بازی با کودکان مبتلا به اوتیسم

از طریق بازی با کودکان مبتلا به اوتیسم شما والدین و مربیان گرامی می‌توانید شدت این اختلال را کاهش و بهبود دهید. در این مقاله انواع بازی با کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش داده شده است. 

بازی با چراغ قوه: تقویت قوه بصری و شنوایی

شب همه چراغ‌ها را خاموش کنید و نور چراغ قوه‌ای را روی دیوار بیندازید. با حرکات آهسته‌ای چراغ را روی دیوار تکان دهید. کودک را تشویق کنید تا به نور روی دیوار و سقف نگاه کند. معمولاً تماشای چنین نوری برای کودک آرامش‌بخش است. می‌توانید شعر یا لالایی زیبایی برای او بخوانید و آرامش او را دو چندان کنید. یا می‌توانید داستانی در رابطه با سفر به آسمان و ستاره‌ها از خودتان بسازید.

صحبت با تلفن: تقویت تکلم

تلفن خاموشی (که نویز نداشته باشد) یا تلفن اسباب‌بازی‌ای را در نزدیکی کودک قرار دهید. گوشی را نزدیک گوش کودک بگیرید و شما نیز گوشی تلفن دیگری را روی گوش خود بگیرید. با کودک صحبت کنید و بعد از هر احوال‌پرسی و سؤال کمی مکث کنید تا کودک فرصت داشته باشد جواب شما را بدهد. بعد از کمی مکث دوباره ادامه دهید. در حین صحبت لبخند بزنید و از خودتان هیجان نشان دهید. بعد از مدتی خواهید دید که کودک تلاش می‌کند پاسخ دهد.

جمله ثابت: تقویت شنوایی و تکلم

جهت افزایش تکلم می‌توانید از بازی با کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده کنید. هنگام رخ دادن اتفاقاتی که زیاد می‌افتد سعی کنید یک جمله ثابت به کار ببرید. بعد از مدتی می‌بینید کودک همان کلمات را هنگام وقوع آن حادثه تکرار می‌کند. مثلاً زمانی که زنگ خانه به صدا در می‌آید بگوئید “دینگ دانگ! فکر می‌کنی کی باشه؟” یا وقتی صدای گربه را شنیدید بگوئید “صدای چی بود؟ گربه بود. میو میو!” هر بار این جملات را تکرار کنید. کودک نهایتاً هنگام شنیدن زنگ خواهد گفت دینگ دانگ!

 

تست آنلاین تشخیص اتیسم

 

ترن هوایی: تقویت حرکات درشت کودک

توپ بزرگی را به نحوی باد کنید که کمی کم باد باشد و با قرار دادن کودک روی آن توپ کمی به داخل برود تا کودک بتواند به راحتی روی آنجا بگیرد. کودک را با شکم روی توپ بخوابانید. با حرکت کودک به جلو، عقب، راست و چپ توپ حرکت می‌کند. مواظب باشید که کودک را رها نکنید.


مقاله مرتبط: مرکز درمان اوتیسم در تهران


طبل زدن: آشنایی با علت و معلول، تقویت حس شنوایی و تکلم

جهت بازی با کودکان مبتلا به اوتیسم می‌توانید کودک را به صورت نشسته جلوی خود قرار دهید و بگذارید به شما تکیه بدهد. ظروف پلاستیکی و فلزی مختلفی جلوی کودک قرار دهید و به او نشان دهید با ضربه زدن با دست یا پایش می‌تواند موسیقی تولید کند. با دست روی سطل و ظروف بزنید و بازی را به او نشان دهید. هنگام نواختن موسیقی می‌توانید شعری برای او بخوانید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

غلت زدن: آگاهی از بدن، تقویت حرکات درشت

پتویی روی زمین پهن کنید. این کار را می‌توانید در پارک یا هوای آزاد انجام دهید تا کودک وزش باد و هوای آزاد را نیز احساس کند. کودک را در وسط پتو بخوابانید و به او کمک کنید تا به پهلو غلت بخورد. بعد از یک غلت فاصله دهید و غلت بعدی را انجام دهید. وقتی کودک به انتهای پتو رسید او را به وسط پتو برگردانید. بازی را تا جایی که علاقه نشان می‌دهد ادامه دهید. به کودک اجازه دهید که خودش تلاش کند تا غلت بزند.

بطری رنگی: آشنایی با رنگ‌ها و تقویت حرکات درشت

کاغذ دور بطری آب کوچکی را دربیاورید و آن را تا نیمه پر از آب کنید و بعد چند قطره رنگ خوراکی به آب اضافه کنید تا آب رنگی شود. کمی روغن به آن اضافه کنید و در بطری چند شی کوچک مثل توپ‌های رنگی، پولک یا حتی مقداری اکلیل بریزید تا بطری جذاب‌تر شود. بطری را محکم ببندید و آن را به کودک بدهید تا با آن بازی کند و آن را روی زمین هل دهد. در حین بازی با او صحبت کنید. این بازی را هر هفته می‌توانید با رنگی متفاوت تکرار کنید.

 

اینستاگرام اکسیر

 


مقاله مرتبط: اوتیسم چیست | خطرناک ترین نشانه های اوتیسم


بازی آویز برگ با کودکان مبتلا به اوتیسم

با کودک خود به گردش دو نفره بروید و برگ‌های رنگارنگ با اشکالی متنوع پیدا کنید. در رابطه با کارهایی که می‌کنید با کودک صحبت کنید. برگ‌ها را به خانه برده و آن‌ها را تمیز بشویید. با نخ برگ‌ها را بالای تختش قرار دهید تا به صورت آویز زیبایی دربیاید. آویز را در جایی بگذارید که از دسترس کودک دور باشد اما بتواند به راحتی آن را تماشا کند. به آرامی می‌توانید برگ‌ها را فوت کنید تا کودک از حرکات آن لذت ببرد.

شعر: از بدو تولد

کودک در هر سنی که باشد از شنیدن اشعار آهنگین خوشش می‌آید. از بدو تولد سعی کنید شعرهایی که تکرار در آن‌ها زیاد باشد و حرکات نمایشی دارند بسیار استفاده کنید تا هم حس شنوایی و هم حس بینایی او تقویت شود.

متخصصین کودک مرکز مشاوره اکسیر جهت تشخیص علمی اختلال اوتیسم در فرزندان شما و بهبود آن، در اختیار شما شهروندان عزیز هستند.

 

دریافت وقت مشاوره آنلاین کودک

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین