اهداف مالی

امور و اهداف مالی می تواند هر کسی را به نقطه اضطراب شدید و نگرانی سوق دهد. در این مقاله، ما راه هایی را در مورد چگونگی تعیین اهداف مالی بررسی خواهیم کرد.

چگونگی تنظیم اهداف مالی

اگرچه تعیین اهداف مالی ممکن است به نظر یک کار سخت و دشواری باشد، اما برای کسی که دارای اراده و وضوح تفکر باشد، آسان است. سعی کنید از این نکات استفاده کنید.


مقاله مرتبط: چگونه با استرس مالی مقابله کنیم؟

مقاله مرتبط: خیانت مالی در ازدواج


نیازها و خواسته های تان را دریابید

چه می خواهید؟ واقعاً به چه چیزهایی نیاز دارید؟ وضعیت مالی کنونی تان را ارزیابی کنید. دو لیست تهیه کنید: یکی لیست نیازهای تان و یکی لیست خواسته های تان.

برای درست کردن این لیست، از خودتان سوال کنید:

  • چرا این را می خواهم؟
  • اگر این را داشته باشم چه تغییری در زندگی ام ایجاد می شود؟
  • چه چیزهایی واقعاً برایم مهم هستند؟
  • آیا این با ارزش هایم تطابق دارد؟

واقع بینانه باشید

چالش اصلی شما در اینجا تعیین اهداف واقع گرایانه است. منظور ما از اهداف واقع گرایانه اهدافی است که در مدت زمان تعیین‌شده، دست‌یافتنی باشد. تعیین هدف های بسیار بالا و غیرممکن تنها زمینه ‌ساز عدم موفقیت و ناامیدی شما هستند.

اصلاح رفتار

اشتباه نکنید زندگی مالی شما را، پول تشکیل نمی دهد، بلکه این رفتار شما در مواجهه با پول است که زندگی مالی شما را می سازد. کنار گذاشتن عادت های بد همیشه سخت است و عادت های مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهتر است قبل از اینکه اولین درآمد کسب شود، عادات مالی درست درباره درآمد در فرد ایجاد شود. پس برای شروع باید رفتار خود را مدیریت کنیم و عادت های بد مصرفی و تصمیم گیری های غلط و بدون فکر را کنار بگذاریم.

اهداف کوتاه مدت در مقابل بلند مدت

رویکرد دستیابی به هر هدف مالی، یکسان نیست. مهم است که اهداف را به کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنید. اهدافی که برای سه سال آینده می خواهید به آن برسید به عنوان اهداف کوتاه در نظر بگیرید. همه‌چیز با اهداف کوتاه مدت آغاز می‌شود. این اهداف نیازمند این هستند که شما به‌صورت مشخص گام های رسیدن به آنها را تعیین کنید تا کمک حال شما در رسیدن به اهداف بلند مدت باشند.

الویت بندی اهداف مالی

پس از تقسیم ‌بندی هر هدف بر مبنای زمان، باید اهمیت هر یک از اهداف را در نظر بگیرید. اگر مانند بیشتر مردم، شغلی با درآمد متوسط دارید، بنابراین برای تأمین تمام اهداف ‌تان به ‌اندازه‌ کافی پول ندارید. پس رتبه ‌بندی اهداف ‌تان برمبنای اهمیت نسبی آنها، کمک می کند تا بتوانید اهدافی مهم ‌تر را اولویت ‌بندی کنید.

البته برخی از اهداف را باید در هم ادغام کرد؛ چرا که معمولا با تأمین اهداف کوتاه مدت می ‌توان به اهداف طولانی ‌تر دست یافت. به طور مثال زمانی می توانید از یک بدهی کاملا رها شوید که اقساط آن را در مدت ‌های کوتاه معین، بپردازید؛ یا برای بازنشستگی باید پس ‌انداز داشته و روی بخشی از درآمدتان سرمایه ‌گذاری کنید. همچنین به یاد داشته باشید که برخی از اهداف مالی فقط یک بار رخ می‌دهند، درحالی ‌که برخی از اهداف دیگر ممکن است هر سال تکرار شوند.

در نظر گرفتن تورم

رونالد ریگان یک بار گفت: “تورم به اندازه یک قاتل خشن، مانند یک دزد مسلح و یک مهاجم مرگبار، ترسناک است”. بنابراین هر زمان که اهداف دراز مدت تعیین کردید، تورم را در نظر بگیرید.

شیوه تنظیم اهداف مالی

چشم از هدف تان برندارید

نوشتن روی کاغذ (خب، شاید این روش قدیمی شده باشد، شما می ‌توانید این کار را در اپلیکیشن نوت موبایل خود انجام دهید) یک چیز است، دنبال کردن آن‌ها چیزی دیگر… تعهد می ‌خواهد. اهداف تان را مرتباً بازبینی کنید تا مصمم ‌تر شوید. هرگز هدف های کوتاه مدت ۱ و ۵ میلیون تومانی را دست کم نگیرید، چون درنهایت به هدف های چند ده میلیونی و شاید حتی چند صد میلیونی منجر می ‌شوند.

چیزی را که صاحبش هستید، فراموش نکنید

وقتی راجع به آینده صحبت می ‌کنیم، فراموش کردن گذشته آسان می ‌شود. بدهی های شما به قوم‌ و خویش و دوستان تان و از همه مهم تر بانک ها، اعتنایی به امیدها و آرزوهای شما ندارند. آنها همچنین به اهداف و برنامه های شما نیز اهمیتی نمی ‌دهند. در هنگام برنامه ریزی مالی برای آینده، بدهی های خود را نیز در نظر داشته باشید. در حقیقت، قبل از اینکه هدف مالی دیگری به سرتان بزند، اصلی ‌ترین هدف تان باید خلاص شدن از شر بدهی های فعلی ‌تان باشد. وقتی شما از محل پس انداز خود در حساب بانکی ۱۰ درصد سود دریافت می‌کنید و در عوض ۲۲ درصد بهره بابت وامی که در دوران دانشجویی از بانک گرفته ‌اید پرداخت می‌کنید، هر نوع برنامه ریزی برای آینده بی ‌فایده است. اول، فکری به حال بدهی های خود کنید.

همکاری با مشاوران حرفه ای

حتی باهوش ترین و موفق ترین افراد در جهان به کمک افراد حرفه ای دیگر نیازمند هستند. آنها ترس و نگرانی از مشاوره با افراد متخصص در حوزه های خاص ندارند.

حتی اگر شکست خوردید دوباره شروع کنید

اگر یک اشتباه را انجام دادید، جهان به پایان نخواهد رسید. به یاد داشته باشید که برنامه های انعطاف پذیر، برنامه های واقع گرایانه تر هستند. بنابراین؛ به جلو بروید و سعی کنید اهداف مالی خود را همان طور که برنامه ریزی شده دنبال کنید، اما اگر به دلایلی به این برنامه دست پیدا نکردید، سریع ناامید نشوید. همه چیزهایی که باید انجام دهید این است که در جاده بمانید و قول بدهید تا به انتها (هدف تان) برسید. مهم نیست که چند بار در طول راه زمین می خورید.

عدم مقایسه خود با دیگران

افراد موفق از نظر مالی زمان و پول را برای مقایسه خود با دیگران و یا این که شبیه آنها باشند، هدر نمی دهند. این افراد بر اهداف و توانایی های مالی خود متمرکز می شوند.

کنترل هزینه های ناگهانی

همگی ما مواقعی را که تمایلی ناگهانی به خرید چیزی که می خواهیم، اما نیاز ضروری به آن نداریم را تجربه کرده ایم. تفاوت بین اکثر مردم و آنهایی که از امنیت مالی سود می برند و موفق هستند، به کنترل این خریدهای ناگهانی باز می گردد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب