آیا چالش های زیادی در محل کارتان دارید؟ آیا از تصمیمات حرفه ای خود پشیمان هستید؟ آیا شما خوشحال هستید؟ اگر پاسخ به این سوالات، منجر به احساسات منفی در شما می شود، زمان تعیین قدم های بعدی است. بسیاری از افراد در کاری می مانند که در آن هیچ گونه احساس رضایتی ندارند.

همه ما شایستگی یک زندگی شاد را داریم که بین کار و زندگیمان تعادل ایجاد کند. تحقیقات نشان داده اند که مردم با وجود نگرش منفی نسبت به شغلی که دارند و همچنین تعامل کم با افراد و جامعه و عدم توانایی در وفق دادن خود با چارت سازمانی، باز هم تمایل دارند به فعالیت خود ادامه دهند. ترک شغل می تواند بر موفقیت حرفه ای شما اثر منفی بگذارد و زندگی شخصیتان را دستخوش درهم گسیختگی‌ کند؛ اما ماندن در یک موقعیت نامطلوب نیز می تواند اثرات به مراتب بدتری داشته باشد.

در ادامه به بررسی زمان مناسب برای تغییر شغل می پردازیم…

زمان مناسب برای تغییر شغل

نشانه های تغییر شغل

نارضایتی در زندگی حرفه ای، می تواند بر سلامت روانی ما اثر منفی داشته باشد. در نتیجه، سلامت روان ما می تواند منجر به ظهور آشکار استرس، پیری، افزایش وزن و دیگر مسائل مربوط به سلامت شود. در اینجا عوامل رایج که نشان می دهد زمان تغییر شغلتان فرا رسیده است، آورده شده است…

  – نشانه های جسمانی:

از زمانی که شغل خود را آغاز کرده اید، احساس پیری می کنید؟ آیا شما اضطراب دارید؟ اما شما سزاوار کار در یک محیطی هستید که بهترین شما را به ارمغان بیاورد. اگر محیط کاری شما پر خطر است، با رئیس خود در مورد گزینه های دیگر صحبت کنید.

  – علائم روانی:

طبق آمار سازمان بهداشت روانی آمریکا، از هر پنج آمریکایی، ۱ نفر دارای مشکلات مربوط به سلامت روان است، که در اغلب موارد، این مشکلات مرتبط با استرس است.

در اینجا لیستی از علائم ذهنی ناخوشایند در محل کار آورده شده است:

  • تنش در گردن 
  • مشکلات خواب
  • مشکل در تمرکز
  • اضطراب زیاد
  • افسردگی

حقیقت این است که این انرژی منفی به افرادی که در زندگی شما هستند، مانند دوستان و خانواده نیز منتقل خواهد شد.

چرا تغییر شغل برای شما خوب است

تغییر شغل ، می تواند یک رویای مادام العمر را به وجود آورد، اعتماد به نفس شما را افزایش دهد یا هیجان را برای کار شما به ارمغان آورد. اگر یک یا همه این تجربیات را دارید، بهتر است شغلتان را تغییر دهید.

  – کار در محل کار منفی:

نگران نباشید، محل کار منفی را می توان با کار در یک سازمان جدید، تغییر داد.

  – کار با رئیس سخت گیر:

چالش های کار با رئیس سخت گیر می تواند استرس زا باشد. همه چیز به ارتباط بر می گردد. شما می توانید این موضوع را به طور مستقیم و حرفه ای با مدیر خود، بیان کنید.

  – احساس گمگشتگی راجع به آنچه انجام می دهید:

اکثر مردم به کار خود ادامه می دهند و در کار خود می مانند، به دلیل ترس از شکست و ناشناخته ها. افزایش موفقیت اغلب با خارج شدن از منطقه راحتی بدست می آید. به خاطر داشته باشید که زندگی کوتاه است و از انجام ایده های جدید نترسید.

اشتباهات رایج افراد در تغییر شغل

  – تمایل به افزایش حقوق و دستمزد:

تمایل به درآمد بیشتر، می تواند برخی را قانع کند که شغل اشتباهی را انتخاب کرده اند. در واقع برای رسیدن به پول بیشتر نیاز است که زمان بیشتری را در محل کار خود بگذرانید و کار بیشتری انجام دهید. در بعضی موارد، پیدا کردن یک شغل با درآمد بالا، می تواند کاملا مخالف آنچه انتظار می رود باشد.

  – تصمیم ناگهانی:

تصمیمات ناگهانی و یک شبه، زمانی گرفته می شود که تحت تاثیر استرس شدید بوده اید و یا نسبت به شغل خود ناامید شده اید. مشکل تصمیم سریع این است که نقاط مثبت و منفی نادیده گرفته می شود.

  – مخالفت با ارتقا شغلی:

ارتقا نیاز به زمان دارد. اگر به دلیل اینکه با ارتقا شغلی شما مخالفت شده است، می خواهید شغل خود را ترک کنید، کار عاقلانه ای نیست.

زمان مناسب برای تغییر شغل

  – خستگی در محل کار:

در مورد این موضوع عمیقا فکر کنید. اگر کارهایی را انجام می دهید که تکراری است، طبیعی است که احساس خستگی کنید. شما می توانید با تغییر ظاهر میز کار خود، معاشرت با کارکنان جدید در بخش های مختلف و با شوق و اشتیاق به سر کار آمدن این مشکل را مرتفع کنید.

سوالاتی که باید قبل از تصمیم گیری نهایی به آن ها پاسخ دهید:

  • چه مدت در حرفه خود کار کرده اید؟
  • مشکل در محل کارتان چیست؟
  • آیا در کار تیمی خوب هستید؟
  • آیا می توانید در یک بخش جدید کار کنید؟

مقاله مرتبط: دکتر روانشناس خوب در تهران

قدم هایی برای انتخاب موفقیت آمیز شغل

  – یک طرح شغلی بنویسید:

طرح شغلی اولین گام برای ایجاد اهداف واقع بینانه است. طرح شغل شامل:

  • گذراندن دوره های جدید
  • یادگیری یک زبان جدید
  • بازاریابی یا بهبود مسائل در محل کار

  – گزینه های خود را سبک و سنگین کنید:

اگر دارای مدرک حسابداری هستید، پنج شغلی را که در این زمینه دوست دارید بنویسید. لازم نیست شغلی که جامعه مهم می داند را در نظر بگیرید؛ بودن در شغل مورد علاقه باعث شادی و خوشحالی شما خواهد شد.

  – نقاط مثبت و منفی را در نظر بگیرید:

زمان آن است که در مورد نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهایی که بر وضعیت کنونی تأثیر می گذارند، صادق باشیم. تجزیه و تحلیل از یک حرفه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عوامل اقتصادی
  • رقابت مستقیم: آیا تقاضا برای این شغل بالا است؟
  • محل سکونت: آیا نیاز به جا به جایی محل سکونت است؟
  • تحصیلات: آیا تحصیلات لازم برای شغل مورد علاقه تان را دارید یا لازم است به دانشگاه برگردید؟

  – یک راهنما پیدا کنید:

کسی را پیدا کنید که در شغل مورد نظرتان مشغول است. او می تواند مزایا و معایب کار را به شما نشان داده و شما را به خوبی راهنمایی کنید. مواردی که می توانید از وی بپرسید شامل سوالات زیر است:

  • آنچه که برای موفقیت در شغل لازم دارید؟
  • کدام گواهینامه یا مدرک آموزشی مورد نیاز است؟
  • چالش های این شغل چیست؟
  • آیا پیشرفت شغلی وجود دارد؟

  – واقع بین باشید:

از خود بپرسید که آیا می توانید در این شغل برای پنج سال آینده زندگی خود، کار کنید.

  – ابتدا داوطلبانه در آن شغل کار کنید:

فردی که می خواهد وارد شغل جدیدی شود، باید فرصت های داوطلبانه، برای تجربه واقعی آن موقعیت را داشته باشد. داوطلب شدن در آن شغل و نقش، به شما کمک می کند تا ببینید آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب