نشانه های حسادت

نشانه های حسادت در افراد قابل شناسایی است. سه دلیل عمده حسادت افراد شامل: ناامنی، تفکر وسواسی و پارانویا است. ناامنی از شایع ترین دلایل حسادت است که به دلیل عقده حقارت از کمبود عزت نفس و مشکلاتی در تصویر خود ایجاد می شود.

افراد با سبک شناختی وسواسی نیز تمایل به حسادت دارند. پارانویا نیز عاملی است که در حسادت نقش دارد؛ زیرا مانع از آن می شود که افراد به طور آشکار به دیگران اعتماد کنند. به همین دلیل نسبت به شریک زندگی خود بدبین و آسیب پذیر هستند.

حسادت، خصیصه ای ناپسند و به شدت خطرناک است که می تواند باعث آزار خود فرد و اطرافیان او شود. حسادت یکی از رفتارهایی است که فرد حسود نمی تواند پنهان کند. در این مطلب با نشانه های حسادت آشنا می شوید.

نشانه های حسادت در زنان

به طور ناگهانی از شما دوری می کنند

یکی از نشانه های حسادت دوری ناگهانی است. اگر متوجه شدید که آنها به طور ناگهانی از شما فاصله گرفته و ارتباط شان را با شما کم یا قطع کردند، ممکن است این رفتارها با حسادت در ارتباط باشد.

دقت کنید چه زمانی این رفتارها اتفاق افتاده است، آیا پس از یک مصاحبه شغلی یا بعد از وارد شدن به یک روابط عاشقانه جدید، شروع شده است؟

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

هنگامی که مردم می بینند که شما در حال حرکت به سمت فصل های هیجان انگیز در زندگی خود هستید، ممکن است شروع به ترس از عقب افتادن کنند. خوشحالی و موفقیت شما تهدیدی برای آنها است، آنها می ترسند به آن چیزی که همیشه می خواستند نرسند با اینکه هیچ تلاشی هم برای رسیدن به علائق خود انجام نداده اند. فقط به یاد داشته باشید که دستاوردهای خودتان مهم است. شما به سختی کار کرده اید و راهی طولانی طی کرده اید.

وقتی که آنها را نصیحت می کنید عصبانی می شوند

این که هر دوی شما با هم تمرین می کنید و یا در سرگرمی های مشابه شرکت می کنید، اگر پس از دادن برخی از نظرات و یا پیشنهادات عصبانی شوند، ممکن است به این دلیل باشد که آنها به پیشرفت شما حسادت می کنند. به نظر کودکانه می رسد؟ بله، اما حسادت از قلمرو هیجانات و تکانش گری است که همیشه به تفکر منطقی گوش نمی دهد.

اظهار نظرهای عجیب درباره شما می کنند

یکی دیگر از نشانه های حسادت حرفها و اظهار نظرهای عجیبی درباره شما می گویند که واقعا تعجب می کنید که آنها چه نظری درباره شما دارند. آنها این حرف ها را جلوی روی شما یا پشت سرتان می زنند تا خود احساس برتری بیشتری نسبت به شما پیدا کنند. بدانید که انتقادات آنها انعکاس دهنده اینکه شما واقعا چه کسی هستید، نیست؛ بلکه نماینده ناامنی خود آنها است.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۷۷۸۸۲۸۱۷ 

۷۶۷۱۰۶۹۳

فردی که به شما حسادت می کند، همیشه می خواهد شما را در مقابل دیگران بد جلوه دهد و شما را روبروی آنها قرار دهد. به دلایل بسیاری، او ممکن است قادر نباشد که در حضور شما بدگویی کرده و یا از شما انتقاد کند و در نتیجه، دور از چشم شما و در غیاب شما، شروع به شایعه سازی در مورد شما می کند.

وارونه نشان دادن واقعی

زمانی که شما لباس زیبایی به تن کرده و یا مدل موهای تان به شما می آید، فرد حسود، به شدت از ظاهر شما انتقاد کرده و حقیقت را وارونه جلوه می دهد تا شما اعتماد به نفس خود را از دست داده و از زیبایی شما کم شود.

آنها شروع به کپی کردن از شما می کنند

وقتی کسی به شما حسادت می کند، اغلب آنها چیزی را می خواهند که ندارند. آیا شما بسیار خوش پوش هستید، به تازگی ماشین جدیدی خریده اید، موهای تان را کوتاه کرده اید، اگر متوجه شده اید که آنها لباس های مشابه می پوشند، ابزارهای بهتر را خریداری می کنند، ممکن است به این معنی باشد که در حال رقابت با شما هستند. آنها ممکن است آنقدر درگیر این بشوند که شما چه کاری می کنید، چه می پوشید و چه می خرید که به معنای از دست دادن خود واقعی شان باشد.

اینستاگرام اکسیر

به نظر می رسد وقتی اتفاق بدی برای تان می افتد آنها خوشحال می شوند

از نشانه های حسادت عدم خوشحالی از موفقیت دیگران است. وقتی متوجه شدید که از دادن خبر بدی در مورد شما، آنها خوشحال می شوند، بدانید آنها منتظر شکستی در زندگی تان هستند. این بدترین نوع حسادت است که افراد را بی عاطفه می کند.

آنها ممکن است حتی خودشان کاری کنند تا هیچ چیزی برای تان خوب پیش نرود و منجر به شکست تان شود، به نظر می رسد ترسناک و نابالغ باشند، درست است؟ اما، این فقط حسادت نیست. این نشانه ای از رفتار سمی است. بهتر است از این افراد اجتناب کنید. به جای اینکه به آنها کمک کنید تا پیشرفت کنند.

نشانه های حسادت زنان

تظاهر به مظلوم بودن می کنند

این افراد گاهی رفتارهای عجیبی در پیامد حسادت های خود بکار می برند که به ظاهر چندان منطقی نیست اما در نهایت برای رسیدن به هدف شان کاملا کاربردی و حساب شده است؛ از جمله: نمایش مظلوم نمایی به فرد رقیب برای جلب اعتماد و ترحم او است که با این شیوه به اندازه مورد نظر به طرف مقابل نزدیک می شوند تا مقاصد خود را به انجام برسانند. 

این شیوه یکی از عجیب ترین و ناجوانمردانه ترین روش ها است، چرا که طرف مقابل در دنیای ساده خود هرگز تصور نخواهد کرد که در پوست بره آرامی که مقابلش قرار گرفته گرگی نهفته باشد.

به شما تبریک نمی گوید

این مورد، یکی از قوی ترین نشانه های حسادت است. شخص حسود در هنگام موفقیت، به شما تبریک نمی گوید. او حتی هنگامی که شما را خوشحال و یا موفق می بیند، ناراحت می شود.

آیا می خواهید بدانید که دوست واقعی شما چه کسی است؟ شما می توانید خبر خوبی از موفقیت های خود بگویید و منتظر واکنش او شوید. این روش می تواند به شما در شناسایی فرد حسود کمک کند.

افراد حسود ذهن شما را درگیر می کنند

افراد حسود، معمولا ذهن شما را درگیر موضوعات سطحی کرده و از پیشرفت شما جلوگیری می کنند. آنها دوست دارند شما در شغل و حرفه خود ثابت مانده و یا وسیله ای برای از دست دادن کار شما می شوند.

سه دلیل حسادت را بدانید

شکی نیست اندکی حسادت بین یک زوج، طبیعی و حتی دلپذیر هم هست. بدون تردید، اکثر افراد، احساس ناخوشایندِ حسادت را تجربه کرده اند. ما حسودی می کنیم چون حس می کنیم که رابطه دوست داشتنی بین ما و عزیز ما، به یک نحوی توسط یک نفر دیگر تهدید شده است. اما افرادی هم هستند که ترس و احساس نامطلوب شان، از حد طبیعی خارج می شود و شکل مریض گونه به خود می گیرد.

روانشناسی تکاملی مثل همیشه یک جواب ریشه ای برای این واکنش دارد. به نظر آنها، مردان دوران نخستین، برای تکرار و بقای بخشی از وجودشان، از طریق تولید مثل، می بایست از شریک جنسی شان در دوره آشنایی، انتخاب و آمیزش، محافظت کنند. تا از این طریق، شانس پدر شدن شان را تضمین کنند.

زنان دوران نخستین نیز با حساسیت و دقت تمام به انتخاب مردانی تمایل نشان می دادند که مطمئن هستند می توانند روی حمایت آنها در زمانِ طولانی بارداری و هم سال های نگهداری از فرزندی که بسیار ناتوان است حساب کنند. به خاطر همین، روانشناسان تکاملی معتقدند حسادت مردان بیشتر متوجه بی وفایی جنسی زنان به مردان دیگر است ولی زنان به بی وفایی عاطفی مردان بهای بیشتری می دهند. زنان می ترسیدند دلبستگی مردشان به زنان دیگر، انها و فرزندان شان را در طبیعت، تنها خواهد گذاشت.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

اما نویسنده مقاله ضمن پذیرفتن حقایق طبیعی، بخصوص در مورد تفاوت حسادت در بین زنان و مردان، معتقد است تجربه های کلینیکی خودش فرق زیادی بین حسادت زنان و مردان ندیده است. وی معتقد است دلایل و منابع حسادت را می توان در ۳ نوع دسته بندی کرد.

◊ نا امنی

نامطمئن بودن، عمومی ترین دلیل برای شروع یک حسادت مریض گونه است. اما در وهله اول شاید فکر کنیم این حسادت، مخصوص مردان و زنانی است که شخصیت قوی ندارند یا اعتماد به نفسِ ندارند ولی نامطمئن بودن در رابطه زناشویی ،تعریف خاص خودش را درد. برای مثال افراد بیش از حد حسود و نامطمئن از خود، می توانند همزمان مدیر یک شرکت باشند یا جایگاه اجتماعی و علمی قدرتمندی داشته باشند و عملا افراد ضعیف النفسی نباشند ولی وقتی به شریک زندگی می رسند به شکل اسفناک و ذلیل شونده ای، به دام حسادت می افتند.

تفکر وسواسی

افراد زیادی در کلینیک های رفتار درمانی دیده شده اند که در همه رابطه های شان، حسادت با قدرت تمام حضور داشته است. اینگونه افراد به نظر می رسد مغزشان مدام در حال اضافه کاری است و بی دلیل خطرها و ترس ها و بهانه هایی پیدا می کنند که در باره آنها به شکل وسواس گونه ای بیندیشند و اما و اگر بی انتها ایجاد کنند.

بیشترین چیزی که هویت منطقی شان را در هم می ریزد شک و تردید و نامشخص بودن اتفاقات است. آنها باید از همه رفت و آمدها و گفتگوها سر در بیاورند. دیر کردن شریک زندگی شان باید جواب داشته باشد و برای همین ذهن وسواسی شان بدون توقف، دلایل منفی و بد، تخیل می کند. با خیالات و بدبینی ها می خواهند به هر شکل ممکن، از تشویش ناشی از تردید و ندانستن جزئیات، رهایی یابند.


مقاله مرتبط: وسواس فکری


شخصیت پارانوئید

هذیان از جمله نشانه های حسادت است. اغلب حسودانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند و حسادت شان ابعاد غیرقابل کنترل دارد کسانی هستند که به طور کلی از زاویه «هذیان» با زندگی روبرو می شوند. البته هذیان این افراد در حد اختلالات روانی افراد اسکیزوفرنی نیست. اما این نوع افراد حسود، هذیان شان دردسرهای زیادی فراهم می کند که درصد به هم خوردن زندگی زناشوی شان را بالا می برد.

این گروه از افراد، به دیگران اعتماد ندارند و معتقدند که همه به فکر آسیب رساندن به آنها هستند. احساس مظلوم بودن می کنند. به نظر آنها، همیشه کسانی هستند که اهداف و حتی زندگی زناشویی شان را می خواهند به هم بزنند. هذیان این افراد اشکال گوناگون دارد و مدام خود را در معرض صدمات دیگران، بی مهری و خواستنی نبودن می بینند. دیگران همیشه مقصر همه اتفاقات و شکست ها و کم آوردن های شان هستند. این نوع حسودان باور دارند که شریک زندگی شان مشغول خیانت است و هیچ نوع دلیل و منطقی را که مغایر هذیانشان است نمی پذیرند.

نشانه های همسر شکاک در ویدئوی زیر

 

همه افراد حسود، در برابر این سئوال که چه مدرکی برای این حس خود دارید حتما دلایل کافی ردیف می کنند. از نظر حسودان، اصلا قرار نیست خیانت شریک شان دروغ باشد. برای آنها این امر بدیهی است و مدارک و دلایلی که می آورند از ادامه و تکرار خیانت همسر شان است.

البته مواردی نیز وجود دارد که حسادت می تواند یک احساس منطقی باشد. تجربه مشخص در کلینیک های مشاوره زناشویی نشان داده است اگر افراد برای اولین بار حسادت و احتمال خیانت را در شریک زندگی شان حدس زده اند بعید نیست به طور غریزی و کمابیش منطقی نگرانی شان پایه و اساس داشته باشد. برای همین هم برای افرادی که احساس حسادت می کنند و چه آنانی که از طرف فرد حسود مورد شک و تردید قرار می گیرند لازم است به تاثیرات ۳ احساس مخرب، دقت کنند. در ضمن متوجه باشند که ایا ابراز حسادت، اتفاقی تازه است یا فرد حسود سابقه این رفتار را از قبل هم داشته است.


مقاله مرتبط: علائم اختلال شخصیت پارانوئید

مقاله مرتبط: درمان اختلال شخصیت پارانوئید


راه های غلبه بر حسادت و از بین بردن نشانه های حسادت

موقعیت هایی هستند که مانند جرقه ای حس حسادت را در شما شعله ور می کنند و تصاویری را در ذهن شما خلق می کنند که شما از آنها واهمه دارید. چه تصاویر و احتمالاتی در هنگام ایجاد حس حسادت در ذهن شما شکل می گیرند.

بنابراین، هنگامی که در حال تجربه افکار و احساسات حسادت هستید، مهم است که آنها را قبول کنید، نه آنها را رد کنید چون  “بد” یا “اشتباه” به نظر می رسند. طبیعی است که وسوسه های خاصی داشته باشید، اما یاد بگیرید که به آنها عمل نکنید. استفاده از درمان شناختی رفتاری  (CBT) راهی عالی برای این کار است.

واکنش منفی از خود نشان ندهید.

هنگامی که احساس می کنید حسادت دارد بر شما غلبه می کند و نشانه های حسادت بروز می کند، واکنش منفی و مخربی از خود نشان ندهید. تهمت نزنید، چشم غره نروید، پشت چشم نازک نکنید و به طور کلی سعی کنید هیچ گونه نشانه ی رنجیدگی از خود بروز ندهید. سعی کنید رفتاری دقیقا برعکس نسبت به یک فرد حسود از خود نشان دهید.

برای مثال اگر دوستی قصد دارد ساعاتی را با شخص دیگری سپری کند، به جای هرگونه رنجش خاطری، به او یک رستوران خوب یا یک فیلم مناسب پیشنهاد کنید. اگر نامزد یا شریک زندگی شما مشغول صحبت با شخص دیگری شده است، آنها را با آرامش به حال خود رها کنید. رفتاری داشته باشید که یک فرد با یک رابطه سالم مملو از اعتماد از خود نشان می دهد، حتی اگر شما را تا سرحد مرگ آزار می دهد.

رفتار حسدآلود هرگونه رابطه ای را به تباهی می کشاند. اگر هرچه زودتر بر آن غلبه نکنید، روزی خواهد رسید که تمام دوستان خود را از دست داده اید و رابطه شما با تمام اعضای خانواده و فامیل تیره و تار شده است.  بعدا می توانید با لحنی آرام و به دور از پرخاش به صورت منطقی در مورد آنچه که حس حسادت شما را برانگیخته است صحبت کنید اما زمانی که شعله های حسادت شما فروکش کرده اند و شما آرام شده اید.

جهت مشاوره فردی و درمان حسادت توسط متخصصین با شماره های زیر تماس بگیرید.

۷۷۸۸۲۸۱۷ 

۷۶۷۱۰۶۹۳

خود را متقاعد کنید که حس حسادت شما یک توهم ساختگی است.

در بیشتر مواقع حس حسادت حاصل توهمی است که خودتان در ذهن تان پرورش می دهید. وقتی حسادت می ورزید در واقع به رفتار شخص مقابل واکنش نشان نمی دهید، بلکه به باور های غلط خودتان واکنش نشان می دهید. به بیان دیگر شما نسبت به یک سناریو ذهنی واکنش نشان می دهید که از آن واهمه دارید اما هنوز اتفاق نیفتاده است و ممکن است هرگز نیز اتفاق نیفتد.

اگر همسر شما برای عرض تسلیت با همکارش تماس گرفته باشد، نتیجه گیری منطقی با توجه به شواهد این است که واقعا برای تسلیت گفتن تماس گرفته است مگر اینکه خلافش ثابت شود. اما سناریوی ذهنی شما چیز دیگری را به شما القا می کند و شما واکنش نادرستی با توجه به باور های خود ( اینکه دیگری از شما بهتر است یا اینکه از شما مهم تر است) به این مسئله نشان می دهید. فرد مقابل نیز به دلیل تهمت وارده، حالت تدافعی به خود می گیرد.

این حالت تدافعی او را وادار می کند که برای جلوگیری از برانگیخته شدن حساسیت شما نسبت به مسئله، کار های معمولش را به دور از چشم شما انجام دهد. هر چه او بیشتر در لاک خود فرو می رود، حس حسادت و شک شما را بیشتر بر می انگیزد و وارد یک چرخه معیوبی می شوید که هر لحظه بیشتر شما را در خود فرو می کشد و راه برگشت از آن نیز هر لحظه سخت تر می شود.

خودخواه نباشید.

خودخواه بودن سطح توقع شما را بالا می برد و باعث می شود همه چیز و همه کس را تنها برای خود بخواهید. اگر به این دلیل که همسر یا دوست شما وقت خود را با شخص دیگری سپری می کند احساس حسادت می کنید، از خود بپرسید “به چه میزان از کل زمانی که همسر یا دوست شما در اختیار دارد، احتیاج دارید؟” این که شما برای وقت گذراندن با همسر، خانواده، پدر و مادر و دوستانتان به یک مقدار معین زمان احتیاج دارید، کاملا قابل درک است. اگر شخص مقابل ذره ای از وقت خود را برای بودن با شما صرف نمی کند، در این صورت نگرانی های شما به جا است. اگر پدر، مادر، همسر یا دوست شما یک مقدار مناسب از وقتش را به شما اختصاص داده است اما شما هرگز احساس نمی کنید که این مقدار کافی باشد و در اعماق وجود خود ترجیح می دهید که تمام وقتش را با شما سپری کند، در این صورت خواسته شما غیر منطقی و خودخواهانه است.

  • سعی کنید خود را به جای آنها بگذارید و نیاز ها و مشکلات آنها را درک کنید. ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشند که شما از آنها بی خبرید.  این مشکلات زمان و ذهن شخص مقابل را به خود درگیر کرده است و باعث می شود که مطابق با توقعات شما رفتار نکند.
  • خود را به هیچ چیز و هیچ کس وابسته نکنید. خانواده، روابط، علایق، سرگرمی ها، دوستان متعدد، اهداف معین، همگی قسمت های مجزایی از زندگی را تشکیل می دهند که در صورت وابستگی و توجه بیش از حد به یکی، دیگر جنبه های زندگی شما مختل می شود. وقت خود را با سپری کردن با دیگر دوستان و اعضای خانواده و همین طور به انجام فعالیت های مورد علاقه پر کنید.
  • مرز ها را مشخص کنید. هنگامی که در یک رابطه قرار می گیرید، مرزهایی را با همسر یا نامزد خود مشخص کنید. مرز بروز احساس حسادت در شما نسبت به همسر، نامزد و دوست در کجا قرار دارد؟ یک نگاه؟ یک مکالمه کوتاه مدت؟ یک لبخند؟ قرار ملاقات با دوستان و همکاران؟ و یا …؟ بحث کردن در مورد این موضوع و مشخص کردن مرز های بروز حسادت کار چندان ساده ای برای زوجین نیست. اما اکثر مواقع هر دو نفر دارای مرز های مشترکی هستند. به این معنی که انجام کار هایی (توسط همسر یا نامزدتان) که شما را آزار می دهد در صورت انجام توسط شما نیز ممکن است همسرتان را آزار دهد. بنابر این به محض مشخص شدن این مرز ها و متقاعد شدن طرفین، بسیاری از سوء تفاهم ها برطرف می شود.
  • اعتماد کنید. اگر به راحتی حس حسادت شما نسبت به همسر یا دوست شما برانگیخته می شود، احتمالا دیوار اعتماد شما قبلا فرو ریخته است. بیشتر اوقات اگر در گذشته به اعتماد شما خیانت شده باشد، این حس عدم اعتماد به روابط جدید شما نیز کشیده می شود. بهترین سوالی که می توانید از خود بپرسید این است: “آیا این شخص در گذشته کاری انجام داده است که با عث از بین رفتن اعتماد شما بشود؟” اگر جواب شما منفی است، پس بهتر است انها را از پیش گناهکار نپندارید و او را قبل از جنایت قصاص نکنید. اگر در گذشته این شخص اعتماد شما را نسبت به خودش زیر سوال برده است، دو راه پیش روی شما است: اول اینکه ، دوم اینکه اگر آینده خوبی در ادامه رابطه خود نمی بینید در صورت امکان به این رابطه خاتمه دهید یا آن را کمرنگ کنید؛ در غیر این صورت حسادت، زندگی و رابطه شما را به نابودی می کشاند.

اعتماد بنفس خود را افزایش دهید.

حسادت معمولا حاصل از حس عدم امنیت و کمبود اعتماد به نفس است. گاهی یک ترس درونی، عمیق و ریشه ای است که حاصل از احساس طرد شدگی است. ترس از اینکه کسی شما را ترک خواهد کرد و عشق و توجهش را از شما دریغ می کند چون شما به اندازه کافی خوب و لایق نیستید. گاهی حسادت به داشتن چیزی به دلیل احساس کمبودی است که در وجود خود احساس می کنیم اما در واقع به دلیل عدم اعتماد به نفس در ما شکل گرفته است. حتی با داشتنش دوباره چیز جدیدی پیدا می شود که این حس را دوباره در ما به وجود می آورد.

باید یاد بگیرید که زندگی دیگران، رفتارشان و داشته هایشان هیچ ارتباطی به شما ندارد و شما زندگی خودتان را دارید همراه با علایق و اهداف متفاوت. افراد با اعتماد به نفس بالا حتی اگر مورد تمسخر قرار بگیرند و یا اینکه توسط دیگران ترد شوند، مشکل را لزوما در خودشان نمی بینند. ممکن است فرد مقابل طرز فکر سطحی داشته باشد. به علاوه یک فرد با اعتماد به نفس بالا، حتی اگر اشتباهی بکند، چیزی از ارزش هایش کم نمی شود، تنها یک تجربه جدید به دست آورده است، به همین سادگی.

مثبت باشید.

شما مدت زمان زیادی را صرف نگرانی برای چیزی می کنید که هنوز اتفاق نیفتاده است و ممکن است هرگز نیز اتفاق نیفتد. با این طرز فکر، در واقع جریان افکار منفی، احتمال وقوع این اتفاقات بد را افزایش می دهد. سعی کنید مثبت باشید، مثبت فکر کنید و از جریانات اطراف خود برداشت مثبت داشته باشید. نق زدن، گلایه کردن، تهمت زدن، شکاک بودن و حالت قربانی را به خود گرفتن نه تنها چیزی را حل نمیکند بلکه آنچه را که دارید نیز به نابودی می کشاند.

زندگی در جریان است و اتفاقات خوب و بد همه روزه برای تمام افراد کره زمین در حال رخ دادن است اما این نگاه افراد است که متفاوت است. بهتر است برداشت ما از وقایع مثبت باشد و از وقایع خوبی که در زندگی برایمان رخ می دهد هرچند کوچک لذت ببریم. چه خوشتان بیاید و چه بدتان بیاید کاری از دست شما ساخته نیست جز اینکه به زندگی لبخند بزنید و با جذب افراد متفاوت، دوستان جدید و موقعیت هایی که در اطراف شما در حرکت هستند، یک زندگی بهتر را برای خود رقم بزنید. این امر ممکن نیست مگر با تفکر مثبت!

منبع: سایت psychologytoday و متخصصین اکسیر

 

رزرو وقت برای مشاوره فردی

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب