همه ما دوست داریم اطرافمان پر از آدم هایی باشد که همیشه چیز جالبی برای گفتن دارند و افرادی سرگرم کننده هستند. با این حال، همه مردم این گونه نیستند؛ برخی از آن ها بسیار منفی هستند. مهم نیست که ویژگی شخصیتی ماست یا در زمان های دشوار منفی می شویم، منفی بودن موجب فشار زیادی بر ما می شود، و پس از آن، بسیاری از احساسات ناخوشایند را نیز به وجود می آورد.

در ادامه روش هایی که به شما کمک می کند کم تر منفی باشید را آورده ایم…

چگونه کمتر منفی باشیم؟

    – پشت سر گذاشتن گذشته:

البته که گذشته بخش مهمی از ماست؛ با این حال ماندن در گذشته، به شما کمک نمی کند که به عنوان یک فرد، رشد کنید و آینده خود را تعیین کنید. این مسئله شما را در یک چرخه دائمی تکرار و ناخشنودی، نگه می دارد.

    – دیگران را قضاوت نکنید:

برای شما ممکن است شایعات و نظرات ما، درباره دیگران بی ضرر باشد؛ اما این مسائل باعث ناراحتی افرادی که در اطراف ما هستند می شود. شما باید درک کنید که دیگران رقیب شما نیستند. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

    – تعریف و تمجید:

این مورد در ارتباط با مورد قبلی است. هرگز هنگام تعریف از «اما» استفاده نکنید. گفتن یک کلمه خوب در مورد شخص دیگری، نه تنها روز آن ها را می سازد، بلکه حال شما را نیز خوب می کند. شما تنها حال کسی را خوب کردید و این کافی است؛ و این بیش از حد عالی است.

    – پیدا کردن راه حل مشکلات:

هر گونه پرحرفی که راجع به مشکلاتتان داشتید را به یاد آورید. آیا حرف زدن زیاد در مورد مشکلات، باعث حل آن ها شد؟ خیر! بهتر است به جای کارهای بیهوده و تمرکز روی جزئیات، بگردید و راه حل مناسبی برای چیزهایی که شما را آزار می دهند پیدا کنید.

    – ذهن خود را باز کنید:

سعی کنید بیشتر به ایده های جدید یا متفاوت توجه کنید، به خودتان انگیزه بدهید، بیشتر مایل باشید که چیزهای جدید را امتحان کنید، فرصتی برای افراد جدید و چیزها ایجاد کنید! و همان طور که گفته می شود، هرگز کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنید. آنچه که ممکن است از نظر شما خوب نباشد، ممکن است در واقع بهترین کاری باشد که تا کنون انجام داده اید!

    -برنامه ریزی کردن:

مگر می شود برنامه ای نداشته باشید! اگر ندارید، ایجاد کنید. نگرانی در مورد آینده و اینکه چه اتفاقی قرار است بیفتد را کنار بگذارید. به این فکر کنید که چه چیزی خوب پیش می رود و شما را به هیجان می آورد و آن را انجام دهید. شما می توانید هر چیز کوچکی را که در زندگیتان دوست ندارید، تغییر دهید. بنابراین پیش بروید و این کار را انجام دهید.

    – خوش بین تر باشید:

چشم انداز مثبتی به زندگی داشته باشید. به دلایلی که شما را منفی بین کرده است، فکر کنید و آن ها را تغییر دهید. پیش بینی نتیجه خوب در مورد کاری که انجام می دهید داشته باشید.

    – کمتر در معرض اخبار بد قرار بگیرید:

تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض خشونت، مرگ و فاجعه به طور عمده، موجب افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه می شود. البته اگر بخواهید می توانید اخبار را بخوانید؛ اما سعی نکنید زمان زیادی را صرف این کار کنید…

    – غر زدن ممنوع:

اگر در مورد چیزی ناراحت هستید، به دنبال راه هایی برای بر طرف کردن آن باشید؛ و دست از شکایت کردن و غر زدن در مورد آن بردارید.

منفی باف

    – مراقب مکالمات منفی‌ با خودتان باشید:

وقتی مکالمه درونیتان می گوید شما هیچوقت تکالیفتان را انجام نمی دهید یا کارتان سخت است، راهی برای پیدا کردن دیدگاهی مثبت تر نسبت به موقعیت پیدا کنید. مثلاً اگر درگیر نوشتن یک مقاله تحقیقی هستید، به دنبال راه‌ هایی باشید که بتوانید برنامه خود را طوری تغییر دهید که وقت بیشتری برای این پروژه داشته باشید؛ تا اینکه اسیر نومیدی شوید.

وقتی انجام کاری به نظرتان سخت می رسد، به این فکر کنید که شاید بتوانید برای انجام آن، از کسی کمک بگیرید. مثبت اندیش بودن این نیست که همه واقعیت های منفی زندگیتان را نادیده بگیرید؛ این است که بتوانید رویکردی فعال تر به زندگی داشته باشید.

    – مدیتیشن عشق و دوست داشتن را تمرین کنید:

این نوع تفکر، ریشه در سنت‌ های بودایی دارد. به شما می‌ آموزد که احساسات و عشقی که نسبت به نزدیک‌ ترین اعضای خانواده خود احساس می‌ کنید را افزایش دهید و آن را به دیگران در دنیا گسترش دهید. همچنین نشان‌ داده شده‌ است که انعطاف‌ پذیری، شما را بهبود می‌ بخشد، توانایی شما برای برگشتن از تجربیات منفی، و روابط شما با دیگران فقط در عرض چند هفته. شما می‌ توانید اثرات مثبت آن را در کم‌ تر از پنج دقیقه در روز ببینید.

به نظر می‌ رسد که مدیتیشن محبت و عشق نیز برای سلامت ذهنی شما خوب است. مطالعات نشان داده اند که مدیتیشن، علائم افسردگی را کاهش می‌ دهد و نشان می‌ دهد که یادگیری برای دیگران نیز می‌ تواند به شما کمک کند تا همدردی را به خودتان افزایش دهید.

    – از جملات تاکیدی استفاده کنید:

جملات تاکیدی ممکن است کمی خنده دار به نظر برسند؛ اما تحقیقات نشان داده که در سطحی اساسی عمل می کنند. آن ها می توانند تفکرات مثبت جدیدی را پدید آورند. به یاد داشته باشید که مغز شما دوست دارد که از میانبرها استفاده کند و میانبرها برای استفاده از معبرها هستند که به طور مرتب استفاده می شوند.

اگر عادت دارید که به خودتان چیزهای با محبت بگویید، مغزتان به آن ها عادت می کند. گفتگوی مثبت با خود و استفاده از جملات تاکیدی، می توانند افسردگی و استرس شما را کاهش دهند و سیستم ایمنی شما را مقاوم کند و توانایی های شما را بالا ببرند…

  • جملات تاکیدی انتخاب کنید که برایتان معنی دار باشد. ممکن است که جملاتی انتخاب کنید که محبت شما را نسبت به بدنتان نشان می دهد یا در مورد کارتان باشد یا عقاید معنوی شما را به شما یاد آوری کند. هر چیزی را که باعث می شود حس مثبت و خوبی نسبت به خودتان داشته باشید، انجام دهید.
  • برای مثال چیزی بگویید مانند: “بدن من سالم است و ذهن زیبایی دارم” یا “امروز مهربان تر خواهم بود” یا “امروز مطابق عقاید معنوی ام پیش خواهم رفت”
  • اگر در موقعیت خاصی تقلا می کنید، سعی کنید جملات تاکیدی برای آن موقعیت بیابید. برای مثال اگر مشکلی برای بدنتان به وجود آمده است، سعی کنید چیزی مثل این بگویید: “من زیبا و قوی هستم.” یا “من می توانم یاد بگیرم همان طور که دیگران را دوست دارم، خودم را هم دوست داشته باشم.” یا “من لایق احترام و عشق هستم.”

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب