هر زوجی ممکن است در طول زندگی خود با مشکلات زناشویی مختلفی رو به رو شوند و باید برای رفع آن ها از مشاوره زناشویی بهره بگیرند. در این مقاله از سایت تخصصی روانشناسی اکسیر می خواهیم همه چیز درباره مشکلات رایج زناشویی و راه حل هر یک از آن ها را بررسی کنیم. در این مقاله توضیحات کاملا علمی و ویدیوهای صحبت های مشاوران ما را مشاهده خواهید کرد. با ما همراه باشید.

حل مشکلات زناشویی

تجربه مشکلات زناشویی

در ادامه می توانید یک تجربه ساده از یک مشکل زناشویی را بخوانید. ابتدا صحبت های مرد خانواده و سپس صحبت های همسرش را بشنوید. آیا کسی به جز یک زوج درمانگر خوب می تواند هر دوی این صحبت ها را به درستی بشنود و سپس راهکار ارائه کند؟

مرد: «قبلا برای آمدنم لحظه ‌شماری می ‌کرد. تا زنگ در را می ‌زدم، نمی ‌گذاشت هیچ‌ کس جز خودش، در را برایم باز کند. من هم برای این لحظه، دقیقه شماری می ‌کردم. اگر کمی دیر می ‌کردم، حتما تلفن می ‌کرد. اما حالا اصلا انگار فراموش کرده همسری هم دارد؛ وقتی به خانه بر می ‌گردم، از دور صدای سلامش را می ‌شنوم و چند دقیقه بعد – تازه اگر کاری نداشته باشد – از اتاق بیرون می ‌آید و او را می ‌بینم»

مرد با دلخوری ادامه داد: «ما رابطه خیلی گرم و صمیمی‌ ای داشتیم. اما احساس می ‌کنم روابطمان تحت‌ الشعاع اتفاق تازه زندگی ‌مان قرار گرفته است. همسرم من را فراموش کرده است؛ چون حس می ‌کنم اتفاق جدید زندگی ما و همه چیز را به هم زده است. من هم پدرم و دخترم را دوست دارم اما از همسرم غافل نشده‌ام.»

زن: «همسر ۳۰ساله من، نسبت به فرزند یک‌ساله‌مان حساس شده است. به نظر شما او به من بیشتر نیاز دارد یا دختر یک ساله‌مان؟ همسرم فکر می‌کند به او بی‌توجه هستم چون رفتار خودش را نمی‌بیند. قبلا وقتی به خانه می‌آمد، اگر دستم بند بود و به استقبالش نمی‌رفتم، همه جا دنبالم می‌گشت و تا من را نمی‌دید، خیالش راحت نمی‌شد. هرازگاهی گل یا هدیه کوچک دیگری برایم می‌خرید. اما حالا همه هدیه‌ها مال دخترمان است. اصلا وقتی به خانه می‌آید، به جای اینکه مثل قبل – یعنی قبل از به دنیا آمدن دخترمان – حواسش به من باشد، اول سراغ دخترمان می‌رود».

زن با ناراحتی ادامه داد: «من کار خاصی نمی‌کنم. دخترم به من نیاز دارد. وقتی به او غذا می‌دهم، نمی‌توانم به استقبال همسرم هم بروم. باید بهترین غذا یا نوشیدنی و… را برای دختر‌مان آماده کنم. اما انگار همسرم متوجه نیازهای دخترمان نیست. او هم سرد شده است اما فقط رفتار من را زیر ذره‌بین برده است».

این یکی از صدها تجربه مشکلات زناشویی است که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. این مشکلات انواع مختلفی دارند و به همین دلیل روش های درمان گوناگونی برای هر یک از آن ها وجود دارند. در این مقاله تجربه های مختلف کاربران سایت اکسیر از روابط زناشویی را بررسی کرده و راه های درمان آن ها را بیان خواهیم کرد.

 
 
 

چطور می توان مشکلات زناشویی را کنترل کرد؟

همیشه مشکلات زناشویی و اتفاق‌های ناخوشایند باعث به هم خوردن تعادل زندگی مشترک نمی‌ شوند؛ اتفاق‌ های خوشایند هم اگر به درستی مدیریت نشوند، می‌ توانند تعادل و آرامش زندگی ر ا به هم بزنند. در واقع زمانی که زن و شوهر نتوانند پس از وقوع یک اتفاق خوشایند، روابطشان را مدیریت کنند، زندگی از حالت تعادل خارج می ‌شود.

در عین حال، مهارت‌ های همسران برای برخورد با مسائل مربوط به رابطه زناشویی مشخص می‌ کند که آیا آن ‌ها می‌توانند بر مشکلات زناشویی فائق شوند و یا رابطه آن‌ ها به طلاق کشیده خواهد شد؟ اگر هنوز متوجه نشده ‌اید که چطور تمام مشکلات زندگی زناشویی خود را حل کنید، احساس بدی نداشته باشید.

دانستن این که چطور مسائل مربوط به روابط زناشویی تان را حل کنید، چیزی نیست که با آن به دنیا آمده باشید. خوشبختانه شما می ‌توانید مهارت ‌هایی برای مقابله مثبت و عاشقانه با چالش ‌هایی که بر روی ازدواجتان تاثیر می گذارند را یاد بگیرید.

مشکلات زندگی زناشویی علاوه بر این که بر روابط بین زن و شوهر در جنبه‌ های مختلف تأثیر می ‌گذارند، ممکن است بر کیفیت و نوع ارتباط زوجین با اطرافیان (خانواده، دوستان و …) نیز تأثیر منفی داشته باشد.

مهم ترین علت مشکلات زندگی زناشویی

مشکلات زناشویی همان طور که گفتیم، انواع مختلفی دارند. در ادامه می خواهیم مهم ترین اختلاف های زناشویی رایج در میان زوج های ایرانی را بررسی کنیم و بهترین راهکار برای کنترل تعادل رابطه در زمان بروز آن ها را به شما بیاموزیم.

 
 

عدم برقراری ارتباط موثر

یکی از دلایل ایجاد مشکلات زندگی زناشویی عدم برقراری ارتباط مؤثر و بحث و جدل است. ارتباط درست، کلید یک ازدواج سالم است (گرچه تنها کلید نیست) نحوه برقراری ارتباط یک نوع مهارت یادگیری است که هزاران متخصص سالانه دوره ‌های آن را می‌ گذرانند تا وکلا، تجار، آموزگاران، سیاست مداران و … بهتری باشند.

متأسفانه، هیچ‌ کس به زوج‌ های متأهل آموزش نمی‌ دهد که چگونه به طور مؤثر با هم ارتباط برقرار کنند! شما می ‌توانید یاد بگیرید چطور همسر خود را وادار به برقراری ارتباط، تنظیم هیجان و پیشگیری از جر و بحث کنید و به منظور حل رضایت بخش مشکلات زناشویی، با هم همکاری کنید.


مقاله مرتبط: بگو مگوهای زن و شوهری


 
 

کم شدن شور و اشتیاق

جدا افتادن از هم یک مشکل بزرگ زناشویی برای بسیاری از زوج‌ ها است. قبل از این که ناامید شوید، این را بدانید که هجوم اولیه احساس دیوانه ‌وار عشق تنها می ‌تواند حداکثر تا دو سال طول بکشد. اگر شما به مدت یک عمر متعهد به کسی بوده ‌اید، احساسات شما نسبت به یکدیگر در طول این سال ‌ها تغییر خواهد کرد.

گاهی اوقات احساس اشتیاق کم و پایدار را احساس خواهید کرد و گاهی اوقات آن شور و اشتیاق آتشین قدیمی شعله ‌ور خواهد شد. در عین حال از هم دور شدن و از دست دادن ارتباط جنسی بدشانسی واقعی است. شما می‌توانید آن را به حالت قبل برگردانید. صدها فعالیت کوچک در طی روزها، اساس این “عاشق بودن” را ایجاد کرده و باعث می ‌شود که شما از بودن با هم لذت ببرید.


مقاله مرتبط: راه هایی برای افزایش صمیمیت زناشویی


 
 

عدم اعتماد به یکدیگر

از جمله مشکلات زندگی زناشویی عدم اعتماد به یکدیگر است. او دروغ می‌ گوید، کارهای احمقانه انجام می‌ دهد، قمار می ‌کند، خیانت می ‌کند و … بعضی وقت ها افراد اشتباه می‌ کنند و این اشتباهات قابل جبران است.

کلید بهبودی از خیانت شامل اعتماد، تعهد قوی به تغییر در همسر خطا کار و حمایت کامل طرف مقابل است. یک درمانگر و مشاور خانواده می ‌تواند به شما کمک کند تا در این آشوب عاطفی اعتمادتان را بازسازی کنید و برای اطمینان از این که این رفتار هرگز تکرار نخواهد شد شما را راهنمایی می‌ کنند حتی ممکن است این ازدواج محکم تر و قوی تر از قبل بشود.

مشاوره خانواده مرکز روانشناسی اکسیر علت و نوع مشکل زناشویی شما را بررسی می ‌کنند و راهکارهای مؤثری جهت ارتباط مؤثر به شما ارائه می‌دهند.

بیشترین علت مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و مشکلات زناشویی به دلیل داشتن همسر شکاک است. برای شناسایی همسر شکاک ویدئوهای زیر را مشاهده نمایید.

 
 
 

امروزه عمده مشکلات زندگی زناشویی و طلاق به خاطر این سه مشکل بالا است. متأسفانه اغلب زوج ها ازدواج خود را بدون اطلاع از این که این مسائل قابل حل شدن است، از دست می‌ دهند. با یک مشاور خانواده متخصص و با تجربه صحبت کنید و ببینید که چگونه می‌تواند به نجات ازدواج شما کمک کند.

اگر دنبال مشاوره خانواده رایگان می گردید مرکز مشاوره روانشناسی اکسیر به افرادی که طرف قرارداد مرکز روانشناسی اکسیر باشند خدمات رایگان ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات درباره سازمانهای طرف قرارداد اکسیر اینجا کلیک کنید.

چالش های زناشویی

همه زندگی زناشویی، ازدواج ها و رابطه زناشویی دچار مشکلاتی هستند و زوج ها به دلایل مختلف و در زمان های مختلفی با چالش هایی مواجه می شوند. اینکه زوج ها مهارت های لازم جهت برطرف کردن چالش ها را داشته باشند و قادر به همکاری با یکدیگر در حل و فصل اختلافات باشند می توانند ازدواج خود را نجات دهند ولی اگر این مشکلات را به درستی برطرف نکنند؛ زندگی آن ها به سمت طلاق پیش می رود.در ادامه به تعدادی از چالش ها و مشکلاتی که ارتباط زناشویی را به خطر می اندازند اشاره می کنیم.

مشکلات مالی

امروزه به دلیل مشکلات مالی زیاد در جامعه، اکثر زوج ها درباره مسائل مالی با یکدیگر اختلاف و مشکل دارند و در این شرایط سخت اقتصادی استرس مالی باعث ایجاد استرس های بیشتری در زمینه های مختلف زندگی از جمله رابطه زناشویی می شود. نحوه تصمیم گیری شما درباره مشکلات مالی تعیین می کند که آیا ازدواج شما ادامه پیدا می کند یا خیر؟

این مشکلات مالی ممکن است باعث ایجاد خیانت مالی بین زوجین شود. در ازدواج هایی که از قبل مشکلاتی را داشتند این خیانت مالی می تواند باعث جدایی زوجین از یکدیگر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خیانت مالی اینجا کلیک کنید.

فرزندان

به دنیا آمدن فرزندان منبع بالقوه مشکلات و استرس در زندگی است. اختلاف نظر درباره مسائل مربوط به فرزندان مانند تربیت، رژیم غذایی، لباس، دوستان فرزندان و … می تواند ارتباط زناشویی را با مشکل روبرو کند.


مقاله مرتبط: چگونه زندگی جنسی سالم داشته باشیم؟


 رابطه جنسی

کیفیت و رضایت جنسی از جمله مسائل مهم در زندگی زناشویی است. عدم رضایت جنسی مهمترین مشکل زناشویی حساب می شود که بسیاری از ازدواج ها به این دلیل به طلاق کشیده شده است. بعضی از زوجین متاسفانه از رابطه جنسی استفاده ابزاری می کنند مثلا رابطه جنسی را قطع می کنند تا به خواسته خود برسند.این استفاده ابزاری از رابطه جنسی به رابطه زناشویی لطمه بسیاری وارد می کند. علاوه بر نکته بالا رابطه جنسی زوجین ممکن است به دلایل مشکلات جنسی در آقایان یا خانم ها با مشکل مواجه شود.

تاثیر کیفیت رابطه جنسی در ازدواج تا چقدر مهم و تاثیرگذار است؟ ویدئو زیر این تاثیر را به خوبی مورد بررسی قرار می دهد.

 
 
 

استرس روزانه

استرس های روزانه ارتباط زناشویی را به خطر نمی اندازد ولی ممکنه است مشکلات موجود در رابطه زناشویی را به خطر تشدید کند. زمانی که یکی از شرکای زندگی با استرس روزانه زیادی برخورد کرده باشد ممکن است با خستگی بیشتر به خانه برگردد، حوصله کمتری داشته باشد، انرژی عاطفی کمتری برای شریک زندگی خود داشته باشد که همه این موارد ممکن است زندگی زناشویی را با خطر مواجه کند.

نداشتن زمان کافی

مشکلات زندگی زناشویی ممکن است به دلیل نداشتن زمان کافی برای یکدیگر ایجاد شود. زوج هایی که هر دو شاغل هستند و روزانه با استرس های زیادی مواجه می شوند و اگر خواب بی کیفیت و تغذیه نامناسبی هم داشته باشند دچار مشکلات زیادی در ارتباط زناشویی می شوند. این افراد زمانی برای وقت گذراندن با شریک زندگی خود و خانواده ندارند و نمی توانند اوقات خوش و خاطرات شیرینی را در کنار یکدیگر ایجاد کنند که این عوامل استحکام بخش رابطه زناشویی و خانواده است.

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب