ترس از مدرسه کودکان

آیا شما ترس از مدرسه کودکان را می‌شناسید؟ آیا کودک شما به محض رسیدن زمان رفتن به مدرسه، از دردهای خاصی مانند دل‌درد شکایت می‌­کند؟ اگر در آن روز کودک شما در خانه بماند، دل‌دردش برطرف می­­‌شود و دوباره فردا صبح که زمان رفتن به مدرسه است، دردها ظاهر می­­‌شوند؟ آیا هنگامی­ که در حال متقاعد کردن کودک خود برای رفتن به مدرسه هستید، اوقات تلخی می‌کند؟ اگر بله، به احتمال قوی ترس از مدرسه کودکان و مدرسه‌هراسی در فرزند شما وجود دارد.

این دسته از کودکان به علت مسائل اضطرابی که بدان مبتلا هستند، مشکلات عدیده­‌ای در به مدرسه رفتن و ماندن در آنجا دارند. کودکان گریزان از مدرسه، معمولاً رفتاری فریبکار و مقابله­‌جویانه دارند و در غالب موارد والدین آنها از این رفتار کودک اطلاع ندارند.

این در حالی است­ که کودکان اجتنابی و هراسان از مدرسه، رفتار مقبولانه­‌تری دارند و معمولاً دارای شکایت­‌های گوناگونی هستند. والدین آنها نیز از رفتار کودک آگاه هستند و انرژی قابل توجهی را هر روز صبح برای بردن کودک به مدرسه، صرف می­‌کنند. در ادامه بعضی توصیه­‌ها به والدین درباره ترس از مدرسه کودکان، ارائه می­‌شود.


مقاله مرتبط: ترس از مدرسه در کودکان


ترس از مدرسه کودکان

برای تشخیص ترس از مدرسه کودکان باید موارد زیر را در نظر بگیرید.


مقاله مرتبط: علت ترس بعضی از کودکان از مهد کودک


کودک را از لحاظ مسائل جسمانی بررسی کنید

اگر کودک، شکایت‌­های جسمانی مانند دل‌درد یا سردرد دارد، نزد یک متخصص کودکان مسأله را بررسی کنید. به احتمال زیاد کودک از لحاظ جسمانی مشکل خاصی نداشته باشد اما در هر حال بهتر است که این موضوع را برای اطمینان خاطر مورد بررسی قرار دهید.

با کودک صحبت کنید

راجع به مسائلی که کودک را آزار می­‌دهند، با او صحبت کنید اما در عین حال کودک را متوجه این مسأله بکنید که در هر صورت باید به مدرسه برود. به یاد داشته باشید که بعضی از کودکان توانایی شرح مواردی که از آن در رنج هستند را ندارند، در نتیجه اگر احساس می­‌کنید که این مکالمه شما نتیجه­‌ای ندارد، آن را به اجبار ادامه ندهید.

تنها چیزی که لازم است باور داشته باشید، این است که کودک شما توانایی حل این مشکل را دارد و شما نیز در این مسیر به او کمک خواهید کرد.

برای کودک سخنرانی نکنید

از بحث‌های طولانی با کودک در مورد مزایای مدرسه رفتن و اهمیت آن خودداری کنید. سخنرانی و نصیحت کردن هیچ کمکی نخواهد کرد و شاید مسائل را دشوارتر کند. هر گونه توجهی حتی توجه منفی می­‌تواند منجر به تقویت و حفظ مشکل شود.

به دنبال الگوهای تکرارشونده باشید

به دنبال الگوهای تکرارشونده شکایت‌های جسمانی کودک خود باشید. آیا کودک شما با سردرد یا دل‌درد بیدار می­­‌شود؟ آیا این شکایت­‌ها زمانی که مشغله­‌های زیادی دارد یا توجهش به مسائل دیگری معطوف شده است، همچنان ابراز می­­‌شوند؟ آیا در روزهای تعطیل نیز همچنان احساس کسالت دارد یا فقط در روزهایی که باید به مدرسه برود، چنین شکایت‌هایی را بیان می­‌کند؟ البته نباید از این شواهد برای مقصر کردن کودک خود استفاده کنید، بلکه باید به دنبال علت اصلی اجتناب کودک از رفتن و ماندن در مدرسه باشید.


مقاله مرتبط: ترس های شایع و درمان های ترس در کودکان


با مسئولان مدرسه جلسه­‌ای داشته باشید

با مشاور و مسؤولان مدرسه در خصوص ترس از مدرسه کودکان جلسه­‌ای داشته باشید. این جلسه این پیغام را به مسؤولان مدرسه خواهد داد که بدانند آنها نیز موظف هستند برای حل این مشکل تلاش کنند.

معرفی ترس از مدرسه کودکان

ماندن در خانه را جذاب نشان ندهید

به کودک نشان دهید که اگر به واقع بیمار است، باید با یک پزشک ملاقات کند و در تختخواب خود بماند. تلویزیون باید خاموش بماند و کودک حق تماشای آن را ندارد. اجازه ندهید در زمانی که بچه به بهانه­‌های مختلف از مدرسه رفتن امتناع می­‌کند، در خانه هر کاری که دوست دارد را انجام دهد.

در خانه یک فضای آموزشی را شبیه‌سازی کنید

اگر پس از تلاش طولانی، همچنان نتوانستید کودک را به مدرسه بفرستید و در خانه ماند، یک میز بیاورید و از کودک بخواهید که پشت آن قرار گیرد و شروع به خواندن یا نوشتن کند و کارهای معمول آن روز مدرسه را انجام دهد.

سیاست معافیت پزشکی تعیین کنید

برای مثال می­‌توانید با کودک این طور قرار بگذارید که در زمان ناراحتی و کسالت، تنها در صورتی از رفتن به مدرسه معاف خواهد شد که تب داشته باشد. در غیر این صورت اگر واقعاً حالش خوب نبود، مسؤولان مدرسه، پس از بررسی شرایط او می­‌توانند او را به خانه برگردانند.

این قانون می‌­تواند شما را از خواهش­‌های صبحگاهی کودک برای معافیت از مدرسه رفتن در آن روز بخصوص خلاص کند. گاهی همین مشاجره‌­ها در مورد مدرسه رفتن یا نرفتن می­‌تواند برای این رفتار کودک به عنوان یک تقویت‌کننده عمل کند، چراکه او توجه بیشتری را با این رفتار جلب می‌­کند.

از کمک دیگران استفاده کنید

اگر شرایط به گونه‌­ای است که به تنهایی نمی­‌توانید از پس اصرار کودک برای امتناع از مدرسه رفتن برآیید، از افراد دیگر خانواده بخواهید که به شما کمک کنند و کنترل شرایط را برای مدتی به دست بگیرند. چراکه این شرایط می­‌تواند هیجانات زیادی را تحریک کرده و موقعیت را به سمت وخامت بیشتر بکشاند.

شاید بهتر باشد خود را برای مدتی از داستان مجبور کردن کودک به رفتن به مدرسه کنار بگذارید و برای مثال از پدر بخواهید که هر روز او را به مدرسه ببرد. اگر در این بین، بحث اختلال اضطراب جدایی نیز مطرح باشد، درگیر شدن پدر برای بردن کودک به مدرسه می­‌تواند مؤثرتر باشد.


مقاله مرتبط: اولین ترس و اضطراب کودک، اضطراب جدایی

مقاله مرتبط: نکاتی برای کاهش اضطراب مدرسه


نکته مهم درباره ترس از مدرسه کودکان

در نهایت باید گفت اگرچه قرار گرفتن در چنین شرایطی آن ­هم هر روز صبح، برای هر والدی خیلی دشوار است اما تلاش کنید در این زمان­‌ها خونسردی خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان از تصمیم خود برای بردن کودک به مدرسه، کوتاه نیایید. در عین حال باید به صورت پشتیبانی‌کننده رفتار کنید (یعنی نسبت به ناراحتی و شکایات کودک خود اهمیت قائل شوید و برای مثال به او بگویید که بعد مدرسه، با هم به پزشک مراجعه خواهید کرد).

به یاد داشته باشید که کودک شما باید به مدرسه برود. مدرسه مکانی است که او در آنجا به بلوغ ـ نه تنها از نظر هوشی بلکه از منظرهای اجتماعی و هیجانی ـ خواهد رسید. با رعایت موارد بالا و همین طور استفاده از کمک تخصصی روانشناسان بالینی کودک و نوجوان می‌توانید باور داشته باشید که کودک شما قادر خواهد بود به زودی بر ترس خود از رفتن به مدرسه غلبه کرده و حتی در شرایط سخت‌تر نیز عملکرد مطلوبی از خود نشان دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب