روش‌های درمان اختلال یادگیری

روش‌های بهبود و درمان اختلال یادگیری متفاوت است و با توجه به نوع آن فرق می‌کند. برای کسی که اختلال یادگیری دارد، هر روز یک چالش است. خواه ناتوانی یادگیری مهارت‌های ارتباطی، ادراک و یا توانایی تمرکز را تحت تأثیر قرار دهد، این امر انجام وظایف عادی روزمره را به چالش می‌کشد.

در حالی که پزشکان، برای درمان ناتوانی‌هایی مانند اختلال بیش فعالی/ نقص توجه داروهای مختلفی تجویز می‌کنند، ممکن است تغییراتی در سبک زندگی به فرد کمک کند زندگی با این ناتوانی ساده‌تر شود. تاثیر رژیم غذایی و ورزش به خود فرد بستگی دارد.

در حالی که یک فرد مبتلا به ADHD  و یا مبتلا به نقص توجه ADD (نقص‌ها به‌طور کامل در صفحه کودک توضیح داده شده است که لینک آن در خط پایین قرار دارد) موفقیت بزرگی در ایجاد برنامه ورزشی به دست آورد ولی فرد دیگر مزایای زیادی به دست نیاورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ADHD و ADD و نشانه‌های آن اینجا را کلیک کنید.

در ادمه روش درمان اختلال یادگیری که می‌تواند به شما کمک کند را توضیح می‌دهیم.

ورزش چگونه می‌تواند به درمان اختلال یادگیری کمک کند؟

به ویژه در مواردی که اختلال یادگیری توانایی فرد برای تمرکز را دچار مشکل می‌کند، ورزش می‌تواند بخش مهمی از برنامه درمانی  اختلال یادگیری باشد. ورزش بدن را تحریک می‌کند تا اندورفین تولید کند که آن‌ها نیز به نوبه خود مغز را تحریک می‌کنند تا گیرنده‌ها را در قسمت‌هایی از مغز که وجود ندارند، جمع کنند.

در افرادی که اختلال یادگیری ندارند، ورزش می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا تمرکز کنند و همین امر برای کسانی که دارای معلولیت‌های یادگیری هستند نیز صادق است. با ورزش، بهبود چشمگیری ممکن است در حوزه‌های تصمیم‌گیری و حافظه نیز به وجود آید.


مقاله مرتبط: نشانه‌های اولیه اختلالات یادگیری در کودکان چیست؟


تغذیه و درمان اختلال یادگیری

مطالعات نشان داده است که برخی از مسائل مرتبط با شیوه زندگی در افرادی که اختلال یادگیری دارند، آشکارتر است. همچنین اهمیت تغذیه برای افراد بدون مشکلات یادگیری نیز تایید شده است.

بنابراین، قابل درک است که هر کسی می‌تواند از یک رژیم غذایی مناسب که از غذاهای فرآوری شده و تصفیه‌شده کم تهیه شده است، بهره‌مند شوند. برخی متخصصان اظهار داشته‌اند که در افرادی که از طریق تغییرات رژیم غذایی دچار ناتوانی یادگیری شده‌اند، ۹۰ درصد بهبودی مشاهده‌شده‌ است. آن‌ها ادعا می‌کنند که شرایطی مانند آلرژی‌های غذایی و بیماری سلیاک می‌تواند باعث ایجاد یا اغراق در بیماری فرد شود.


مقاله مرتبط: اهمیت درمان زودهنگام اختلالات یادگیری


بررسی روش های درمان اختلال یادگیری

ایجاد یک پایه محکم

مهم است که قبل از ایجاد تغییرات بزرگ در سبک زندگی خود با پزشک خود مشورت کنید تا آن‌ها بتوانند بر سلامت شما نظارت داشته باشند. همچنین هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. هنگام تغییر سبک زندگی، باید عادات جدید را به آرامی ایجاد کنید. مهم است که عجله نکنید تا آشفته و مستأصل نشوید. اگر این تغییرات را برای فرزندتان به وجود می آورید، برای آنها مثال آورید و به آن‌ها ملحق شوید.

روش تغییر در زندگی

بهترین راه برای تغییر رژیم غذایی این است که غذاهای سالم تر را کم کم به رژیم غذایی خود اضافه کرده به تدریج غذاهای سالم یا مقداری سبزیجات را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. به مرور وعده‌های غذایی خود را عوض کنید در نتیجه آن‌ها به بخش اصلی شخصیت جدید و سالم تر شما تبدیل خواهند شد.

ورزش اگر در زمان درستی انجام شود، کار سهل و آسانی است. فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید از آن لذت می‌برید، همه آنها را امتحان کنید. با انجام این کار می‌ توانید راه‌هایی برای فعال ماندن پیدا کنید تا بتوانید از آن لذت ببرید. همه می‌ دانند که اگر واقعا از انجام کاری لذت ببرید، احتمال کمتری وجود دارد که از آن صرف‌ نظر کنید. برخی از ایده‌هایی که می‌توانید انجام دهید عبارتند از: شنا، ژیمناستیک، فوتبال، بیسبال، والیبال، دویدن، دوچرخه‌سواری، قایقرانی، پیاده‌روی.

کمی شناخت بیشتر خودتان می‌تواند به شما کمک کند تا فعالیت‌های بیشتری را که ممکن است از آن لذت ببرید، کشف کنید. چاقی و کمبود وزن به میزان زیادی در میان افراد دارای معلولیت یادگیری وجود دارد. این امر می‌تواند ناشی از عوامل بسیاری از جمله شدت ناتوانی یادگیری و یا شرایط دیگری که تحت‌ تاثیر آن قرار گرفته‌ است باشد، مانند برخی از ناتوانی‌های رشدی.

بهترین کار این است که همه چیز را ارزیابی کنید و دکترتان تغییراتی را که رخ می‌دهد را دنبال کند. در طول این مسیر، ممکن است متوجه بشوید علی رغم ناتوانی یادگیری، رژیم غذایی و ورزش از عوامل اصلی زندگی و عملکردتان هستند.

منبع: سایت VERYFAMILY و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب