نوجوان دارای اضافه وزن

والدینی که نوجوان دارای اضافه وزن دارند اینکه چگونه به نوجوان خود کمک کنند سردرگم هستند. چگونه کمک‌شان کنید که “خود” سالمی داشته باشند و تشویق‌شان کنیم که تصویر ذهنی مثبتی از خود داشته باشند؟ در این مقاله نکاتی را توضیح می‌دهیم که می‌تواند به شما در کمک به نوجوان دارای اضافه وزن کمک کند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

روش کمک به نوجوان دارای اضافه وزن

پذیرش، حمایت و تشویق

اینکه نوجوان شما در مورد خود چگونه فکر می‌کند و احساس می‌کند، بخشی از این است که پدر و مادر و دوستانش چگونه آنها را می‌بینند. هرچه آنها را بخاطر کسی که هستند بپذیرید، بیشتر قادر به پذیرش خود خواهند بود. هنگامی که نیاز به صحبت کردن دارند، بدون سخنرانی یا تلاش برای حل مشکل، فقط به صحبت‌های شان گوش دهید. آن ها را تشویق کنید فعالیت ها یا دوستانی هم فکر پیدا کنند. داشتن سرگرمی می‌تواند به نوجوان شما در ایجاد اعتماد به نفس کمک کند. در مورد تصویر بدن بیاموزید و به نوجوان خود کمک کنید تا درک کند که تصویر بدن چیست و چگونه بر عزت نفس آنها تأثیر می‌گذارد.

کل خانواده را شامل شود

نوجوان تان را جدا از بقیه اعضای خانواده نکنید. تغذیه سالم و ورزش باید یک مسئله خانوادگی باشد. براساس اعلام انستیتوی ملی سلامت روان (NIMH)، “مشارکت خانواده در آموزش عادات سالم به همه اعضا کمک می‌کند و نوجوان دارای اضافه وزن را جدا از بقیه نمی‌کند”.


مقاله مرتبط: اهمیت پیشگیری از اضافه وزن در کودکی


خانواده خود را فعال کنید

سبک زندگی سالم بهترین دفاع نوجوان در برابر چاقی و یا اضافه‌ وزن است. برای تفریح و سرگرمی برنامه‌‌ریزی کنید، فعالیت‌های فیزیکی برای کل خانواده داشته باشید تا از آن لذت ببرید. این فعالیت‌ها را بخشی از کارهای روزمره و هفتگی خود قرار دهید و سعی کنید آن‌ها را به یک وظیفه و کار خانه تبدیل نکنید. الگو باشید و از فعالیت‌های خود با فرزندان لذت ببرید. هرچه فعالیت‌های فیزیکی بیشتری در زندگی نوجوان باشد، آن را در بزرگسالی نیز ادامه خواهد داد.

شیوه کمک به نوجوان دارای اضافه وزن

اقداماتی برای جلوگیری

  • در مورد وزن صحبت نکنید، به جای آن درباره سلامتی صحبت کنید.
  • اجازه ندهید دیگران درباره وزن خود صحبت کنند. وقتی اعضای خانواده درباره وزن (خود یا کودک) اظهارنظر کنند، کودک در معرض خطر ابتلا به اختلال خوردن یا افزایش وزن قرار می‌گیرد.
  • رژیم ندهید. هدف باید تغذیه سالم باشد که می‌‌تواند به یک عادت مادام العمر تبدیل شود.

نوجوان خود را تشویق کنید تا رفتار خوبی داشته باشد

کودکان و نوجوانان هرگز نباید رژیم غذایی داشته باشند، مگر به تشخیص و نظارت پزشک. یک رژیم سخت می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی شود که برای رشد نوجوان شما لازم است. روش بهتر این است که کل اعضای خانواده غذای سالم و متعادل بخورند. به طور هفتگی غذاهای جدید یا دستور العمل‌های سالم و متنوع را امتحان کنید. نوجوان خود را تشویق کنید که در برنامه‌ریزی و برنامه‌های غذایی مشارکت کند. آنها همچنین ممکن است از دوستان خود ایده بگیرند.

همه این نکات می‌تواند به شما کمک کند نوجوان دارای اضافه وزن خود را نه تنها به یک وزن سالم برساند بلکه به عزت نفس و اعتماد به نفس او نیز کمک کنید. به علاوه، کل خانواده به سمت سبک زندگی سالم پیش خواهند رفت.

اینستاگرام اکسیر

کاهش اشتها با شیوه های روانشناسانه

افراد چاق، بیشتر اوقات بدون اینکه واقعاً گرسنه باشند، غذا می خورند. در حقیقت اشتهای آنها کاذب است، نه واقعی. در اینجا به۷ نکته درباره ی شناخت اشتهای طبیعی و واقعی و کاهش اشتهای کاذب اشاره می کنیم که با استفاده از آنها می توانید روش مناسبی را برای خوردن غذاها در پیش بگیرید و از پُرخوری و در نتیجه چاقی جلوگیری کنید.

۱- تفاوت بین احساس واقعی گرسنگی و احساس کاذب گرسنگی را بشناسید.

وقتی غذا یا هر خوراکی دیگری در دسترس شما قرار می گیرد، به خودتان اجازه دهید تا گرسنه شوید، چرا که مقاومت و کنترل در برابر اشتها کار مشکلی برای شما محسوب می شود.

۲- سر ساعات معین غذا بخورید تا متابولیسم بدنتان تنظیم شود.

این مسئله که سعی کنید وعده های غذایی خود را منظم کنید، نکته مهمی است. عادت کنید بین وعده های غذایی چیزی نخورید، زیرا گرسنگی واقعی شما زمانی ایجاد می شود که بین وعده های غذایی تان هیچ چیز دیگری نخورید. اما بیشتر اوقات چیزهایی پیدا می شود که بیشتر از خود غذای اصلی، احساس و اشتهای شما را برای خوردن، تحریک می کند.

مواد غذایی را از دسترستان خارج کنید. مثلا در بین وعده های غذایی، روی میزتان مواد خوراکی نگذارید.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

۳- به غذا خوردن خود توجه داشته باشید.

در هنگام غذا خوردن، حواستان را متمرکز کنید. بهتر است هنگام خوردن پشت یک میز بنشینید و از غذایتان لذت ببرید تا اینکه آن را داخل یک سینی قرار داده و روی زانوهایتان بگذارید و مقابل تلویزیون مشغول غذا خوردن شوید. اگر روی غذا خوردن خود تمرکز نداشته باشید، پیام سیر شدن را برای مغز خود نمی فرستید و بیش از حد می خورید و چاق می شوید. باید هنگام غذا خوردن، برای خودتان یادآوری کنید که سیر شده اید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

۴- آهسته غذا بخورید.

بعد از ۱۵ دقیقه، مغز پیام سیر شدن را به معده شما رساند و شما دست از غذا خوردن می کشید. بنابراین اگر سریع غذا بخورید، معده شما قبل از اینکه مغز از سیر شدن اطلاعی پیدا کند، پُر می شود. در آخر متوجه می شوید که زیاد خورده اید. پس چاق می شوید. بنابراین غذا را آهسته بخورید و هر لقمه را با دقت و به طور کامل در دهانتان بجوید.

۵- از وسوسه ها بپرهیزید.

اگر فکر می کنید توانایی مقاومت در برابر خریدن و خوردن مواد غذایی را ندارید، خودتان به سوپرمارکت نروید و خرید را به فرد دیگری محوّل کنید. مواد غذایی را از دسترستان خارج کنید. مثلا در بین وعده های غذایی، روی میزتان مواد خوراکی نگذارید. اگر می دانید که خوراکی ها را می خورید آنها را در یخچال، فریزر و یا جاهای دیگری قرار دهید.

بعد از ۱۵ دقیقه، مغز پیام سیر شدن را به معده شما می رساند و شما دست از غذا خوردن می کشید. بنابراین اگر سریع غذا بخورید، معده شما قبل از اینکه مغز از سیر شدن اطلاعی پیدا کند، پُر می شود.

۶- یاد بگیرید که سلامتی خود را با شیوه ی صحیح غذا خوردن بدست آورید.

اشتهایتان را کم کنید. همچنین مقدار غذاهای خود را در هر وعده غذایی کم کنید. اگر در مورد انواع غذاها ولع و تمایل دارید، سعی کنید آنها را نادیده بگیرید. اگر غذا خوردنتان را تغییر دهید، غذایتان بیشتر می شود. تعداد زیادی از مردم با ولع غذا می خورند، آنها به تمایلات گوناگون غذایی پاسخ مثبت می دهند و هیچ توجهی به نیازهای بدنشان ندارند. بنابراین سلامت غذایی نداشته و چاق می شوند.

۷- با توجه و آگاهی برنامه غذایی خود را تغییر دهید.

مطالعات نشان داده کسانی که از چگونگی تغییر عادات غذایی خود را آگاهی دارند و وعده های غذایی شان را با دقت برمی گزینند، دارای تغذیه سالمی هستند.

منبع: سایت verywellhealth و متخصصین اکسیر

مشاوره رایگان آنلاین