سلول‌ های سرطانی، از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌ افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است، ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا عوامل بیرونی، همچون ویروس و مواد سرطانزا موثر باشد. در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، یک تعادل وجود دارد…

نقش روانشناسی در سرطان

سرطان شامل همه انواع تومورهای بدخیم می‌ شود که در پزشکی آن ها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌ شناسند.

احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد، ولی احتمال بروز سرطان با افزایش سن زیاد می‌ شود؛ سرطان دلیل ۱۳٪ از مرگ‌ها است. بر طبق گزارش انجمن بهداشت آمریکا، ۷.۶ میلیون نفر بر اثر سرطان و در سال ۲۰۰۷ مرده‌ اند. سرطان تنها ویژه انسان نیست و همه جانوران و گیاهان پرسلولی نیز ممکن است به سرطان دچار شوند.

نقش روانشناسی در سرطان

اگرچه اثر آرامبخشی (تسکین موقت و نه درمان) روانشناسی در مورد سرطان، ‌در ابتدا توسط گالن در ۲۰۰ ــ ۳۰۰ میلادی مطرح شد،‌ تا همین اواخر که این ارتباط به طور سازمان یافته مطالعه شد، چنین بحثی وجود نداشت. این عقیده وجود دارد که ۸۵% از سرطان ها بالقوع قابل پیشگیری هستند.

بنابراین رشته روانشناسی سهم زیادی در همه مراحل بیماری دارد. در واقع روانشناسی در وهله اول،‌ به عنوان مسکن در مرحله رشد سرطان، می تواند کمک کننده باشد. سلول های سرطانی در بیشتر مردم وجود دارند، اگرچه همه سرطان نمی گیرند. این امر بیانگر آن است که در آسیب پذیری ابتلا به سرطان، تفاوت های فردی وجود دارد. سبک زندگی و عوامل دیگر، ممکن است باعث شروع سرطان بشود.

علاوه بر این، همه افرادی که سرطان دارند، ‌پیشروی به سمت مرگ را به یک میزان نشان نمی دهند. روانشناسی نقش مهمی در محدود کردن سرطان دارد. به همین ترتیب همه افرادی که از سرطان رنج می برند، از سرطان نمی میرند. روانشناسی حتی ممکن است در افزایش طول عمر، پس از سرطان نیز دخالت داشته باشد.

رفتار، ممکن است در شروع و پیشرفت سرطان تاثیر بگذارد. استرس نیز ممکن است هم در شروع و هم در پیشرفت سرطان، نقش داشته باشد. الگوهای معتبری در بین خانواده هایی که قربانی سرطان داشتند و رویدادهای استرس زای زندگی مانند، طلاق، ‌تغییر محل زندگی و تنزل کیفیت سلامت وجود دارد…

از دیگر عوامل روانشناختی که ممکن است در سرطان نقش داشته باشند عبارتند از:

  • سطح مهار ادراک شده روی استرسورها
  • سبک های مقابله ای
  • استرس خفیف مزمن (نه افسردگی بالینی)
  • تیپ شخصیتی C و نیم رخ سرسختی پایین است

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب