تجربه رابطه مسموم

پس از تجربه رابطه مسموم یا پایان یافتن یک رابطه اشتباه، افراد ممکن است وسوسه شوند که خلاء ناشی از آن را پر کرده و بلافاصله وارد رابطه ای جدید شوند. گاهی اوقات، آنها قادر به پیدا کردن شریک و همدل مناسب زندگی شان در مدت کوتاهی پس از پایان روابط پرتنش  قبلی خود خواهند بود. اما متأسفانه آنچه که اکثر مواقع اتفاق می افتد این است که آنها مجددا با یک شکارچی عاطفی دیگر که شبیه همان فرد قبلی است که به تازگی ترکش کرده اند ارتباط برقرار می کنند و دوباره همان زخم های رها شده ای که در ابتدا برای فرار از آن تلاش کرده بودند، سرباز می کند.

و یا چون آنها زمانی را برای التیام  زخم خود و بازگرداندن اعتماد به نفس خود اختصاص نداده اند، ناخودآگاه هر فرد سالمی را که به آنها نزدیک می شود ازخود می رانند.

برای هر فردی که شکست عشقی را تجربه کرده است و یا تجربه رابطه مسموم را دارد، لازم است مدت زمانی مجرد بماند (چه قصد داشته باشد رابطه دیگری در آینده داشته باشد چه قصد نداشته باشد). برای افرادی که در کودکی مورد سوءاستفاده واقع شده اند و الگوی وارد شدن به روابط ناسالم دارند، ضروری است که برای مدتی حتما تنها و مجرد بمانند تا چرخه معیوب روابط اشتباهشان قطع شود. این دوره فراغت از  داشتن قرار ملاقات های جدید و شروع روابط عشقی می تواند مسیر زندگی آنها را تغییر داده و یک احساس مثبت و تازه نسبت به خود در آنها ایجاد کند.

از آنجایی که جامعه چنین تأکید ناسالمی بر ارزش گذاری بیش از حد ایجاد روابط جهت مراقبت از خود می کند، مهم است که بدانیم  یک فرد سالم  چقدر می تواند سلامت روحی داشته باشد  به خصوص برای بازماند گان یک تروما. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که افراد مجرد می توانند  به همان اندازه زوج های همتای خودشان شاد باشند.


مقاله مرتبط: چرا رابطه هام خراب می شن

مقاله مرتبط: مزایای بودن در یک رابطه خوب

مقاله مرتبط: دکتر روانشناس خوب در تهران


پنج مزیت مجرد بودن بعد از تجربه رابطه مسموم

اجازه می دهد تا شما یک عادت جدید ایجاد کنید

مغز کودکانی که در خانواده های سوء استفاده گر و متجاوز رشد می کنند، به معنای واقعی کلمه، مستعد ابتلا به یک چرخه تکرار تروما است که باعث عمیق تر شدن زخم های فعلی شان در بزرگسالی می شود. کسانی که در یک رابطه طولانی مدت  مورد سوءاستفاده قرار گرفنه اند، چه عاطفی و چه فیزیکی، می توانند از علائم PTSD (استرس پس از سانحه) نیز رنج ببرند. بدون مداخله و درمان مناسب، افرادی که مورد سوءاستفاده های جنسی و یا عاطفی قرار گرفته اند، به سوءاستفادهای کلامی، احساسی، روحی و حتی جسمی به عنوان بخشی از عشق عادت می کنند. بدون بهبود زخم ها از دوران کودکی و بررسی هرگونه باور، رفتار یا مرزهای غلط و ناسازگارانه، آنها به طور مداوم و بدون مکث در طول زندگی به شرکای سمی و آسیب رسان می چسبند.

تنها بودن برای یک دوره زمانی، باعث کاهش برخی از این ریسک ها می شود، به شما این امکان را می دهد تا فضا و زمان را به بهبودی خود و التیام زخم هایتان اختصاص دهید. لازم است زمان لازم برای ایجاد جدایی روان شناختی از فرد متجاوز تخصیص دهید. این به شما این امکان را می دهد که عاداتی جدید برای صلح، ثبات و استقلال ایجاد کنید که به خوبی به شما کمک می کند.

شما را مجبور می کند که استانداردهای بالاتری داشته باشید

مواجهه با تنهایی ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر در دوران تجاوز و سوءاستفاده از انزوا رنج برده باشید. با این حال با شروع درمان، و با کمک شبکه های پشتیبانی و مشاوره با متخصصین بهداشت روانی، احساس تنهایی کمتر، اعتماد به نفس بیشتر و ارامش بیشتری خواهید کرد.

در حقیقت، شما حتی ممکن است از آرامش پس از تجربه چنین روابط پر فراز و نشیبی استقبال کنید. یک مرخصی طولانی از داشتن روابط سمی می تواند به شما دقیقا همان چیزی را که سزاوار و شایسته آن هستید، آموزش دهد.

پس از آنکه عادت کردید که به خودتان متکی باشید و روی پای خودتان بایستید، این بار، از روابط آتی خود لذت خواهید برد. کسب این اعتماد به نفس برای ایجاد سلامت عاطفی و انعطاف پذیری شما حیاتی است. شما یاد می گیرید که چگونه به ماجراجویی بروید، خود را قدرتمند سازید و در مراقبت از خودتان بدون مصالحه و بدون نیاز به یک شریک زندگی کنید.

هر چه زمان بیشتری را به تنهایی خود اختصاص دهید استانداردهای شما برای راه دادن افراد جدید به زندگی تان بالاتر خواهد رفت. و فقط افرادی را به زندگی تان راه خواهید داد که به تجربیات شما چیزی اضافه می کنند. شما روابط با افرادی که از شما پشتیبانی می کنند را تقویت می کنید و راحت تر با کسانی که به طور مداوم شما را سرزنش می کنند یا از شما سر باز می زنند، رابطه تان را به هم می زنید. این یک راه عالی برای فیلتر کردن دوستی های مسموم است.

به شما کمک می کند تجربیات مستقل خود را داشته باشید

مهم است که به یاد داشته باشید زمانی که شما مورد آزار قرار گرفته اید، مغز و بدن شما هنوز درگیر ترومای ناشی از آن است. فقط به این دلیل که رابطه خشونت بار شما به پایان رسیده است، به این معنی نیست که اثرات تروما به طور خودکار از بین می رود. این مساله نیاز به زمان، تلاش و اغلب کمک گرفتن از مشاوران حرفه ای دارد.

شما ممکن است هنوز درگیر احساسات خشم، غم و اندوه، اضطراب و یا حتی احساسات متضاد نسبت به فرد سوء استفاده گر از خود باشید. ممکن است از افسردگی، کابوس، وجدان انتقادی و شرمی که در اثر آن روابط دارید رنج ببرید. این تروما نیاز به زمان برای بهبودی دارد. پرش به روابط دیگر خطر تجربه مجدد احساسات ذکر شده را بیشتر کرده و روی این زخم ها نمک می پاشد. کمک گرفتن از یک متخصص رواندرمانی می تواند در خلاصی از ترومای مربوطه به شما کمک کند.

به جای سرمایه گذاری روی رابطه با دیگران، روی خودتان سرمایه گذاری می کنید

افرادی که در روابط قبلی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، به سادگی با سرمایه گذاری روی روابط سمی با کمترین سود و بدون بازده مثبت خو گرفته اند. با این حال، سرمایه گذاری روی شخص خودتان کاملا متفاوت است، زیرا همیشه ارزشمند خواهد بود.  هنگامی که شما درمسیر زندگی روی خودتان سرمایه گذاری می کنید، تجربه یک عمر خود را وارد این سرمایه گذاری خواهید کرد. هنگامی که شما روی رویاهای خود و نیز روی تحصیلات، اهداف، شغل و مراقبت از خود سرمایه گذاری می کنید، همیشه برایتان منفعت و سود خواهد داشت، زیرا شما در واقع تجربیات زندگی، دانش و فرصت های بیشتر موفقیت و شادی خود را توسعه می دهید. تنها بودن شما را با فرصت های بی حد و حصر خودآزمایی و پیشرفت آشنا می کند تا زمان و انرژی خود را روی افراد دیگر هدر  ندهید. شما زمان بیشتری برای ورزش، یوگا، مدیتیشن، سفر، تجربه سرگرمی های جدید و دوستان جدید خواهید داشت.

 تاکتیک های مصونیت از مورد تجاوز واقع شدن را می آموزید

هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در طول زندگی خود بار دیگر با افراد سمی یا سوء استفاده گر برخورد نکنید. حتی کارشناسان در این زمینه هم هنوز ممکن است درگیر این مساله شوند. با این حال، همانطور که زخم های خود را ترمیم می کنید، دور خود مرزهای محکمتری بسازید و نکات بیشتری درباره دستکاری های مسموم  از سمت دیگران بیاموزید. همچنین یاد خواهید گرفت که به صدای درونی خود اعتماد کنید. همانطور که از متخصصین متخلف و سایر افرادی که تجربیات مشابه شما دارند اطلاعات کسب می کنید متوجه خواهید شد که هرگز نباید از نیازهای خود برای حفظ روابط خود با دیگران بگذرید.

شاید سفر شما سفری کاملی نباشد، اما بسیار قابل اعتمادتر و آزادانه تر خواهد بود. شما یاد خواهید گرفت که تنها کسی هستید که می توانید خود را نجات دهید. مهمتر از همه، تنها بودن به شما زمان کافی می دهد که زخم هایتان را التیام دهید، و بفهمید که در زندگی واقعا چه می خواهید و آرزوهای خود را دنبال کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب