آموزش مرتب کردن به کودکان

آموزش مرتب کردن اتاق خواب به کودکان باعث ایجاد مسئولیت پذیری در آنها می شود. چگونگی آموزش کودک در مورد مرتب کردن اسباب و لوازمش زمینه ساز مسئولیت پذیری او در بزرگسالی، و ساختن شخصیت وی برای مواجهه با کارهای سخت و مهم است. برای کودک توضیح دهید چرا مرتب کردن لوازم، ضروری است. ضرورت نظم و ترتیب برای شما روشن است اما برای کودک خردسال انجام این کار بیهوده و مضحک به نظر می‌رسد.


مقاله مرتبط: راهکار آموزش نظم به کودکان، اسباب بازی منو ندیدی؟


نحوه آموزش مرتب کردن به کودکان

جمع و جور کردن را تبدیل به یک بازی کنید.

مثلا یک زمان ده دقیقه‌ای را با ساعت تنظیم کنید و به کودک بگویید “بیا ببینیم تا ده دقیقه‌ای که این ساعت زنگ می‌زند می‌توانی تو تکه‌های پازل را جمع کنی و من هم لباس‌های عروسک را جمع کنم؟”. هیچ گاه نگویید ”جمع و جور کن” زیرا یک به هم ریختگی وسیع به راحتی می‌تواند کودک خردسال را دست پاچه کند. به او طوری فرمان دهید که در آن راهنمایی نهفته باشد. مثلا بگویید ”اول ماشین‌ها رو جمع کن، بعد سراغ کتاب ها برو”. بدین ترتیب با شکستن کارها و تقسیم آن ها به کارهای کوچک‌تر، یک کار به ظاهر بزرگ و بی انتها تبدیل به مجموعه‌ های کوچک و قابل کنترل می‌شود.

آموزش مرتب کردن اتاق

کمک گرفتن از خود کودک در مرتب کردن وسائل

از مرتب کردن اتاق کودک به تنهایی و در زمانی که او حضور ندارد جدا خودداری کنید. وسایل دور ریز را در جلوی چشم کودک خارج کنید تا فکر نکند که غیب شده‌اند. برچسب‌های تصویری برای روی کشوها و درهای کمد کودک تهیه کنید تا بدین ترتیب به کودک کمک کنید جای لوازم را بهتر و راحت ‌تر پیدا کند. برای این کار می‌توانید از نقاشی های خودِ کودک یا تصاویری که از مجلات در می‌آورید استفاده کنید. زیر هر تصویر هم با خط خوانا و درشت طوری که خواندن آن برای کودک راحت باشد، نام لوازمی که باید در آن قسمت قرار گیرد را بنویسید. اگر در دوران کودکی، بعد از بازی فرزندتان، شما ریخت و پاش هایش را جمع کنید در بزرگسالی هم توقع دارد کسی کارهایش را برایش ساماندهی کند.

جذاب نشان دادن

به خانه تکانی و مرتب کردن اتاق کودک به عنوان یک دردسر نگاه نکنید بلکه آن را یک مرحله از روند آموزشی کودک بدانید که می ‌تواند برای او لذت بخش هم باشد. اما دقت کنید که تمرکز در این کار باید بر کودک باشد و بخصوص در مورد کودکانی که کمی بزرگترند؛ نقش شما تنها باید مانند یک مشاور باشد به طوری که در نظم دادن به اتاق کودک او را همراهی کنید.

به عنوان مشاور می‌ توانید او را راهنمایی کنید که چه وسایلی در نظم دادن به اتاق به کار او می‌آید و چه چیزهایی برای او مهم است و چه چیزهایی ممکن است مشکل زا باشد. با همراهی کودک شما خواهید توانست از نظرات و دیدگاه‌ های او هم در مورد چیدمان اتاقش آگاه شوید و بهترین چیدمان را با نظمی که برای کودک کاربردی باشد، انتخاب کنید. یادتان نرود که بچه ‌ها وقتی در کارها مشارکت داشته باشند بیشتر و بهتر می ‌توانند قوانین انضباطی را درک کرده و در آینده اتاق را تمیز و مرتب نگه دارند. مطمئن باشید در سایه تکرار این کارها، کودک می‌آموزد که به خوبی از عهده انجام آن ها برآید.

پاداش دادن

برای کارهای صحیح به کودک پاداش بدهید. الگوی خودانضباطی باشید، بچه ها از شما و دیدن رفتار شما بیشتر می آموزند تا حرف های شما. اگر آن ها ببینند که شما مدام امروز و فردا می کنید یا به جای شستن ظرف ها ترجیح می دهید تلویزیون تماشا کنید، آن ها نیز عادات شما را بر می گزینند. با داشتن رفتار مناسب و صحیح نقش الگوی خوبی را برای فرزندان تان ایفا کنید. به آن ها نشان دهید چگونه به وظایف شان عمل کنند، خشم شان را کنترل کنند و تصمیمات درست و صحیح بگیرند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب