نوسانات خلق در کودکان

نوسانات خلق در کودکان وجو دارد و اگر خلق فرزند ۸ تا ۱۲ ساله شما مانند یک دماسنج در نوسان است، احتمالاً چیزی برای نگرانی وجود ندارد. سنین ۸ تا ۱۲ سال با نوسانات خلقی همراه است. در واقع این کاملاً نرمال است که در یک روز انواع هیجانات و احساسات را داشته باشند؛ اما این بدان معنا نیست که زندگی کردن با کودکی که یک لحظه دلپذیر است و ناگهان بداخلاق می‌شود، آسان باشد.

کنار آمدن با کودک ۸ تا ۱۲ ساله‌ای که دارای نوسانات خلقی است، چالشی برای والدین است. شما باید صبر و شکیبایی‌تان را افزایش دهید. شما باید بدانید که چگونه به کودک ۸ تا ۱۲ ساله‌تان کمک کنید تا نوسانات خلقی‌اش را مدیریت کند و در نتیجه شما نیز بتوانید آن را تحت کنترل خود درآورید.


مقاله مرتبط: اختلال خلق ادواری کودکان


کودک خود را درک کنید

کودکان ۸ تا ۱۲ ساله با چالش‌های مختلفی مانند بلوغ، مدرسه، مشکلات اجتماعی، تکالیف و نمرات روبه‌رو هستند که ممکن است باعث ایجاد نوسانات خلق در کودکان شود. علاوه بر این مغز و بدن فرزند شما با سرعت زیادی در حال رشد است و این می‌تواند برای کودکی که آمادگی برای تغییر ندارد و نمی‌داند که این تغییرات به چه معناست گیج‌کننده باشد.

 وقتی نوسانات خلق برای فرزندتان اتفاق می‌افتد او را درک کنید و به یاد بیاورید که خودتان در این سنین با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید.


مقاله مرتبط: خلق و خوی کودکتان را بشناسید


سبک کردن مسئولیت کودکتان

برنامه‌های کودکان این سنین پر از مسئولیت است. از کار مدرسه گرفته تا فعالیت‌های فوق‌برنامه، بسیاری از کودکان از یک تعهد به تعهد دیگر بدون وقفه می‌روند. اگر برنامه فرزندتان به طور غیرمعمولی زیاد به نظر می‌رسد، یا اگر او از داشتن کارهای زیاد شکایت دارد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک یا دو فعالیت را از برنامه‌اش حذف کند.

بینید آیا مسئولیت و فعالیت کم‌تر باعث می‌شود که خلقش ثابت و متعادل شود و نوسانات خلق در کودکتان کاهش یابد. ممکن است متوجه شوید که نوسانات خلق در کودکان زمانی که زمان فراغت بیشتری داشته باشد کم‌تر شود.

خواب کافی

کودکان در سنین ۸ تا ۱۲ سال نیاز به حداقل ۹ ساعت خواب در شب دارند؛ اما بسیاری از آن‌ها این مقدار نمی‌خوابند. مطمئن شوید کودکتان زمان کافی برای خواب دارد. برنامه خواب منظم برای آخر هفته‌ها و تعطیلات داشته باشید. مطمئن شوید که هر شب به میزان کافی می‌خوابد و تمام وسایلی که ممکن است باعث شود بیدار بماند مانند تلویزیون و کامپیوتر را از اتاقش بردارید.


مقاله مرتبط: چگونه به کودک کمک کنیم تا به خواب رود؟


ارائه مواد غذایی مغذی به کودکتان

بدن کودکان ۸ تا ۱۲ ساله روزانه در حال تغییر است و نیاز به مواد غذایی مغذی دارد. دقت کنید که میان وعده‌های غذایی مغذی (غلات، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، مواد غذایی با کلسیم بالا) در وعده‌های غذایی‌اش بگنجانید و حداقل دو بار در هفته شام خانوادگی داشته باشید.

اگر نگران رژیم غذایی‌اش هستید، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید و بپرسید که آیا کودک شما نیاز به مکمل‌های ویتامین دارد. گاهی اوقات نوسانات خلق در کودکان به دلیل قند پایین اتفاق می‌افتد. در حقیقت، نوسانات خلقی ممکن است نشانه این باشد که کودک شما مواد غذایی مورد نیاز را دریافت نمی‌کند.


مقاله مرنبط: تغذیه سالم در کودکان، از دانستن تا عمل!


وقت‌گذرانی با دوستان

اجازه بدهید کودکتان با دوستانش وقت بگذراند. دوستی برای کودکان در این سنین بسیار مهم است و کودک نیاز به حلقه اجتماعی خود در خارج از خانواده را دارد.

گاهی اوقات نوسانات خلق در کودکان را می‌توان با یک دیدار ساده و یا تماس تلفنی از طرف یکی از دوستان متوقف و یا پیشگیری کرد. پذیرفته شدن در گروه همسالان در این سنین بسیار مهم است و دانستن اینکه دوستانی در مدرسه، تیم‌های ورزشی و دیگر حوزه‌های مهم زندگی خود دارد باعث احساس امنیت می‌شود.

 مطمئن شوید که دوستی‌های خوبی ایجاد می‌کند و با دوستانش وقت می‌گذراند. اگر برنامه فرزندتان خیلی زیاد است و وقتی برای دوستانش ندارد بهتر است برنامه‌اش را سبک‌تر کنید.

تفریح با خانواده

فرزندتان ممکن است دوستان زیادی داشته باشد ولی مهم است که رابطه نزدیک و صمیمانه‌ای نیز با شما داشته باشد. برنامه ماهیانه بیرون رفتن با خانواده داشته باشید و یا با فرزندتان به سینما بروید و یا کلاسی را با هم داشته باشید و یا از فعالیت‌های دیگر لذت ببرید. وقت گذراندن با شما شاید تنها چیزی باشد که فرزندتان به آن نیاز دارد.

گردش با خانواده جهت کنترل نوسانات خلق در کودکان

ورزش

ورزش بخش مهمی از روز است و مخصوصاً بدن در حال رشد کودکتان در این سنین نیاز به ورزش دارد تا قوی شود و نیروی مواجه با روزهای نوجوانی را به آن‌ها می‌دهد. اگر فرزندتان در فعالیت‌های ورزشی شرکت نمی‌کند، مطمئن شوید وقتی را با قدم زدن، دوچرخه‌سواری و سایر ورزش‌های غیررقابتی می‌گذراند.


مقاله مرتبط: ایجاد ارتباط موفقیت آمیز با کودکان


اجازه دهید فرزندتان آزادانه با شما صحبت کند

گاهی نوسانات خلق در کودکان، در این سن به دلیل مسائل استرس‌زایی است که برای فرزندتان وجود دارد. ممکن است با دوست صمیمی‌اش دعوا کرده باشد، مشکلاتی در مدرسه داشته باشد، یا اتفاقی در خانه افتاده باشد. مطمئن شوید که در این شرایط کودکتان نزد شما می‌آید و با شما صحبت می‌کند. با او همدردی کنید و کمک کنید مشکلش را حل کند. خوش‌بین باشید و راه‌حل‌هایی را به او پیشنهاد دهید؛ و به فرزندتان فرصت دهید تا بر نگرانی‌اش غلبه کند.

منبع: سایت verywellfamily و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب