تقویت کنید

به یاد آورید که چه لحظات خوشی را در طول زندگی خود داشته‌ اید و همواره زیبایی های زندگی را در نظر، مجسم نمایید.

    – تمجید از خود به دلیل موفقیت های کوچک

تمجید از خود دارای اهمیت است. این‌ که فرد به دلیل هر چیز خوبی، هر چند کوچک، در جریان فعالیت های روزانه که موفق به انجام آن ها می‌ شود، از خود تعریف و تمجید کند و به این نتیجه برسد که گاهی در راستای انجام کار، قدم هایی برداشته است. البته باید به خاطر داشت که فروتنی در برابر مشکلات بی پایان، آن ها را قادر می سازد تا آرزوهای واقع گرایانه داشته باشند و از انجام آنچه واقعا می توانند با موفقیت انجام دهند، شاد شوند.

    – کمال گرایی خود را کنترل کنید

افراد کمال طلب، همیشه دنبال بهترین ها، به هر قیمتی هستند. انسان های کمال طلب، فشاری دائمی برای حرکت به سمت هدف های غیرقابل دستیابی درون خود احساس می کنند. آن ها معتقدند، در هر کاری که هستند باید به بهترین شکل ایفای نقش کنند و در نقش یک شاغل، خود را موظف به انجام امور در حد کامل و بی عیب و نقص می دانند.

اشکال این تفکر این است که افراد کمال طلب، ارزش های خودشان را با میزان کارایی و دستاوردهایشان می سنجند و هیچ گاه احساس رضایت نمی کنند. در این شرایط، کوچک ترین اشتباه باعث احساس گناه و سرزنش در آن ها می شود و از لحظات زندگیشان لذت نمی برند.

به جای تفکر کمال خواهی مطلق، به خودتان حق اشتباه بدهید و برای بهتر بودن تلاش کنید. همه ما در رفتارمان درصدی نکات خوب و درصدی نکات منفی داریم. با پذیرش نکات مثبت از آن ها لذت ببرید و خودتان را تشویق کنید و برای اصلاح نکات منفی برنامه ریزی داشته باشید…

    – از گوشه گیری بپرهیزید

اصرار نداشته باشید که کارها را به تنهایی انجام دهید. صمیمیت خود را با دوستانتان و کسانی که دوستشان دارید، افزایش دهید. نزدیکی به دیگران، نه تنها افکار جدیدی را برای شما به ارمغان می آورد، بلکه راهی برای دور شدن از افسردگی و هیجان های منفی، خواهد بود.

    – حذف ترس و اضطراب بیهوده

سعی کنید تا ترس های پیش گویانه را به حداقل برسانید؛ چرا که این ترس ها، اوضاع، احوال و شرایط را تغییر نخواهند داد. فکرتان را هرچه کمتر به ترس و اضطراب مشغول کنید. اگر بتوانید زمان بیشتری را برای تقویت فکری خود اختصاص دهید، روحیه شما بهتر خواهد شد.

    – افزایش عزت نفس

بسیاری از افرادی که دچار فرسودگی شغلی می‌ شوند، از نداشتن عزت نفس رنج می برند. برای رفع این مشکل، توصیه می شود جدولی از توانایی های خود تهیه کرده و اهداف متفاوتشان را در زندگی شخصی ‌یادداشت کنند. منظور از این کار، بازیافتن عزت نفس و انگیزه های مثبت در کوتاه و بلندمدت است.

در این شرایط، فرد باید سعی کند، زندگی خود را با روشی مثبت اداره کند؛ یعنی با دیدن لیوانی نیمه پر به خود بگوید؛ “نیمی از لیوان پر است.” نه این‌که نیمی از آن خالی است.


مقاله مرتبط : تاثیر عوامل فردی و محیطی در تمایل به ترک شغل


 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب