در این مقاله از اکسیر سعی داریم از رابطه بیش فعالی و کشیدن سیگار بیشتر با شما عزیزان صحبت کنیم…

رابطه بیش فعالی و کشیدن سیگار

نوجوانان و بزرگ‌سالان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه (ADHD) بیشتر از همسالان خود که مبتلا به این اختلال نیستند، احتمال دارد سیگار بکشند و وابسته به نیکوتین شوند. آن‌ها احتمالاً سیگار کشیدن را از سنین پایین شروع می‌کنند و در مقایسه با جمعیت عمومی، ترک موفقیت‌آمیز سیگار برای آن‌ها سخت‌تر است. بدیهی است که سیگار کشیدن یکی از نگرانی‌های سلامتی است زیرا استفاده منظم از سیگار پیامدهای سلامتی منفی به بار می‌آورد. علاوه براین، برای بسیاری از مردم، استفاده از سیگار می‌تواند دروازه‌ای برای مصرف مواد مخدر باشد.


مقاله مرتبط : نوجوانان بیش فعال/ نقص توجه

مقاله مرتبط: مرکز مشاوره خانواده در غرب تهران


افراد مبتلا به بیش فعالی/نقص توجه به دلایل مختلفی ممکن است به سمت مصرف تنباکو و سیگار بروند. ژنتیک می‌تواند نقش بزرگی بازی کند. اختلال بیش فعالی و کشیدن سیگار ارثی هستند. مطالعات، تعدادی از نشانگرهای ژنتیکی مشابه مرتبط با ADHD و سیگار کشیدن را شناسایی کرده‌اند. این یافته‌ها حاکی از آن هستند که عوامل عصب زیست‌شناختی مشترکی وجود دارند که ممکن است در ایجاد اختلال و خطر ابتلا به مصرف دخانیات نقش داشته باشند.

عوامل عصب زیست‌شناختی و اجتماعی

مطالعاتی که رابطه بین ژن‌ها، سیگار کشیدن و ADHD را مورد بررسی قرار داده‌اند، نشان داده است که علائم ADHD در تعامل با ژن‌هایی است که باعث افزایش خطر ابتلا به سیگار می‌شوند. علاوه بر این، در معرض سیگار قرار گرفتن در رحم مادر ممکن است اثری بر روی ژن‌هایی بگذارد که شانس ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد.

اگر چه ما به طور کامل تمام مکانیسم‌های مربوطه را نمی‌توانیم درک کنیم، به نظر می‌رسد که هر دو عوامل عصب زیست شناختی و رفتاری به میزان بالای سیگار کشیدن در نوجوانان و بزرگ‌سالان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه کمک می‌کنند. تأثیرات اجتماعی از قبیل سیگار کشیدن اعضای خانواده یا همسالان نیز خطر کشیدن سیگار را افزایش می‌دهد. مشکلات کنترل تکانه ممکن است توضیح بدهد که چرا نوجوانان و بزرگ‌سالان مبتلا به این اختلال احتمال بیشتری دارد که درگیر مصرف سیگار شوند. اختلال ADHD، آینده‌نگری و در نظر گرفتن پیامدهای منفی کاری که در حال حاضر انجام می‌دهیم را، دشوار می‌کند.

بیش فعالی و کشیدن سیگار

نیکوتین و خود درمانی

نیکوتین به عنوان محرک سیستم اعصاب مرکزی شناخته شده است و به نظر می‌رسد در مغز به شیوه‌ای مشابه با داروهای محرک، متیل فنیدات و دکستروآمفتامین که بیشتر برای درمان ADHD استفاده می‌شود، عمل می‌کند. برای برخی افراد نیکوتین (ماده اولیه اعتیادآور در تنباکو) در سیگار ممکن است به عنوان نوعی خود درمانی برای درمان علائم بیش فعالی/ نقص توجه عمل کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که نیکوتین می‌تواند توجه را بهبود بخشد.

دکتر اسکات کالینز، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و مدیر برنامه ADHD دوک می‌نویسد:

“نیکوتین تأثیرات مثبتی بر طیف وسیعی از فرآیندهایی دارد که در افراد مبتلا به این اختلال مختل شده است، از جمله بر روی توجه، کنترل بازدارنده و حافظه کاری مؤثر است.”

به این ترتیب، مطرح شده است که کسانی که مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه هستند به دلیل اثرات سودمند نیکوتین در دامنه فرایندهای شناختی، در معرض خطر سیگار کشیدن هستند.

این امکان وجود دارد که نیکوتین به افراد سیگاری مبتلا به ADHD کمک می‌کند که سطح پایین توجه، تمرکز و انگیختگی را جبران کنند. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است تا به طور کامل اثر نیکوتین بر علائم اختلال بیش فعالی/ نقص توجه درک شود و این که چگونه ممکن است خطر سیگار کشیدن در نوجوانان و بزرگ‌سالان مبتلا به این اختلال افزایش یابد.

کاهش خطر ابتلا به سیگار کشیدن

می‌دانیم که تعداد افراد سیگاری مبتلا به ADHD به میزان قابل توجهی بیشتر از تعداد افرادی هستند که مبتلا به این اختلال نیستند. همچنین گمان می‌رود سیگار کشیدن برای افراد مبتلا به ADHD نوعی خود درمانی برای کاهش علائم این اختلال است؛ بنابراین ممکن است شناسایی و درمان زودهنگام این اختلال از شروع استعمال دخانیات جلوگیری کند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله “پزشکی کودکان” نشان می‌دهد که درمان اختلال بیش فعالی/ نقص توجه ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سیگار کشیدن در نوجوانان مبتلا به ADHD کمک کند. محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد، یک آزمایش بالینی دو ساله به منظور پیشگیری از سیگار کشیدن در نوجوانان انجام دادند. محققان اظهار داشتند:

“یافته‌های این مطالعه موردی نشان می‌دهد که درمان با محرک‌ها ممکن است در کاهش خطر مصرف دخانیات در نوجوانان با اختلال ADHD، نقش داشته باشد.”

اگر این یافته‌ها تأیید شود، این نتایج، تأثیرات مثبت بالینی بر سلامت عمومی خواهد داشت.

تحقیقات دیگری برای کمک به شناخت بهتر ارتباط بین بیش فعالی و کشیدن سیگار ضروری است تا بتوانیم راهکارهای پیشگیری و درمان مؤثرتر، به ویژه برنامه‌های پیشگیری هدفمند برای جوانان مبتلا به این اختلال، ایجاد کنیم.

منبع: verywellmind

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب