خود ارضایی چیست ؟

خودارضایی یعنی لذت بردن از دست زدن، بازی کردن و مالیدن اندام های جنسی خود. دختران بیشتر آلت خود را به گوشه ای می‌مالند و پسران بیشتر با آلت خود بازی می‌کنند. بد نیست بدانید که کودک از زمان جنینی با مکیدن انگشتان، به گونه‌ای خودارضایی می‌کند. کودک همان گونه که گوش یا آرنج خود را لمس می‌کند، با اندام تناسلی خود نیز بازی می‌کند اما با تکرار این کار کودک متوجه لذتی می‌شود که از دست زدن به اندام تناسلی برایش حاصل می‌گردد.

موقع خود ارضایی فرزندم چی کار کنم ؟

اگر فرزند خود را در حال خودارضایی دیدید، نحوه ی واکنش شما به این مسئله، تصویر بدنی کودک از خودش و عزت نفس او را می‌سازد. نباید او را سرزنش کنید! این مسئله بسیار طبیــعی است. در واقع خودارضایی یکی از روش‌های ابراز جنسیت فرد است. برخلاف باور عموم مردم و برخلاف آموزه‌های مذهبی، نظریه‌های علمی نشان داده که خودارضایی سالم، هیچگونه آسیب روحی یا جسمی به فرد وارد نمی‌کند، بلکه قوه‌ی تخیل جنسی و جنسیت فرد را نیز در آینده ارتقاء می‌دهد. ما تنها می‌توانیم به کودکان این پیغام را بدهیم که در حضور دیگران، دست زدن به اندام تناسلی کار درستی نیست. درواقع خودارضایی تنها زمانی از لحاظ روانشناختی مشکل جدی تلقی می‌شود که ۱) به شکل اعتیاد دربیاید و بارها و بارها در شبانه روز تکرار شود، و وقتِ کودک را به شکلِ جدی بگیرد. ۲) کودک دیگر خلوت نشناسد و در جلوی دیگران مبادرت به این عمل کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

علل خود ارضایی مفرط در کودکان:

– داشتن تنش روانی مثل دعوای پدر و مادر و یا اتفاقات ناخوشایند در محیطِ کودک. توجه کنید که خودارضایی بیشتر جهتِ تخلیه ی اضطراب و تنشِ کودک است.

– دیدن صحنه‌های جنسی پدر و مادر. یکی از دلایل جدا کردن اتاق کودک در ۲ سالگی همین موضوع است. چرا که کودک از بدو تولد صحنه هایی را که می‌بیند در ذهن خود حک می‌کند و در سه سالگی که آگاهی جنسی پیدا می‌کند آن صحنه‌ها مرور می‌شوند و این می‌تواند باعث خود ارضایی شود.

– سوء استفاده جنسی از کودک توسط فردی بزرگسال که باید برای شما هشدار باشد.

– بازی جنسی والدین با کودک مثل لمس‌های ناخوشایند حتی به شوخی، اسم گذاری‌های مثلا بامزه ولی مضر روی آلت تناسلی. تماس زیاد با آلت کودک، در واقع منبع تحریک را برای کودک کشف می‌کند. حتی در حین نوزادی باید با حداقل تماس کودک را پوشک کرد.

– توجه شدیـــد و برخورد جــدی و تخریبی والدین به خودارضایی های سالم و گاه به گاهِ کودک,/br> – زیاد نگه داشتنِ دستشویی

– کنجکاوی جنسی و ارائه نشدن آموزشِ جنسی مناسب از طرف والدین به کودک. در واقع کنجکاوی های جنسی کودک در ابتدا در سطح شناختی است ولی هنگامی که جواب سوال خود را نمی‌گیرد و پدر و مادر در مقابل سوالات او برخورد بد و ناآگاهانه‌ای نشان می‌دهند، بتدریج این کنجکاوی سمت و سوی انحرافی به خود خواهد گرفت.

فراموش نکنید کودکی که از پدر و مادر خود کمتر توجه مثبت می‌گیرد و کمتر نوازش می‌شود به نوازشِ خود و دست ورزی بدنِ خود، روی می‌آورد. وقـــت برای او بگذراید و با او بازی کنید. بدون نصیحت و سرزنش به حرف‌هایش فقط و فقط گوش کنید. اجازه دهید هیجانات منفی خود را در قالب کلمات، نقاشی، قصه، خمیر بازی و مجسمه سازی و بازی های فعالیتی بیرون بریزد. این راهکارهای پیشگیرانه برای بسیاری از مراجعین کوچکمان که دچار خودارضایی های گاه به گاه بوده اند، بسیار مفید واقع شده است. کودکی که با اسباب بازی هایش بازی نکند به تدریج به بدن خود روی می‌آورد و با آن بازی می کند. او را به مهد کودک بفرستید و با دوستانش همبازی کنید و یا اگر در خانه است وقتِ او را خالی از برنامه نگذارید. بارها و بارها با او بازی کنید.

هنگامی که وارد اتاق فرزندتان شدید و دیدید که مشغول خودارضایی است، هول نشوید، معمولا کودک در هنگام خود ارضایی در گوشه ای قرار می‌گیرد، به یک نقطه خیره می‌شود و محو می‌شود. یادتان باشد به هیچ وجه نصیحت نکنید و یا سرزنش و نتبیه را برای این موضوع بکار نبرید. فورا درِ اتاق را ببندید، از آنجا خارج شوید و هیچ عکس‌العملی انجام ندهید. اگر خواستید در این خصوص با او صحبت کنید آن را به زمان دیگری واگذار کنید. کافی است کمی از در، فاصله بگیرید و یک محرک قوی وارد کنید مثلا صدای خیلی بلند یا پرتاب شیئی که صدای بلند ایجاد کند. ( درواقع همراه کردن یک محرک خوشایند مثل خودارضایی با یک محرک ناخوشایند مثل سروصدای شدید از بیرون، می‌تواند به تدریج موجب کاهش این رفتار شود).

فرزندم هرجایی باشه خودارضایی میکنه 

اما اگر در حضور دیگران یا در جای نامناسبی به این عمل اقدام کرد به او بگویید: «می‌دانم دست زدن به بدنت برای تو خوشایند است اما درست نیست که این کار را در حضور دیگران انجام بدهی.» اگر احساس می‌کنید که فرزندتان بخش عمده‌ای از وقت خود را صرف خودارضایی می‌کند و این عمل باعث شده از فعالیت های معمول و روزمره خود محروم شود وقت آن است که حتمـــا از متخصصان استفاده کنید و او را نزد روان‌شناس کودک ببرید.

دریافت وقت مشاوره نوجوان

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین