شریک زندگی خوب

ویژگی های شریک زندگی خوب چست؟ برای اینکه در دوران قرنطینه بتوانید شریک زندگی خوب باشید، توصیه های زیر را در نظر بگیرید.

داشتن رابطه‌ی خوب و رمانتیک می‌تواند آسان باشد، البته در صورتی‌ که خودتان هم تلاش کنید. برای حفظ آرمش، شما باید در این دوران رابطه خوبی با یکدیگر داشته باشید.

ویژگی شریک زندگی خوب

تمرین صبر

در این دوران، استرس بیشتر از حد، معمول است. بنابراین مهم است که بتوانید صبر و شکیبایی بیشتری داشته باشید. اگر مشاجره بالا گرفت می توانید از این عبارات استفاده کنید: “من باهات موافقم، من درک می کنم، باهم می تونیم این کار را انجام بدیم، من به حریم خصوصی تو احترام می زارم، لطفا تو هم به حریم خصوصی من احترام بگذار”. علاوه بر این به یکدیگر فرصت دهید تا به آرامش فکری برسید، ما موجودات اجتماعی هستیم اما گاهی نیاز داریم که تنها باشیم.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر


مقاله مرتبط: مشاوره غیر حضوری زوج درمانی


اجتناب از مشکلات ارتباطی متداول

مشاجره امری اجتناب ناپذیر است. این مشاجرات می تواند حتی از بی حوصلگی به وجود آید. زمانی که مشاجره ای در حال رخ دادن است سعی کنید از تله های ارتباطی اجتناب کنید، این تله ها شامل بالا بردن صدا، شکایت کردن و غر زدن بجای حل مسئله، تعمیم دادن (گفتن تو همیشه یا تو هرگز) و گوش ندادن است.

شما باید بتوانید خودتان را جای طرف مقابل بگذارید، این یعنی همدلی. اگر یک درگیری به ظاهر ناچیز ناگهان از کنترل خارج شد، حداقل برای نیم ساعت (اما نه بیشتر از ۲۴ ساعت) پرداختن به آن را به تعویق بیاندازید. مطابق «اصول حل تعارض»، همسران تنها پس از اینکه بتوانند دیدگاه طرف مقابل را تا حصول رضایت او به درستی بیان کنند، می‌ توانند روی یک راه‌ حل مشترک کار کنند. ۹۵ درصد حل تعارض، تلاش برای درک دیدگاه شریک زندگی تان است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

سعی کنید آرام و ساکت باشید

به حریم شخصی هم احترام بگذارید. ممکن است شما کاری را بخواهید انجام دهید و طرف مقابل تان نخواهد آن کار را انجام دهد. سعی کنید کارها را آرام تر انجام دهید. مثل خواندن کتاب، بازی های ویدئویی و یا موسیقی.

 شریک زندگی خوب

در کارهای خانه کمک کنید

یکی از ویژگی های شریک زندگی خوب کمک کردن به یکدیگر است. حتی اگر تمام وقت در خانه باشید باز هم کارها روی هم تلنبار می شود. کارهایی از قبیل آشپزی، شستن ظرف ها، بیرون بردن زباله ها و مرتب کردن خانه. کار خانه اغلب جنجال برانگیز است چه در قرنطینه باشید چه نباشید. مهم است که در خانه مفید باشید و به شریک زندگی تان کمک کنید. این کار باعث می شود کمی فشار و استرس کاهش پیدا کند. فعال باشید. منتظر نباشید تا از شما کمک بخواهند.


مقاله مرتبط: سرگرمی دوران قرنطینه برای کودکان


سپری کردن زمان هدفمند با یکدیگر

سپری کردن زمان با یکدیگر به عنوان یک زوج، به عنوان دوست، یا به عنوان یک خانواده، می ‌تواند به همه اعضای خانواده برای حفظ دیدگاه واقع‌ بینانه تر، در طول این دوره استرس زا کمک کند. در این دوران سعی کنید با یکدیگر بیشتر ارتباط برقرار کنید و یکدیگر را درک کنید. ببینید آن ها چه کار می کنند. گاهی لازم است به دیگران یادآوری کنید که با تنهایی کنار بیایند و فکر نکنند که شما آن ها را طرد کرده اید.

تقویت مثبت اندیشی

خیلی راحت می توانید با اخبار منفی و نگرانی در مورد آینده محاصره شوید، به همین دلیل بسیار مهم است که مثبت اندیشی تان را تقویت کنید. کلمات کوچک، حرکات کوچک و اعمال کوچک در به حداقل رساندن مشاجرات (و بهبود روحیه خانواده) بسیار مؤثر است. روزهای خوشی را به یاد آورید که همسرتان با شما مهربان بود و اوقات خوش و عاشقانه ای را با هم داشتید این کار چشم انداز بزرگ تری از رابطه تان به شما خواهد داد.

سه راز شگفت انگیز برای داشتن زندگی طولانی تر

تحقیقاتی از ارتباط بین طول عمر و رفتارهای زیر حمایت کرده اند:

  • ورزش. ورزش! ورزش! حتی میزان کم آن باعث افزایش طول عمر می شود.
  • ارتباط با دیگران. اطراف خود را با افراد خوب پر کنید.
  • کاهش استرس.
  • مدیریت پول عاقلانه. بدهی یک عامل استرس زای بزرگ و قاتل شادی است
  • خوردن غذاهای سالم بیشتر وقت ها.
  • خواب به مدت ۷-۸ ساعت در هر شب.
  • درگیر شدن در فعالیت های معنی دار.
  • نوشیدن قهوه.

در کتابی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد با عنوان “پروژه طول عمر “، هوارد فریدمن و لزلی مارتین گزارش دادند که مهم ترین عامل در افزایش طول عمر به خودی خود یک رفتار  نیست، بلکه یک ویژگی شخصیتی است: با وجدان بودن. افراد با وجدان مراقب سلامتی خود هستند، نسبت به دوستان و خانواده خود مسئولیت پذیر هستند، و عادات سالم دارند.

تحقیقات سال ۲۰۱۶ :

این تحقیقات لیست زیر را پیشنهاد می کنند:

خواندن کتاب

تحقیقات اخیر نشان داده است خواندن ۳۰ دقیقه کتاب در هر روز با افزایش دو سال زندگی در افراد ۵۰ سال یا بالاتر از ۵۰ در ارتباط است. و همین طور طول عمر افرادی که کتاب می خواندند بیشتر از افرادی که مجله و روزنامه می خواندند بود.

اینستاگرام اکسیر

دلیل اینکه چرا کتاب خواندن باعث افزایش عمر می شود هنوز مشخص نیست اما آنچه معلوم است این است که کتاب خواندن منفعت شناختی برای افراد دارد. کتاب خواندن افراد را هوشیارتر نگه می دارد. شاید افراد کتاب خوان کمتر کارهایی انجام می دهند که خطرات مرگبار در پی داشته باشد و این افراد معمولا درونگراتر هستند و کمتر احتمال دارد به سمت مصرف مواد،‌الکل و … کشیده شوند.

کمک به دیگران … اما نه بیش از حد

ارائه میزان مناسب حمایت عاطفی به دیگران باعث افزایش طول عمر می شود. اما باید در حد اعتدال باشد،‌مراقبت بیش از حد نیز باعث افزایش استرس می شود.

ارتباط از طریق فیس بوک…. اما نه بیش از حد

استفاده از شبکه های اجتماعی یک عامل پیش بینی کننده طول عمر است. ارتباطات خوب سپر ما در برابر استرس، کاهش خطر ابتلا ما به بیماری و مرگ زودرس است. سال ۲۰۱۶ محققان ۱۲ میلیون استفاده کننده از فیس بوک را تحت مطالعه قرار دادند. و پی بردند  که حتی روابط آنلاین با کاهش خطر مرگ برای کسانی که بین سالهای ۱۹۴۵ و ۱۹۸۹به دنیا آمده بودند، در ارتباط است.

برخی فعالیت ها در فیس بوک ربطی به افزایش طول عمر نداشته است مثل تعداد لایک هایی که پست های افراد دریافت می کرده است.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

متشکرم همسرم!

در دوران قرنطینه بیشتر باید از همسر خود تشکر کنیم. تعارف که نداریم. ما معمولاً چیزهایی را که همسرمان از ما دریغ کرده است به‌خوبی به یاد می‌‌آوریم اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید همسرمان چه چیزهایی به ما داده است و ما به خاطرش قدردانی نکرده‌ایم؟ می‌گویید وظیفه‌اش بوده است؟

 حتماً می‌گویید «زنم است و وظیفه‌اش است که خانه را مرتب کند.»؛ «شوهرم است و وظیفه‌اش است که خرجی خانه را بدهد» یا «تولدم بوده و وظیفه‌‌اش بوده برایم کادو بخرد».

 حتی اگر همه‌ی چیزهایی که شما می‌‌گویید درست باشد، که درست نیست، باز هم قدرشناسی رابطه‌ی شما با همسرتان را بهتر می‌‌کند، سلامت روان خودتان را بالا می‌‌برد و اصلاً نگاه‌تان به زندگی اجتماعی را عوض می‌‌کند. می‌‌ارزد که تکنیک‌هایش را یاد بگیرید نه؟

«یک تشکر خشک ‌و خالی به چه دردی می‌خورد.»، «تشکر که برای تشکر شونده نشد نان»، «هرکس باید وظیفه خودش را انجام دهد و نباید از دیگران توقع قدر دانی داشته باشد»، این جمله‌های غلط متأسفانه آن‌قدر فراگیرند که خیلی از ما باورشان کرده‌ایم. اما روان‌شناس‌ها می‌گویند قدرشناسی لااقل روی این چهار چیز تأثیر می‌گذارد:

رابطه با همسرتان را مثبت می‌کند

کسانی بیشتر از بودن با شما لذت می برند که بدانند شما علاوه بر این‌که بدی‌های‌شان را می‌شمارید، لطف‌های‌شان را هم همیشه به یاد دارید. حالا این آدم چه پدرتان باشد، چه مادرتان، چه همسرتان، چه کارفرمایتان، چه استاد دانشگاه‌تان، چه همکارتان‌‌‌‌ و چه دوست‌تان، از آدم قدر‌شناس بیشتر خوشش می‌‌آید.

به همین خاطر است که روان‌شناس‌ها می‌‌گویند قدرشناسی روابط ما با دیگران را مثبت می‌‌کند، به‌خصوص وقتی این فرد همسرتان باشد یعنی کسی که می‌‌خواهید یک عمر با او زندگی کنید. اصلاً بخش زیادی از رضایت زندگی به همین رابطه‌‌ی مثبت برمی‌‌گردد.

رضایت از زندگی را بالا می‌برد

آدم‌های قدرشناس‌تر آدم‌های راضی‌تری هستند، از زندگی خود بیشتر لذت می برند و خوبی‌های همسر را بیشتر می‌‌بینند و درک می‌‌کنند. ایــن رضایت از زندگی خودش کم چیزی نیست. اصلاً یک جـــورهایی رضایت از زندگــی خود خوشـــبختی است.

افسردگی را کم می‌کند

قدرشناسی افسردگی را کم می‌کند. می‌دانید چرا؟

راستش را بخواهید افسردگی از یک نوع خودخواهی خیلی عمیق اما خیلی پنهان سرچشمه می‌گیرد. تا وقتی که ما در مقام گیرنده‌ی مطلق باشیم و توقع داشته باشیم همه چیز و از جمله محبت را دودستی به ما تقدیم کنند، معلوم است که افسرده می‌شویم. چون که ذاتاً دنیا این جور جایی نیست که مفتی مفتی و بدون تعامل تو را به چیزی برساند. آدم‌های قدرشناس به این دلیل افسرده نمی‌شوند که این حس قدردانی با آن حس پنهان خودخواهی مقابله می‌کند.

خشم و حسادت را کمرنگ می‌کند

هم خشم و هم حسادت یک جورهایی از ناکامی سرچشمه می‌گیرد. خشم به این خاطر شکل می‌گیرد که ما برای رسیدن به هدف‌مان با مانع روبه‌رو شده‌ایم و حسادت هم به این خاطر که ما دلمان می‌خواسته است در جایگاه یک نفر دیگر باشیم اما الان نیستیم. اما حس قدردانی به معنای رضایت لااقل از جنبه‌های مثبت وضعیت فعلی است. یعنی دقیقاً برخلاف حس‌هایی که به خشم و حسادت دامن می زند.

مشاوره رایگان آنلاین