مازوخیسم

 

اختلال شخصیت سادیستی نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد مبتلا رفتار آزارگرانه، ‌بی رحمی،‌ پرخاشگری، ‌دستکاری کردن و تحقیر کردن را به دیگران تحمیل می کند. خشونت و دشنام از نشانه های رفتار ضد اجتماعی اختلال شخصیت سادیستی است. این افراد فاقد همدلی و نگرانی برای دیگران هستند و از صدمه زدن و تحقیر دیگران لذت می برند. شباهتهایی بین اختلال شخصیت سادیستی و انواع تهاجمی تر از اختلال شخصیت ضد اجتماعی مشاهده شده است. با این حال، یک فرد ضد اجتماعی به طور معمول به افراد دیگر فقط برای تفریح صدمه نمی زند. همچنین ممکن است ارتباطی بین اختلال شخصیت سادیستی و سادیسم جنسی – که در آن رضایت جنسی فرد از طریق صدمه زدن و تحقیر کردن شریک جنسی است- وجود داشته باشد.

سادیسم چیست؟

سادیسم شامل لذت بردن از تماشای درد و ناراحتی دیگران و انجام عمل سادیستی است. افراد با داشتن شخصیت سادیستی می توانند دوره های عود پرخاشگری و رفتار بی رحمانه را نشان می دهد. در حالی که برخی از شخصیت های سادیستی از رنج و درد دیگران لذت می برند،‌ عمل سادیسم لزوما همیشه استفاده از اعمال خشونت یا پرخاشگری فیزیکی نیست. بیشتر افراد سادیستی از انجام رفتارهای اجتماعی تهاجمی یا لذت بردن از تحقیر افراد در ملاء عام، احساس قدرت و کنترل را بر دیگران بدست می آورند.

علل اختلال شخصیت سادیستی

هیچ علل روشن و قطعی برای اختلال شخصیت سادیستی وجود ندارد. برخی از نظریه پردازان اعتقاد دارند که نقش عوامل تربیتی، نقش عمده ای در این که آنها به سمت این اختلال شخصیت سوق پیدا کنند یا نه زیاد است. عوامل زیست شناختی نیز نقش بسیاری ایفا می کنند. اما بیشتر نظریه ها عوامل تربیتی را عامل مهمی می دانند. تجارب نامطلوب دوران کودکی و یا در طول مراحل اولیه رشد جنسی تا حد زیادی می تواند خطر ایجاد اختلال شخصیت سادیستی را افزایش می دهد. سادیسم یا شخصیت سادیستی حتی ممکن است در یک فرد از طریق شرطی سازی ایجاد شود.

علائم اختلال شخصیت سادیستی

  • یک فرد سادیستی کوچکترین تردیدی از تحقیر کسی در حضور دیگران ندارد. این شرم و ننگی که به دیگران تحمیل می کند باعث بروز احساس خوشایند در وی می شود.
  • فکر می کند همه تحت کنترل وی هستند و فرقی برایش نمی کند که طرف مقابلش دانش آموز،‌زندانی و یا بیمار باشد، کاملاً ظالمانه با آنها رفتار می کند
  • یک فرد سادیستی از ایجاد درد و رنج و آسیب رساندن به دیگران لذت می برد. به آنها دروغ می گوید و بدون دلیل روشن و هدف خاصی این کار را انجام می دهد. این اعمال باعث می شود که احساس رضایت و شکست ناپذیری در او ایجاد شود.
  • برخلاف افراد نرمال، فرد سادیستی با ایجاد ترس و وحشت در دیگران کار خود را به سرانجام می رساند.
  • در روابط صمیمی خود برای طرف مقابل محدودیت هایی ایجاد می کند برای مثال همسرش حق ترک خانه را بدون همراه ندارد یا دخترش حق شرکت در کارهای اجتماعی را ندارد. یک فرد سادیستی به گونه ای رفتار می کند که انگار حرفهایش قانون است و همه باید از او اطاعت کنند حتی اگر از نظر دیگران بی رحمانه و بی معنی باشد.
  • او از استفاده خشونت و یا بی رحمی برای ایجاد سلطه خود به هر شکلی در روابطش استفاده می کند. هدف اصلی او کنترل کامل بر یک فرد یا موقعیت است.
  • یک فرد سادیستی به شدت شیفته تمام اشکال خشونت، هنرهای رزمی، سلاح، صدمات، شکنجه یا مرگ است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

درمان اختلال شخصیت سادیستی

درمان این اختلال ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد. تغییر برخی از رگه های شخصیتی مانند عقاید،‌ مکانیزم های دفاعی و الگوهای رفتاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ممکن است سال ها به طول بینجامد و این تغییرات به آهستگی صورت گیرد. علائمی مانند افسردگی یا اضطراب می تواند به سرعت کاهش استرس در محیط فعلی فرد ناثیر بگذارد. رفتارهایی مانند پرخاشگری، بی مبالاتی، عدم ابراز وجود، انزوای اجتماعی و خشونت ماه ها طول می کشد تا تغییر کنند. رفتار درمانی، خانواده درمانی و گروه درمانی می تواند در تغییر الگوهای رفتار اجتماعی نامطلوب موثر باشند.

رواندرمانی و مشاوره

اگرچه درمان برای هر نوع اختلال شخصیت متفاوت است اما اصول کلی آن یکسان است. اعضای خانواده می توانند نقش عمده ای در تقویت و کاهش رفتار و افکار بیمار ایفا کنند.

دارو درمانی

دارو درمانی اثرات کوتاه مدت دارند. می توان آن را برای اقدام به خودکشی و سوءاستفاده بکار ببریم. اگر افسردگی و اضطراب در فرد مبتلا به اختلال شخصیت وجود داشته باشد داروها کمک کننده هستند.

منابع:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sadistic_personality_disorder

http://www.jaapl.org/content/34/1/61.full

http://www.psychone.net/disorders/sadism.php

http://www.psychnetuk.com/x_new_site/personality_psychology/a_diagnostic_criteria/criteria_personality_sadistic.html