افسردگی دوران بارداری

افسردگی دوران بارداری به عنوان فرمی از افسردگی بالینی که زنان را در طول بارداری تحت تأثیر قرار می دهد، تعریف می شود؛ همچنین می تواند پیش بینی کننده افسردگی پس از زایمان باشد. تخمین زده می شود ۱۰٪ از زنان در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می گیرند؛ و زنان در جهان سوم، بیشتر تحت تاثیر این اختلال هستند. مدارک و شواهد نشان می دهد که درمان افسردگی مادران منجر به رشد بهتر نوزاد و احتمال اسهال و سوء تغذیه در میان آنها را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده است نگرانی و اضطراب در طول بارداری خطر زایمان زود هنگام را افزایش می دهد. عدم درمان و توجه به این نوع وضعیت روحی می تواند توانایی مادر در خصوص مراقبت از خود و نوزاد در حال رشد را تا حد زیادی کاهش دهد. آگاهی از سلامت روان در دوران بارداری به منظور بهبود سلامت فرزند شما و این که بتوانید والدین بهتری باشید، مهم است. آیا تا به حال فکر کرده اید چه تاثیرات بالقوه ای، افسردگی دوران بارداری می تواند داشته باشد؟

تست درمان افسردگی

عوامل ایجاد کننده افسردگی دوران بارداری

تاریخچه خانوادگی یا شخصی افسردگی یا اضطراب

اگر در گذشته با افسردگی یا اضطراب بیش از حد دست به گریبان بوده اید (یااگر افسردگی در خانواده شما وجود داشته است)، در دوران حاملگی احتمال بیشتری دارد که به افسردگی دچار شوید. حتی اگر هیچ وقت دوره هایی از افسردگی کامل را تجربه نکرده اید اما در شرایط نا معلوم یا استرس زا به مضطرب یا افسرده شدن تمایل داشته اید، ممکن است اکنون بیشتر در معرض افسردگی قرار داشته باشید.

مشکلات رابطه ای

اگر درگیر رابطه ای هستید که دچار مشکل شده است و به عنوان یک زوج نمی‌ توانید با صحبت کردن مسائل را حل کنید به مشاور مراجعه کنید. این فکر که با ورود نوزادتان همه چیز حل می‌ شود، کاملاً اشتباه است. این تازه وارد، فشاری را که به رابطه شما وارد می‌ شود بیشتر خواهد کرد؛ بنابراین همین حالا برای بهبود رابطه خود نزد مشاور بروید و آن را به زمان دیگری موکول نکنید به ویژه اگر قربانی سوء استفاده جنسی نیز هستید.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

درمان ناباروری

اگر برای حامله شدن مشکل داشته اید، احتمالاً فشار روانی زیادی را متحمل شده اید. همچنین اگر شیوه های باروری متعددی را تجربه کرده اید، ممکن است هنوز هم با تأثیرات جانبی روانی، ماه ها یا حتی سال ها تحت درمان بودن و انتظار اضطراب آور، دست به گریبان باشید.

سابقه داشتن حاملگی ناموفق

اگر در گذشته سقط جنین کرده یا نوزادی را از دست داده اید، جای تعجب نیست که نگران سلامت این حاملگی باشید. همچنین اگر از دست دادن جنین به تازگی رخ داده یا در سال گذشته چندین بار سقط جنین کرده اید، ممکن است وقت کافی برای بهبودی کامل عاطفی و جسمی را نداشته‌اید. همین طور اگر تحت درمان باروری هستید دربرابر افسردگی یا اضطراب بیشتر آسیب پذیر می‌شوید.

مشکلات مربوط به حاملگی

یک حاملگی پیچیده یا با ریسک بالا، می‌ تواند هزینه عاطفی زیادی را در بر داشته باشد به ویژه اگر مجبور هستید هفته ها در رختخواب استراحت کرده یا آزمایش های متعدد ژنتیک را تحمل کنید (زنانی که نوزادان دو قلو باردار هستند در این دسته قرار می‌ گیرند). تحمل کردن فشار ناشی از روش های دشوار همراه با نگرانی از سلامت نوزاد، معولاً کار دشواری است. همچنین اگر قادر به کار کردن نباشید یا نتوانید چیزهای دیگری را که به انجام شان عادت کرده اید انجام دهید، حفظ تعادل عاطفی برای تان سخت تر می‌ شود. با پزشک تان در مورد سلامت روانی خود صحبت کنید. در پیش گرفتن روشی مناسب نیز می‌ تواند خطر بروز مشکلات پس از تولد نوزاد را برای شما کاهش دهد و کمک تان می‌ کند تا بهتر بتوانید از نوزادی که برای به دنیا آوردنش، آن همه زحمت کشیده اید، لذت ببرید.

افسردگی دوران بارداری

پیشامدهای استرس زای زندگی

نگرانی های مالی؟ نقل مکان؟ تصمیم در مورد تغییر شغل؟ پس از سال ها کار کردن، برنامه ریزی نمودن برای ماندن در خانه؟ هر کدام از این نگرانی ها یا تغییرات زندگی به علاوه جدایی، مرگ یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده و یا از دست دادن شغل، می‌تواند برای شما استرسی جدی در پی داشته باشد.

سابقه سوء استفاده جنسی

زنانی که مورد سوء استفاده روانی، جنسی، جسمی یا کلامی قرار گرفته اند، ممکن است اعتماد به نفس پایینی داشته باشند و احساس درماندگی یا تنهایی بکنند که همه این ها خطر ابتلا به افسردگی را بالا می برد. حاملگی می‌ تواند خاطرات دردناک مربوط به سوء استفاده جنسی در گذشته را درحالی که آماده مادر شدن می‌ شوید زنده کند. همچنین از دست دادن کنترل بر روی بدن در حال تغییرتان ممکن است همان درماندگی را که وقتی مورد سوء استفاده قرار گرفتید، درشماایجاد کند.

دیگر عوامل خطر

اگر سن کمی دارید، تنها هستید یا حاملگی تان نا خواسته است، در آن صورت خطر ابتلا به افسردگی برای تان بیشتر خواهد بود.

اینستاگرام اکسیر

علائم افسردگی دوران بارداری

برخی علائم افسردگی دوران بارداری مثل: خستگی یا مشکلات خواب در دوران بارداری طبیعی است، اما زمانی که علاوه بر این ها، احساس غم و اندوه یا ناامیدی می‌ کنید، به چیزهایی که قبلاً دوست داشتید، بی‌ علاقه شده‌ اید یا ناتوان از انجام کارهای روزانه خود هستید، ممکن است دچار افسردگی باشید. به‌ طورکلی اگر از علائم زیر پنج مورد یا بیشتر را، تقریباً هر روز، برای بیشتر طول روز و به مدت حداقل دو هفته تجربه کرده‌اید، لازم است به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بی‌ علاقگی به فعالیت‌ های روزانه
  • داشتن حس لذت‌ بخش یا سرگرم‌ کننده نبودن همه چیز
  • احساس غم، ناراحتی یا پوچی در تمام هفته و در طول بیشتر ساعات روز
  • احساس برانگیختگی یا پریشانی شدید
  • زیاد گریه کردن یا بیشتر وقت‌ ها قرار داشتن در آستانه گریه
  • تغییراتی در الگوی غذا خوردن یا خوابیدن مثل تمایل به خوردن یا خوابیدن زیاد یا ناتوانی از غذا خوردن و خوابیدن
  • احساس گناه، بی‌ ارزش بودن یا ناامیدی
  • احساس ناتوانی برای کنار آمدن با مسائل
  • داشتن افکار منفی در مورد خودتان
  • نگرانی‌ های غیرضروری در مورد مسائل
  • حس ترس بی‌‌ دلیل و غیرقابل کنترل
  • ترس‌ های شدید مثل ترس از مرگ
  • داشتن رویاهایی در مورد آسیب دیدن کودک تان
  • احساس خستگی و رخوت زیاد
  • بی‌ علاقه بودن نسبت به محیط اطراف و ظاهرتان
  • وسواس بیش از حد
  • حواس‌‌ پرتی و نداشتن تمرکز

افسردگی درمان نشده و آسیب به کودک

افسردگی دوران بارداری اگر درمان نشود می‌ تواند ریسک‌ های بالقوه‌ خطرناکی برای مادر و کودک به‌ دنبال داشته باشد. افسردگی در‌مان‌ نشده می‌تواند به تغذیه‌ نامناسب، مصرف الکل، سیگار کشیدن و خودکشی منجر شود و این‌ها ممکن است باعث زایمان زودرس، تولد نوزاد کم‌ وزن و مشکلات رشدی شوند. اغلب اوقات، زن افسرده قدرت یا میل کافی برای مراقبت مناسب از خود یا کودک درحالِ رشدش را ندارد.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

 نوزادان متولد شده از مادران افسرده در مقایسه با آن‌ هایی که از زنان معمولی متولد می‌ شوند، فعالیت کمتری دارند، توجه‌ کمتری از خود نشان دهند و مضطرب‌ تر به‌ نظر برسند. به‌ همین‌ دلیل کمک‌ گرفتن به‌ شکل صحیح برای مادر و کودک ضروری است.

تاثیر یوگا بر افسردگی دوران بارداری

سینتیا بتل، نویسنده، و دانشیار دانشگاه براون، در رابطه با اهمیت مطالعه اش گفت:

“این مقاله تلاشی برای ایجاد طیف وسیع تر گزینه هایی برای بهبود وضعیت خانم هایی است، که در طول بارداری علائم افسردگی را تجربه می کنند.”

روند مداخله

در این مطالعه، روند مداخله به این صورت بود که ۳۴ زن باردار مبتلا به افسردگی، به مدت ۱۰ هفته در کلاس های یوگا شرکت کردند. همچنین این زنان تشویق به انجام یوگا در خانه نیز شده بودند.

این برنامه شامل هیچ نوع مشاوره یا درمان دیگری برای مقابله با افسردگی نبود. محققان گزارش دادند که سطح افسردگی زنان در طول مطالعه، کاهش یافته و هرچه تمرینات یوگای آن ها بیشتر بوده است، سلامت روان آن ها نیز بیشتر بهبود یافته است.

محققان همچنین، توضیح دادند که تغییرات قابل توجهی در سطح آگاهی زنان در پی این تحقیق ایجاد شد که شامل تمرکز و توجه به لحظه کنونی، توجه به افکار، احساسات و عواطف است.

تمرکز ذهنی و یوگا

نویسندگان این مطالعه معتقدند که تمرکز ذهنی و یوگا یکی از راه هایی است که می تواند به کاهش افسردگی کمک کند. در حالی که این مطالعه ارتباطی بین تمرین یوگا و سطوح پایین افسردگی نشان داد، این ارتباط، یک ارتباط علت و معلولی را ایجاد نمی کند.

بسیاری از زنان باردار تمایلی به مصرف داروهای ضد افسردگی ندارند، و بعضی از آن ها در روانکاوی فردی مشکلی دارند.

بر همین اساس بت، که یک روانشناس در بیمارستان باتلر و بیمارستان زنان و نوزادان است، گفت:

“یوگا قبل از زایمان به نظر می رسد رویکردی است که امکان پذیر است، و برای بیمه های سلامتی قابل اجرا و برای بهبود خلق و خوی خانم های باردار نیز مفید است”.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

زمان مناسب برای بچه دار شدن

پدر و مادر بودن سخت ترین، رضایت بخش ترین و با اهمیت ترین شغل و کار در جهان است. هیچ مسئولیتی بزرگ تر و مشکل تر از بزرگ کردن فرزند در زندگی وجود ندارد و برای برخی از انسان ها هیچ رضایتی بالاتر از آن نیست.

همسران لازم است که درباره بچه دار شدن با هم صادقانه صحبت کنند. اگر یکی از آنها فرزند بخواهد و دیگری مطمئن نباشد، لازم است که قبل از حاملگی با هم صحبت کنند. همسران نمی توانند بدون صحبت کردن به توافق جادویی دست یابند. فرزند ناخواسته هم برای والدین و هم برای فرزند، یک مشکل جدی است.

متأسفانه در دوره آشنایی، زن و مرد در این مورد معمولاً صحبتی نمی کنند. به خاطر همین هم نمی دانند که آیا در این زمینه با هم توافق دارند یا ندارند. حتماً دلیل این که در این مورد صحبت نمی کنند این است، که فکر می کنند موضوع چندان با اهمیتی نیست. در جهانی که بسیاری از بچه ها به طور ناخواسته به دنیا می آیند و افراد متأهل هم به این مسأله کم بها می دهند، شاید جای طرح این قضیه در زمان آشنایی کمی مسخره به نظر برسد. اما مسأله اینجاست که آبستنی ناخواسته، شروع بسیار سختی برای مسؤولیت دشوار پدر و مادر شدن است. ما سعی می کنیم که همه چیز را تا حد امکان با برنامه ریزی به جلو ببریم. گفته می شود که بزرگترین هدیه ای که مادر و پدر می توانند به فرزندشان بدهند، ازدواج موفق خودشان است چرا که ازدواج موفق والدین، برای کودک نوید حمایت و ثبات است و الگویی از عشق را به او ارائه می کند؛ که بعد ها او می تواند به عنوان یک بزرگسال، همان الگو را در زندگی خود ادامه دهد. لازم است که همسران بدانند که چه زمانی برای بچه دار شدن مناسب است. در زیر راهنمایی هایی در این باره فهرست شده است.

ازدواجتان شاد و با ثبات باشد

بعد از ازدواج سریعاً بچه دار نشوید. به پیوندتان فرصت دهید تا ریشه دواند و اجازه دهید که زمان بگذرد، تا اطمینان پیدا کنید که همسرتان و زندگی مشترکتان، همانی است که می خواسته اید. اگر درباره ازدوجتان نگرانی دارید، بهترین کار این است که بچه دار نشوید. تا هنگامی که مشکلات حل شود و نگرانی ها بر طرف شود. مطمئن باشید که آمدن فرزند، نه تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه اوضاع را وخیم تر هم می کند.

وضعیت اقتصادی شما مناسب باشد

اگر قرض دارید، سعی کنید پیش از این که بچه دار شوید تا آنجا که ممکن است اکثر آن را پرداخت کرده باشید. تلاش کنید که مقداری پس انداز داشته باشید، تا اگر با مشکلی روبرو شدید بتوانید از آن استفاده کنید. مطمئن شوید که از پس هزینه ها و مخارج زندگی خود برمی آیید. برای ورود یک فرد جدید به زندگی خود برآورد هزینه کنید.

برای بچه دار شدن تحت فشار واجبار دیگران نباشید

هیچ گاه به خاطر این که فرد دیگری را شاد کنید، صاحب فرزند نشوید. هر گاه که خودتان، هر دو نفر، خواستید تصمیم به بچه دار شدن بگیرید. تصمیم گیری در این باره تنها بر عهده شما دو نفر است.

هر دو نفر معتقد باشید که اکنون زمان مناسبی برای بچه دار شدن است

شما نمی توانید با اطمینان پیش بینی کنید که حاملگی چه زمانی رخ خواهد داد. به آنچه که در آینده نزدیک برایتان رخ خواهد داد به دقت بنگرید و درباره زمان مناسب با همسرتان صحبت کنید.

برای یک تغییر عمده در زندگی شخصی و مشترک تان آماده باشید

والد شدن، زندگی را برای همیشه تغییر می دهد و هیچ راه برگشتی وجود ندارد. بسیاری از تغییرات لذت بخش هستند، اما حتی تغییرات مثبت هم در زندگی با استرس همراه است. با صداقت درباره نگرانی های خود با همسرتان صحبت کنید و بر سر این که چگونه با تغییراتی که والد شدن به همراه خواهد داشت، روبرو خواهید شد، با او به توافق برسید.

مشاوره رایگان آنلاین