ارتباط موفقیت آمیز با کودکان

برای ایجاد ارتباط موفقیت آمیز با کودکان به عقیده‌ی من باید به آن‌ها همیشه اجازه­‌ی صحبت کردن، آن هم نه فقط در مورد موضوعات قابل قبول و بی خطر بلکه درباره‌­ی مسائل بحث‌برانگیز و مورد اختلاف را داد. به نظر من این امر از اجزای اساسی رشد یک خودانگاره‌ی خوب است و حاصل آن اتکا به نفس و احساس این­که آن­چه کودک انجام می­‌دهد و می­‌گوید اهمیت دارد و بنابراین آگاهی از حقوق کودک و حد و مرز آن مقدار گفت‌وگوی اجتماعی که از نظر جامعه قابل پذیرش است، می‌­باشد.

نحوه برقراری ارتباط موفقیت آمیز

برای برقراری ارتباط موفقیت آمیز با فرزندم، من مصمم بودم که فرزندانم باید آن‌قدر احساس آزادی بکنند که هر موضوعی را، هر چه قدر هم که ممنوعه باشد در منزل مطرح کنند و همراه والدینی حمایت­گر راجع به آن به بحث بپردازند تا این­که پنهان­‌کاری کنند و جای دیگری دنبال کمک بگردند. هنگامی‌که پسر چهار ساله‌­ام برای اولین بار از من پرسید که آیا می­‌خواهم یک لطیفه بی­‌ادبانه بشنوم، لحظه­‌ای مکث کردم و متوجه شدم که لحظه­‌ی حساسی است. لبخند زدم و گفتم خیلی دوست دارم این لطیفه­‌ی بی­‌ادبانه را بشنوم که از قضا یک لطیفه کودکانه مربوط به توالت از آب درآمد. با این حال احساس کردم که این کار مانع را از میان برداشت و سبب برقراری الگویی برای فرزندان من شد که بر اساس آن بتوانند هر موضوعی را در خانه مطرح کنند بدون این­که مورد انتقاد قرار گیرند یا رانده شوند.

نکات مهم در برقراری ارتباط

همچنان­که کودک شما بزرگ­تر می­‌شود تصمیمات شما را زیر سؤال می­‌برد، با منطق شما مقابله می­‌کند، از ارائه نقطه نظر مخالف هراسی ندارد و همانند یک فرد بالغ بدون از دست دادن کنترل خود بحث و مجادله می­‌کند. بسیار مهم است که کودک شما یاد بگیرد همه­‌ی این کارها را در محیطی صمیمی و امن یک خانه­‌ی با محبت انجام دهد، قبل از این­که صحبت­‌های خود را به میدان اجتماع ببرد.

شما باید قبل از هر معلمی به کودک خود نشان دهید که توانایی مستقل فکر کردن، با ارزش است؛ بنابراین از تشویق پاسخ­‌های درست و تنبیه پاسخ‌­های غلط اجتناب کنید. والدین خوب هرگز در گوشزد کردن یا اصلاح همه­‌ی اشتباهات کودک خود به محض انجام ­آن­ها، عجله نمی‌کنند. اگر این کار را بکنید مهارت­‌های خودکنترلی و خود اصلاحی کودک شما به اندازه کافی شکوفا نمی‌­شود و نیز میزان اعتماد به نفس او بسیار اندک خواهد بود.

بزرگ‌سالان از قوانین مخالفت مؤدبانه بهره­‌مندند و همین قوانین باید بر هرگونه ارتباط متقابل بین والدین و کودک نیز حاکم باشد. با استفاده از این قوانین به کودک خود کمک خواهید کرد که عقایدی برای خود شکل دهد، منطق او را تقویت می‌­کنید و به او یاد می‌دهید چگونه مسائل را به نحوی اصیل و مطمئن مورد سؤال قرار دهد. شما می­‌توانید به فرزندان اجازه دهید در یک جو دوستانه نظر خود را ابراز و با دیدگاه­‌های شما مخالفت کند. یک پدر و مادر خوب از رشد توانایی­‌های ذهنی و اعتماد به نفس کودک خود احساس غرور می­‌کند و از مخالفت­‌های او احساس نگرانی نمی­‌کند.


مقاله مرتبط: از مهارتهای ارتباطی فاصله نگیرید

مقاله مرتبط: چگونه ارتباط برقرار کنیم


کمک به همه جانبه نگری

ایجاد ذهنیت «اگر این طور نباشد چه؟» روش خوبی برای کمک به همه جانبه نگری در کودک است، به نحوی که بتواند حقوق مختلفی را در یک زمان در نظر بگیرد؛ بنابراین هنگامی که کودک شما بدون فکر کافی، کار ناپسندی را پیشنهاد می­‌کند، کافی است لحظه‌ای او را متوقف کنید و از او بخواهید فکر کند اگر آن کار را انجام دهد چه اتفاقی خواهد افتاد و اجازه بدهید خودش به دلایل ناشایست بودن آن کار پی ببرد. بدین طریق او یاد خواهد گرفت هنگامی‌که شما یا کس دیگری را برای کمک به خود ندارد، عواقب کارهای خود را در نظر بگیرد.

همه­‌ی این کارها کودک شما را تشویق می­‌کند که تفکر و آینده نگری کند و بنابراین ارضای خود را برای مدت زمان بیش­تر و بیش­تری به تأخیر بیندازد که این موضوع به قوه‌­ی تشخیص و قضاوت و بلوغ اجتماعی وی کمک م‌ی­کند. توانایی مهار هوس‌­های ناگهانی نشان‌دهنده رشد و بلوغ عاطفی است.

آموزش مهارت‌ها برای برقراری ارتباط موفقیت آمیز

ارتباط موفقیت آمیز با کودکان

اهداف مناسب تعیین کنید

از قرار دادن اهدافی که مبهم یا همواره فراتر از توانایی­‌های کودک شماست، بر حذر باشید. هرگز کمال گرا نباشید زیرا این مسئله سبب سرخوردگی شما و کودکتان خواهد شد.

همواره مشارکت کنید

کودک شما تا پس از هشت سالگی از طریق نمونه و تقلید یاد می­‌گیرد و یکی از بهترین راه‌­ها برای نشان دادن یک نمونه­‌ی خوب به وی این است که برخیزد و در مقابل او یا همراه با او کاری انجام دهید.

تکرار کنید، تکرار کنید، تکرار کنید

در مورد تمام کودکان، ولی به ویژه کودکان خردسال، ضروری است که بارها و بارها به آن­ها گفته شود که یک کار را انجام دهند، هر چند این کار را انجام دهند، هر چند این کار برای شما ممکن است خسته کننده باشد.

نمونه‌های مثبت ارائه کنید

به یاد داشته باشید که تا حد امکان مسائل را به نحو مثبت بیان کنید. مثلاً بگویید «چه گربه کوچولوی نازنینی است؛ بیا نوازشش کنیم» فریاد نکشید «گربه را اذیت نکن». جملات منفی از همان لحظه­‌ای که شروع به صحبت می­‌کنید ایجاد ناراحتی می­‌کنند.

یقین کنید که می‌­تواند دستورات را به خاطر بسپارید

تا زمانی که حافظه­‌ی کودک شما کمال نیافته است انتظار نداشته باشید رفتار صحیح را به خاطر بسپارد، هر چند آن را بارها و بارها نشان داده باشید.

نباید قبل از پنج سالگی از کودکتان انتظار داشته باشید آن­چه را که باید و نباید انجام دهد به یاد آورد.

تمرکز کودک را به هم نزنید

یکی از کارهای اصلی که می­‌توانید کارهای اصلی که می­‌توانید جهت کمک به حفظ توجه کودک خود انجام دهید این است که وقتی مجذوب چیزی شده است تمرکز او را بر هم نزنید.

توجه کنید

توجه کردن به کودک خیلی خردسال بایستی خیلی نمایشی و آشکار باشد.

موارد منع را بشناسید

مواردی وجود دارد که لازم است به فرزند خود نه بگویید و کودک شما باید بفهمد وقتی می­‌گویید نه کاری که انجام می­‌دهد ممنوع است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب