بهترین مرکز مشاوره منطقه ۲

مرکز مشاوره منطقه ۲ و یا غرب تهران با نام مرکز مشاوره اکسیر با داشتن متخصصین با تجربه در زمینه‌های مختلف از جمله کودک، نوجوان، خانواده، زوج درمانی، خانواده درمانی، مشاوره جنسی و سکستراپیست در اختیار شما شهروندان گرامی می‌باشد.

اهداف مرکز مشاوره منطقه ۲

در ادامه اهداف مرکز مشاوره اکسیر را به تفصیل برای شما شهروندان گرامی توضیح داده‌ایم تا بیشتر با مرکز مشاوره ما آشنا شوید.

اهداف پیشگیرانه مرکز مشاوره اکسیر

در این هدف سعی شده که با برگزاری کارگاه‌های مختلف از جمله فرزند پــروری، آموزش مهارت‌های زندگی برای کودکان، تربیت جنسی، شناخت و تنظیم هیجانات کودکان، بازی درمانی، قصه درمانی، پیشگیری از آسیب‌های روانی و اعتیاد، پیشگیری از بـروز اختلالات شخصیت در بزرگسالـی، پیشگیری از بروز مشکلات جنسی و غیره و همچنین گـروه درمانی سـلامت روان، گامـی بلنـد در جـهت پیشگیری از مشکلات سلامت روان در جامعه برداشته شود.

معمولاً در هـر جامعه ای به دلیل هــزینه‌ها و مشکلاتی که درمان به بار می‌آورد از هدف پیشگیرانه که به نوعی کم هزینه و مقرون به صرفه است استفاده می‌شود.

اهداف درمانی مرکز مشاوره اکسیر

متخصصان ما در مرکز مشاوره منطقه ۲، در این هدف به دنبال درمان مشکلات اعم از افسردگی، اضطراب، مشکلات کودک (مشاور کودک)، وسواس (از جمله وسواس موکنی و غیره)، درمان اعتیاد، زوج درمانی (مشاوره ازدواج)، چاقی، پرخوری، بیش فعالی، مشکلات جنسی (سکس تراپی) و غیره می‌باشند.

اهداف ارتقاء و بازتوانی مرکز مشاوره اکسیر

مرکز مشاوره اکسیر با استفاده از دستگاه‌های مجهز (از جمله نوروفیدبک ،TDCS و…)، به افزایش سطح ارتقاء عملکردهای شناختی (توجه، تمرکز، هوشیاری، حافظه و غیره) مراجع کمک می‌کند. همچنین در این هدف فرد در گروه درمانی و یا کارگاه‌های مختلف به وسیله توجه آگاهی (mindfulness)، ارتباط موثر با خویشتن و… سبک زندگی بهتر را یاد می‌گیرد.

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟

در کشورهای پیشرفته مراجعه به روانشناس و روانپزشک امری ضروری و بدیهی است و همه افراد به آن علاقه داشته و تقریبا هر کسی برای امور مختلف زندگی خود حداقل سالی یک‌بار برای مشاوره به روانشناس مراجعه می‌کند. در کشورهای پیشرفته افراد برای تصمیمات مهم زندگی مانند تصمیم ازدواج یا مهاجرت و یا انتخاب شغل حتما به مشاور مراجعه می‌کنند و این کار یک امر بدیهی تلقی می‌شود. بر این اساس نمی‌توان گفت زمان دقیق مراجعه به روانشناس و یا روانپزشک درباره مشکلات و مسائل روحی و روانی دقیقا چه زمانی است، زیرا درباره افراد مدرن و امروزی این مراجعه هر زمانی و با هر بهانه‌ای می‌تواند باشد.
به‌طور کلی باید گفت مشاوره گرفتن و مراجعه به روانپزشک اقدامی مفید و مثبت است که در بدبینانه‌ترین حالت اگر فایده‌ای برای فرد نداشته باشد ضرری هم ندارد و حتی توصیه می‌شود همه افراد هر ساله علاوه‌ بر چکاب جسمی، چکاب روانی نیز شوند تا با رجوع به یک روانشناس و یا روانپزشک بتوانند از وضعیت روانی خود مطلع شوند.
مشکلات روانی هم مانند مشکلات جسمی اگر درمان نشده و به حال خود رها شوند عود کرده و به وضعیت وخیم‌تری می‌رسند. افرادی که بیماری‌های روانی حاد مانند انواع پرخاشگری‌ها یا جنون‌های رفتاری دارند یک دفعه و به صورت ناگهانی به این اختلالات مبتلا نشده‌اند. این افراد با ابتلا به بیماری‌های روانی کوچک مانند پرخاشگری‌های مقطعی یا افسردگی‌های فصلی و درمان نشدن این اختلالات به مرور زمان دچار این اختلالات حاد می‌شوند که گاه درمانی برای آن وجود ندارد.

شیوه‌های کار روانشناس بالینی در مرکز مشاوره منطقه ۲

روان شناسی بالینی و یا کلینیکی یکی از شاخه‌های کار در روانشناسی است که منحصراً به شناخت و مداوای بیماری‌های روانی می پردازد.

این نکته به این معنا نیست که آدم باید مبتلا به اختلالات شدید روانی باشد و یا علائم شدید بیماری از خود نشان دهد تا برای مداوای آن‌ها به مطب روانشناس رجوع کند. هر فردی در رابطه‌ای متقابل با محیط زندگی‌اش به سر می‌برد و مدام در حال تأثیر‌گذاری و تأثیر گرفتن از محیط زندگی اش است. به این معنا هر فردی دارای یک دنیای درون و یک دنیای بیرون است که شکل دادن به هر دوی آن دنیاها با روابطی که خاص خود آن فرد هستند و توسط افکار، احساسات و رفتارهای وی ساخته و به کار گرفته می‌شوند صورت می‌گیرد.

با این توصیف بسیاری از اوقات در راه ایجاد تعادل بین این دو دنیا چیزهایی سخت جانی می‌کنند و توان انسان را بیش از حد محدود کرده و فشارهای زیادی را به وجود می‌آورند که برای حل آن‌ها انسان احتیاج به کمک پیدا می‌کند. اشکال این گونه کمک‌ها بسیار متفاوت است. این کمک می‌تواند به صورت گپی از ته دل و حمایتی واقعی از طرف دوستی که واقعا دوست است صورت بگیرد و گاهی از اوقات این کمک حتماً باید به صورت کمکی تخصصی و توسط متخصص باشد.

در کار بالینی سه شکل اصلی برای برگزاری جلسات روان درمانی وجود دارد که بنا به نوع مشکل، هر مراجعه کننده با یکی و یا با هر سه شکل این کار آشنا می‌شود. این سه شکل در زیر قدری توضیح داده شده‌اند.

روان درمانی فردی

منظور از روان درمانی فردی شکلی است که فرد با روان درمانگر خود در جلسات ملاقاتی که فقط آن دو در آن شرکت می‌کنند حضور می‌یابد. در روان درمانی فردی این امکان فراهم می‌آید که فرد با احساسات و افکار خود آشنایی عمیق بیابد، به علت وجود آن‌ها پی ببرد، روابط فردی خود را با دیگران و با چیزهایی که زندگی جمعی را می‌سازند آشکارتر درک کرده و آن‌ها را بهتر بشناسد و در نگاه کلی شخصیت خود را بهتر درک کند. تنها بعد از این مرحله است که فرد می‌تواند برای رفع مشکلاتی که وی را فرسوده کرده‌اند اقدام کند، بدون اینکه مانند گذشته دائماً حالت ضعف، ناتوانی، درد، خودخوری، سرکش، پرخاش و خشونت و غیره جلوی رفع مشکلاتش را بگیرند.

سرعت و شکل رفع مشکلاتی که هر شخصی برای کنار آمدن با آن‌ها به روانشناس رجوع می‌کند از فرد تا فرد متفاوت است. ولی به صورت کلی می‌توان گفت که رهایی از مشکلات یعنی یادگیری جدید، یعنی یادگیری چیزها و روابط به نوعی دیگر، به نوعی که فرد، دست وابسته، اسیر مسائلش نباشد. این یادگیری روندی است که سرعت و کیفیت آن در جریان روان درمانی کاملاً به عهده‌ی خود فرد است و روان درمانگر به حکم کسی است که تشریح این راه، نحوه شروع آن، پیش بردن آن و به سرانجام رساندن آن را حمایت می‌کند.

فواید گروه درمانی در مرکز مشاوره منطقه 2

روان درمان گروهی

روان درمانی گروهی شکل دیگری از روان درمانی است که برای مسائل معینی برقرار می‌گردد و معمولاً شکل پیشرفته‌تری نسبت به روان درمانی فردی دارد.

برای تشخیص این که روان درمانی گروهی به درد چه کسی می‌خورد هر فردی تعدادی جلسات روان درمانی فردی را پشت سر می‌گذارد و سپس می‌تواند به جمعی از کسانی که همان مشکلات را دارند بپیوندد. در این حال اعضاء شرکت کننده در گروه رفته رفته نزدیک هر عضو دیگر شده و هر عضو گروه از حمایت کنترل شده اعضای گروه برخوردار شده و تمام نقش‌های جدید و چیزهایی را که می‌خواهد یاد بگیرد تا به رابطه بهتری با دنیای درون و دنیای بیرون خود دست بیابد در تمرین با دیگران، آن‌ها را در خود درونی می‌کند.


مقاله مرتبط: گروه‌درمانی

مقاله مرتبط: انواع گروه درمانی

مقاله مرتبط: گروه درمانی چیست؟


مشاروه خانوادگی و خانواده درمانی

در خانواده درمانی تمام اعضاء یک خانواده به عنوان تک اعضای یک سیستم حرکت می‌کنند. در ابتدای روابط، مشکلاتی حضور دارند که تاب و توان یکایک اعضا را سلب کرده‌اند. هرکدام از اعضای خانواده علی رغم تلاش‌های بسیارشان برای کنترل دامنه مشکلات رفته رفته به جایی رسیده‌اند که نمی‌توانند با یکدیگر و به عنوان تک تک اعضای یک سیستم مشکلات‌شان را حل کنند؛ بلکه هر کدام با رفتارشان باعث پایدار ماندن مشکلات و سخت تر شدن آن‌ها می‌شوند.

در این حال مهم است اشاره شود که در اینجا چیزی به عنوان تقصیر و یا گناه وجود ندارد و اصلاً مهم نیست که چه کسی مسبب مسائل شده است. بلکه هدف اول در خانواده درمانی فهمیدن نقش تک تک اعضای خانواده برای برنامه ریزی و ایجاد تغییرات لازم است.

در این شکل از روان درمانی، خانواده به عنوان یک سیستم حضور دارد و می‌آموزد که راه‌ها و نظم‌های جدیدی ایجاد کند و آن‌ها را به کار بسته تا این روابط جدید جانشین روابط قبلی شوند. خانواده به عنوان یک سیستم می‌آموزد تا به جای سرپوش گذاشتن بر مشکلات که تنها موجب پا برجا نگاه داشتن آن‌ها می‌شود برای یکایک مشکلات، راه‌های جدیدی بیابد. طبیعی است که شناخت پیدا کردن تک تک اعضا خانواده از روندهای فکری، احساسی و رفتاری خود و درک نقش و موقعیت خود به عنوان یک عضو از سیستم خانواده در تمام طول روان درمانی نقش اساسی بازی می‌کنند.

مشکلات آموزشی و تربیتی که پدر و مادر و فرزندانشان با آن روبرو می‌شوند نیز در این شیوه کار بالینی به نحو بهتری نسبت به اشکال دیگر روان درمانی نتیجه می‌دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب