دریافت وقت مشاوره از مشاوران اکسیر

02188078585 09356567329
  • نکات برای مشاور ازدواج خوب

مشاور ازدواج خوب

مشاور ازدواج خوب

پیدا کردن مشاور ازدواج خوب برای افرادی که میخواهند ازدواج موفق و سعادتمندی را داشته باشند از جمله دغدغه های بسیار مهم است. مشاور ازدواج خوب به شما کمک می کند تا بتوانید با سنجیدن شرایط مختلف بهترین انتخاب را برای ازدواج داشته باشید. از جمله عواملی که باید قبل از تصمیم گیری نهایی برای ازدواج در نظر بگیرید اهمیت اختلاف فرهنگی، سطح مالی و تحصیلات است.

اگر به دنبال مشاور ازدواج خوب در تهران می گردید حتما به مرکز روانشناسی اکسیر مراجعه نمایید. مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات روانشناختی خود را از جمله مشاوره ازدواج، مشاوره فردی، مشاوره خانواده، مشاوره جنسی و … را به صورت حضوری و غیرحضوری (تلفنی یا تصویری) به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

بررسی فرهنگ توسط مشاور ازدواج خوب

مشاور ازدواج خوب ، فرهنگ افراد برای ازدواج را مورد بررسی قرار می دهد. فرهنگ افراد در ازدواج موفق بسیار موثر است و افراد باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

متاسفانه افراد تصور می کنند که برای ازدواج، فرهنگ خانواده ها و یا اقوام مهم نیست در صورتی که شخصیت هر فردی بر اساس فرهنگ موجود و غالب خانواده خود شکل می گیرد و در ازدواج بسیار مهم و تاثیر گذار است.

اختلاف فرهنگی در ازدواج چیست؟

فرهنگ همان آداب و رسوم، سنن، اعتقادات و باورهای جامعه می باشد که مردم هر کشوری به آن پایبند هستند. آنچه در کشور ما وجود دارد و ما به عنوان هویت فرهنگی خود داشته و با آن زندگی می کنیم؛ فرهنگ جامعه ایرانی نامیده می شود و شامل اعتقادات مذهبی، رسومات محلی، نحوه پوشش، زندگی و موارد دیگر می باشد. البته همین فرهنگی که درون جامعه ما وجود دارد شامل خرده فرهنگ ها نیز می باشد، خرده فرهنگ ها از تفاوت های قومی، فکری و زبانی بوجود می آید.

تفاوت های زیادی بین ترک و کرد، لر و فارس و بلوچ وجود دارد که شامل تفاوت در خرده فرهنگ ها محسوب می شود. همانطوری که بیان شد از مجموع خرده فرهنگ ها فرهنگ کلی ما بوجود آمده است یعنی ما ایرانی هستیم و در هر صورت فرهنگی عمومی و کلی نیز در بطن هر کدام از ما وجود دارد. با این وجود ممکن است در خرده فرهنگ هایی که در جامعه موجود است دجار تناقض ها و مشکلات عمده ای با همسر شویم.

نمونه ای از اختلاف فرهنگی

اختلاف فرهنگی یعنی برای من و خانواده من پوشیده بودن و حجاب ارزش است و از نظر خانواده ما فردی محترم محسوب می شود که مذهبی باشد و آداب مذهبی را انجام دهد یعنی نمار بخواند، روزه بگیرد و به مقدسات احترام بگذارد. در خانواده ما بزرگتر دارای احترام زیادی است و افراد کوچکتر فامیل باید به بزرگترها احترام بگذارند، حتما باید با بزرگتر یا پدر ومادرم با احترام رفتار کنید، ما باید حتما آنها را دعوت کنیم، با فامیل های همسرم بخاطر بزرگترها رفت و آمد داشته باشیم، باید در اعیاد مقدس با خانواده باشیم، در مراسم های مولودی، سفره های نذری شرکت کنیم و موارد دیگر که نشان می دهد خانواده مذهبی و سنتی چگونه می باشند.

خانواده همسرم خیلی بی بند وبار هستند، راحت حرف می زنند، حجاب ندارند، زن و مرد با هم در مهمانی ها می رقصند یا می خندند، بچه ها با بزرگترها شوخی می کنند، پدر خانواده ظرف می شوید و سایر موارد که نشان می دهند خانواده آنها نظم و ترتیب ندارد و بزرگتر و کوچکتر ندارند.

موارد فوق یک سطح تفاوت فرهنگی بالایی را نشان می دهد که در آن اختلاف نظر های زیادی وجود دارد. وقتی دو نفر برای مشاوره ازدواج مراجعه می کنند که دارای این تفاوت های فرهنگی هستند، ممکن است در زندگی زناشویی بیشتر دچار مشکل شوند و ازدواج ناموفقی داشته باشند.

بررسی وضعیت مالی توسط مشاور ازدواج خوب

یکی از موارد بسیار مهمی که مشاور ازدواج خوب، در جلسات مشاوره قبل از ازدواج به آن می پردازد بررسی سطح وضعیت اقتصادی خانواده ها است.

گاهی دو نفری که قصد ازدواج دارند از نظر دارایی و ثروت متفاوت هستند و این اختلاف سطح باعث کدورت و دلخوری می شود، در ایران مرد مدیر اقتصادی خانواده می باشد و هزینه های زندگی و تهیه مسکن بر عهده مرد است ،معمولا پسرها از زمان خردسالی یاد گرفته اند که مرد باید مدیر خانواده باشد ،این نگرش از کودکی وجود داشته است و نوعی برتری و استحقاق را برای مرد فراهم نموده است تا بنواند با تامین نیازهای همسرش احساس کفایت و توانمندی کند.

مرکز مشاوره ازدواج

اختلاف سطح مالـی در ازدواج

در فرهنگ و جامعه ایرانی توجه به سطح مالی و ثروت از اهمیت بالایی برخوردار است و شوهر موظف به تامین مخارج همسر می باشد. معمولا بهتر است که مرد و زن در یک طبقه اجتماعی و مالی قرار داشته باشند تا بتوانند شرایط یکدیگر را بهتر درک نموده و شالوده محکمی از زندگی را بنا کنند چون بخوبی می توانند هزینه ها را تعدیل کنند و ازدواج موفقی داشته باشند ولی همانطور که می دانید همیشه شرایط یکسان و ایده ال نیست.

گاهی اختلافات به حدی می شود که بعد از مدتی عشق رنگ و بوی خود را از دست می دهد و فقط نیازهای ارضانشده باقی می ماند و یک دنیا ادعا از طرف مقابل که متاسفانه منجر به فرو پاشی بنیاد خانواده می گردد.

در مشاوره ازدواج، مشاور ازدواج خوب به تفاوت های اقتصادی نیز توجه می کند، بهتر است که سطح مالی شوهر خیلی پایین تر ازسطح مالی خانواده همسر نباشد و اینگونه نباشد که خانه، هزینه زندگی، اتومبیل را زن تهیه کند چون این موارد باعث می شود که زن احساس بدی نسبت به خود و توانمندی شوهرش داشته باشد و او را از خود ضعیف تر ببیند و رفتاری نماید که شوهر احساس تحقیر شدگی پیدا کند، اگر مردی انگیزه پیشرفت بالایی داشته باشد و از نظر کاری توانمند باشد می تواند که جبران کند ولی در هر حال مشکلاتی را دارد.

در مواردی نیز شوهر خیلی از نظر مالی ممکن است در درجه بالاتری باشد داشتن یک سطح مالی بالاتر برای مرد بهتر است اما در مواردی که مرد از نظر مالی چند درجه بالاتر و ثروتمندتر باشد نیاز به بررسی بیشتری می باشد و ممکن است مشکلاتی برای هر دو نفر پدید آید. در پایان یاداوری می شود که موارد یاد شده صدرصد نمی تواند شامل همگان شود و لی معمولا این مشکلات را در پی دارد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب، به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بررسی تحصیلات افراد توسط مشاور ازدواج خوب

تحصیلات و سواد افراد همواره از مسائل مهم در مشاوره ازدواج می باشد، در ازدواج همواره نزدیک بودن سطح تحصیلات و تشویق به تحصیلات یکسان همواره مورد توجه مشاور ازدواج خوب می باشد. پژوهش ها نشان می دهد نزدیک بودن رشته تحصیلی نیز به ارتباطات بیشتر همسران کمک می کند و سطح تعامل و گفتگوهای بیشتری در خانواده ایجاد می کند.

یکی از موارد مهم در انتخاب همسر توانایی درک متقابل و شرایط همسر می باشد.

اهمیت سطح تحصیلات در ازدواج

تحصیل و دانش به فرد آگاهی می دهد و دریچه ای از یک دنیا را به روی فرد می گشاید و به فرد کمک می کند که افق دیدش در همان زمینه مورد مطالعه اش گسترش یابد منظور این است که ممکن است افراد تحصیل کرده تک بعدی هم باشند .هدف از این مطالب نقد و بیان برتری تحصیلات نمی باشد زیرا در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژیک و افزایش سطوح آگاهی مردم نمی توان صرفا دانش را شامل تحصیلات دانشگاهی دانست.

دانش موارد متعددی را در می گیرد. در مشاوره ازدواج بهتر است که سطح تحصیلات همسران به یکدیگر نزدیک تر باشد. طبق بررسی ها و پژوهش انجام شده نیز تشابه تحصیلات و مدارج دانشگاهی باعث می شود که افراد با یکدیگر راحت تر و بهتر ارتباط داشته باشند و بهتر بتوانند یکدیگر را درک کنند، حرف بیشتری برای هم داشته باشند و کمک به پیشرفت یکدیگر نمایند؛ اما این شرط لازم و کافی برای خوشبختی و داشتن خانواده موفق نمی باشد، امروزه علاوه بر مدارج دانشگاهی متشابه و درک متقابل از دانش یکدیگر است.

میزان تحصیلات همسران به موارد زیر بستگی دارد که عبارتند از:

  • سطح تحصیلات
  • رشته تحصیلی
  • میزان دانش و اطلاعات
  • آشنایی با کامپیوتر و تکنولوژی روز
  • آشنایی با زبان دیگر خصوصا انگلیسی
  • داشتن علایق علمی مشترک

اینستاگرام اکسیر

تست روانشناسی ازدواج

مشاور ازدواج خوب برای سنجیدن شرایط دیگر افراد برای ازدواج، تست های روانشناسی زیادی از افراد می گیرد تا بتواند به آنها در انتخاب درست کمک کند.

از جمله تست روانشناسی ازدواج:

توصیه های مشاور ازدواج خوب

تنها زمانی می توانید فرد مناسبی را برای زندگی خود پیدا کنید که خودتان فرد مناسبی شده باشید حتی اگر فرد مناسبی را به عنوان همسر برگزینید اما خود شما فرد مناسبی نباشید، ارتباط شما ناچار به شکست منجر خواهد شد.

افراد زیادی هستند که در جستجوی فرد مناسبی هستند، بیش از اینکه تلاش کنند تا خود فرد مناسبی شوند.

ازدواج خوب با مشاور ازدواج خوب

معیارهای ازدواج خوب

اگر به فکر ازدواج هستید یا در آینده قصد ازدواج دارید، این ملاک ها در انتخاب همسر به شما کمک خواهد کرد.

قبل از ازدواج هر دو نفر باید مستقل و پخته باشند

هر چه دو نفری که می خواهند با هم ازدواج کنند پخته تر و مستقل تر باشند ایجاد ارتباط صمیمانه راحت تر و ساده تر خواهد بود. استقلال و پختگی اغلب در طول زمان و گذر عمر همراه با افزایش سن بدست می آید و همین میتواند دلیل خوبی برای صبر کردن در ازدواج باشد.

بهترین عامل پیش بینی کننده ازدواج موفق بر اساس تحقیقات، سن همسران در هنگام ازدواج است. هر چه که سن آنها پایین تر باشد و کم سن و سال تر باشند، احتمال طلاق افزایش می یابد. به نظر میرسد که دلیل این اتفاق این باشد که افراد مسن تر ثبات بیشتری دارند و دقیق تر میدانند که از ازدواج چه می خواهند.

مرکز مشاوره طلاق

همان اندازه که دیگری را دوست دارند خودشان را هم دوست داشته باشند

در روابط صمیمانه عزت نفس بسیار مهم است. به واقع اگر شما به خودتان عشق نورزید، سخت است که به دیگری عشق بورزید. پیش از اینکه بتوانید عشق بورزید و دریافت کننده عشق باشید، نیاز به احساس امنیت و عزت نفس دارید.

 همان گونه که از باهم بودن لذت می برند از تنها بودن نیز لذت ببرند

تعادل بین «با هم بودن» و «با هم نبودن» یا تعادل بین «همراهی» و «دوری» در یک ارتباط صمیمانه، نقش مهمی دارد. یک ارتباط صمیمانه به هر دوی آنها نیاز دارد. برای ایجاد این تعادل همسران باید بتوانند از فعالیت های جداگانه، در اوقاتی که با هم نیستند، لذت ببرند. زیاد با هم بودن میتواند به رفتارهای مخرب و منفی مثل کنترل همسر و قدرناشناسی منجر شود.

در شغل و حرفه خود ثبات داشته باشند

شغل یا حرفه با ثبات و رضایت آور، در عین حال که می تواند امنیت مالی به همراه داشته باشد، ایجاد امنیت هیجانی می کند. زمانی که شغل و حرفه فرد به خوبی پیش می رود، او میتواند زمان بیشتر و انرژی بالاتری را صرف ارتباط خود با دیگری کند. از طرف دیگر هر چه دل مشغولی و استرس فرد نسبت به کار و فعالیت بیشتر باشد. انرژی کمتری برای ارتباط خواهد داشت.

هر دو نفر از خود، آگاه باشند و خود را بشناسند

یک ارتباط صمیمانه، نیاز به گشادگی، درستکاری و صداقت بین دو نفر دارد. هر فردی باید بتواند توانمندی های خود را ارزیابی کند و ضعف های خود را به طور واقع بینانه بشناسد و مشکلات را تقصیر دیگران نداند. در ضمن لازم است که هر طرف بداند که از دیگری چه می خواهد و انتظاراتش از او چیست و نیز اینکه در این ارتباط چه میتواند به دیگری ارایه کند و چه انتظاری را میتواند برآورده سازد. آشنایی می تواند در این راه کمک زیادی به افرادی که خواهان ازدواج با هم هستند بکند.

هر دو نفر بتوانند نظرات و خواسته های خود را قاطعانه بیان کنند

یکی از کلیدهای رشد صمیمیت، جسارت است. جسارت به این معنی که آنچه را می خواهید به طور شفاف، مستقیم و به شیوه درست بیان کنید. افرادی که جسارت ندارند، اغلب در روابط خود، منفعل/ پرخاشگر هستند، یا اینکه تلاش می کنند دیگران را فریب دهند و در ارتباط، نقش بازی کنند. هر چه که همسران خواسته های خود را شفاف تر بیان کنند، احتمال اینکه به خواسته خود برسند بیشتر است. جسارت را نباید با خشونت اشتباه گرفت. خشونت تلاش برای سلطه بر دیگری است و جسارت بیان ساده نیاز و میل فرد، با شفافیت و صراحت همراه با رعایت ادب و حقوق دیگران است.

هر دو نفر سعی کنند که خود خواه نباشند

وقتی که ما به نیازهای دیگران توجه می کنیم، آنها نیز به نیازهای ما توجه می کنند. این یک قانون است و قانون «جلب توجه روشن بینانه» نام دارد. اصل بر این است که خودخواهی کمتر، بهترین صلاح فرد است چرا که به روابط همکارانه و صمیمانه کمک می کند و برای همه سودمند است. مراقبت بدون انحصار طلبی و توجه بدون حسادت، همسر را تشویق می کند تا به ظرفیت های بالقوه خود بپردازد و توانمندی های نهفته درونی خود را بشناسد و این یعنی سود بردن هر دو نفر.

مشاوره رایگان آنلاین

۲ Comments

  1. سهیلا ۲۱ مهر ۱۳۹۹ در ۹:۱۷ ق٫ظ- پاسخ دادن

    سلام
    دختری هستم ۲۵ ساله
    من دوسال با پسری درارتباط بودم که بهش علاقمند شدم و تواین مدت یه دختری از دوستانشون شدیدا علاقه بهش داشت و بارفتار و حرفاش نمیذاشت که این آقا آرامش فکری داشته باشه و ازین بابت ماهم گهگداری دچار تنش میشدیم..
    با اینکه این آقا بهش گفته بود من نمیخوام که باهات ارتباط جدی بجز دوتا دوست داشته باشم بازم اصرار داشت که ارتباط ادامه بده..
    ازونجایی هم که این آقا قصد ازدواج و تعهد نداشتن ما رابطمون تموم شد ولی بعد از یک ماه و نیم برگشتن و گفتن تصمیم به ازدواج گرفتم ومیخوام که جبران گذشته رو کنم و اومدم که ازدواج کنیم و جدی بشه رابطه!
    با توجه به حرفایی که زدیم متوجه شدم باز تواین مدت اون خانوم اصرارهاش شروع شده و این آقا فرستاده اون رو مشاوره و قصد قطع ارتباط گرفته باهاش تا ما باهم رابطه خوبی داشته باشیم ولی بعد از چند روز و صحبت من گفتم که بهتره خودش هم مشاوره بره تا از تصمیمش و انتخابش مطمئن بشه و بتونه مشکلاتش رو حل کنه و ایشون با همون مشاوری که اون خانوم درارتباط بود شروع به مشاوره گرفتن کرد و بعد از ۳.۴ روز این آقا به من گفت که نمیتونه درارتباط باشه با من و اون خانوم رو انتخاب کرده با اینکه وقتی برگشته بود داشت اون رو از زندگیش دور میکرد اما حالا انتخابش اون شده بود!
    من ازین اتفاق خیلی اذیت شدم و اعتماد بنفسم اومد پایین و درگیر مقایسه شدم و همش سوال تو ذهنم میاد که خب اگر اون انتخاب بوده چرا سمت من برگشته حالا که مشاوره شده چی شده که این اتفاق افتاد و ازون تصمیمات پشیمون شده چرا عوض شد همه چی و اون علاقه مندی برای رابطه و ازدواج با من ازبین رفت!!
    میخوام کمکم کنید تا بتونم باهاش کنار بیام و فراموش کنم با اینکه خیلی دوست دارم اون فرد رو ولی دیگه بااین صحبت میدونم که باید کنا بذارمش و میخوام شما کمکم کنید!!
    ممنونم از شما !

    • مرکز مشاوره اکسیر ۲۱ مهر ۱۳۹۹ در ۱:۲۱ ب٫ظ- پاسخ دادن

      سلام خدمت شما دوست عزیز
      اون آقا تکلیفش با خودش معلوم نبوده و دیده که اون خانم دوباره داره به سمتش می کشونتش به اون سمت رفته. بهتره شما اصلا این فرد را فراموش کنید.
      برای فراموش کردنش بهتره پیش مشاوره برید تا برون ریزی احساسی بشه و منطقی با این موضوع برخورد کنید و راحت تر بتونید فراموشش کنید.

ثبت ديدگاه

Go to Top