با انگیزه بودن

با انگیزه بودن سخت ترین کاری است که بتوان انجام داد. اگر آنقدر آسان بود همه پیشرفت می کردند و به اهداف شان می رسیدند. انگیزه فرایندی است که سبب آغاز، هدایت و حفظ رفتارهای هدفمند ما می‌ شود. این رفتار هدفمند می‌ تواند نوشیدن یک لیوان آب برای رفع تشنگی یا خواندن یک کتاب برای کسب دانش بیشتر باشد. در ادامه راه هایی که می توانید از طریق آن با انگیزه بیشتری روزتان را شروع کنید، مورد بررسی قرار گرفته است.

چگونه با انگیزه روز خود را شروع کنیم

نوشتن رویاهای تان

مغز ما به طور مداوم نیاز به یادآوری آنچه که ما از زندگی مان می خواهیم، دارد. نوشتن رویاها تغییرات بزرگی در سیستم روان و باورها می گذارد؛ چرا که به سادگی یک فکر و یک رویا به طور ناگهانی ملموس و به وضوح قابل مشاهده می شود.

کشش و ورزش قبل از اینکه روز خود را شروع کنید

شواهد علمی ثابت کرده است که وزش باعث افزایش دوپامین می شود، دوپامین همان ماده شیمیایی که باعث احساس ایجاد خوشحالی در افراد می شود. این قرص زیستی “احساس خوب” است که باعث مثبت شدن ما خواهد شد. ورزش نه تنها باعث ایجاد حال خوب در ما می شود بلکه باعث می شود سالم و خوش اندام بمانیم که این خود پاداشی اضافه است.

استراحت های منظم

همیشه مهم است که برای هر نیم ساعت کاری که انجام می دهید چند دقیقه به خود استراحت بدهید. استراحت های منظم به شما کمک می کند تا بهره وری بیشتری در کار خود داشته باشید.

دوستان و خانواده را فراخوانید و افکار خود را به اشتراک بگذارید

همانطور که ما می توانیم متمرکز شویم، همیشه خوب است که با افراد دیگر صحبت کنیم تا افکار و نگرانی های مان را با آنها به اشتراک بگذاریم. ما ذاتاً موجودات اجتماعی هستیم و نیاز به صحبت و برقراری ارتباط با دیگران داریم. این کار به شما کمک خواهد کرد که ذهن خود را دوباره سازمان دهی کنید تا بتوانید متمرکزتر شوید.

همیشه به دنبال بهترین خود باشید

به دنبال بهترین خود بودن کمک خواهد کرد که احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و از خودتان مطمئن شوید. این خیلی مهم است، مخصوصا اگر اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی داشته باشید.

یک ساعت در روز را برای یادگیری مهارت های جدید صرف کنید

یادگیری مجموعه مهارت های جدید شاید بهترین راه برای بهبود ارزش کلی یک فرد باشد. هر چه مهارت های بیشتری یاد بگیرید با افراد بیشتری در ارتباط خواهید بود و بازار کار بیشتری نیز برایتان فراهم خواهد شد و در نتیجه خود ارزشی و اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد.

صحبت کردن با غریبه ها و ایجاد دوستان جدید

در زندگی روزمره سرمان خیلی شلوغ است که بخواهیم با افراد غریبه صحبت کنیم و دوستان جدید پیدا کنیم. در هر جا که می روید با افراد جدید شروع به صحبت کنید داخل اتوبوس، بانک و هرجای دیگر و با آنها رابطه دوستانه برقرار سازید.

فراتر از محیط زندگی و حد توانایی‌ تان فکر کنید

تصور نکنید که آینده را فقط توانایی‌ های شما و آنچه اکنون دارید، می‌ سازد. دنیا محدود نیست. توانایی‌ های شما بسیار بیشتر از آنی است که تصور می‌ کنید. با به‌کارگیری تجربه‌ هایی که تا کنون به‌ دست آورده‌ اید و آنچه اکنون هستید، آینده‌ ای را برنامه‌ ریزی کنید که در آن محدودیت‌ های کمتری وجود داشته باشد؛ یعنی افق دید خود را وسیع‌ تر کنید.


مقاله مرتبط: راهکارهایی برای انرژی و انگیزه بالا در طول روز


پیدا کردن مربی مناسب

به دنبال مربیانی باشید که در حال انجام کارهایی هستند که می خواهید انجام دهید. هر رویا و هدفی داشته باشید، احتمالا افرادی وجود دارند که در آنها به موفقیت دست یافته اند. این افراد را پیدا کنید. اگر امکان پذیر نیست، شخصیت های موفق در کتاب ها یا سایر وبلاگ ها را دنبال کنید و از موفقیت های آنها یاد بگیرید. بدین ترتیب منحنی یادگیری شما بسیار سریع تر خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد که ذهنیت مثبت را برای دستیابی به آن را ایجاد کنید.

صرف چند ساعت در روز صرفا برای سرگرمی و اوقات فراغت

اصلا ایده خوبی نیست که تنها روی کارتان تمرکز کنید. ما نیاز به سرگرمی نیز داریم. برخی از ایده های خلاقانه و هوشمندانه ما از انجام کارهایی می آید که به کارما مرتبط نیست.

راجع به اینکه چطور به تعویق انداختن کارها احتمال موفقیت شما را کاهش می دهد، فکر کنید

اگر کارهای تان سروقت انجام نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ منفی فکر کردن به شما استرس می دهد و استرس ممکن است به شما کمک کند که آن شرایط سخت را زودتر سپری کنید. این به شرایط و شخصیت شما بستگی دارد. فشار ممکن است فقط در مورد شما موثر باشد.

هدف خود را مشخص کنید و برایش برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی یکی از اصول فراموش‌ نشدنی کار است. خوب فرض می‌ کنیم که شما افکار مثبتی دارید. اما همان‌ طور که گفتیم چون ذهن‌ مان تشخیص نمی‌ دهد ما مثبت فکر می‌ کنیم یا منفی و فقط کلمات و احساسات مربوط به آنها را دریافت می‌ کند، باید بدانیم چگونه و درباره‌ چه موضوعاتی فکر کنیم. مثلا به جای آنکه فکر کنید «نمی‌ خوام در به‌ در و فقیر باشم»، «نمی‌ خوام تمام عمرم موجود بیچاره‌ ای باشم» باید فکر کنید «می‌ خوام امنیت مالی داشته باشم». ساده است؛ چون اولی پر از کلمات منفی است و دومی یک کلمه‌ی مثبت و مهم دارد. چه عالی! خوب حالا چه برنامه‌ ای برای رسیدن به امنیت مالی دارید؟

البته این فقط یک مثال بود. نکته‌ مهم این است که برای این هدف یا هر هدف دیگری باید چند نمونه برنامه‌ کارآمد داشته باشید. می‌ دانم این یکی از سخت‌ ترین کارهای دنیاست اما برای رسیدن به هدف‌ تان باید بین تمام موارد هماهنگی ایجاد کنید و انجام‌ شان دهید. اگر واقعا این هدف مد نظر شماست، باید اول ببینید دقیقا چه می‌ خواهید و چه برنامه‌ ای برای تحققش دارید، اگر واقعا بخواهید راهش را هم پیدا می‌ کنید.

به خودتان جایزه بدهید

بعد از انجام هر کاری به خودتان جایزه بدهید. این جایزه می تواند تماشای ده دقیقه ای تلویزیون بعد از چهل دقیقه کار باشد. شما یک کار خوب انجام داده اید، پس ایرادی ندارد اگر خیلی به خودتان سخت نگیرید.

همیشه خود‌تان را با خود‌تان مقایسه کنید نه با دیگران

مقایسه خود با دیگران و اینکه نتیجه تلاش تان چه بوده و در چه جایگاهی قرار گرفته‌ اید، کشنده انگیزه و قوه خلاقیت انسان است. همیشه افراد بی‌ شماری هستند که از شما تواناترند و معدود افرادی هم هستند که از همه پیشی گرفته‌ اند؛ هم از بعد مادی و هم معنوی؛ بنابراین فقط قوای خود را روی خود، برنامه‌ ای که در پیش دارید و البته نتیجه‌ ای که عایدتان می‌ شود، متمرکز کنید و دریابید که چگونه می‌ توانید برنامه‌ ریزی ذهنی‌ تان را بهبود ببخشید و به مرحله اجرا در آورید.

بررسی مجدد نتایج حاصله نیز اهمیت زیادی دارد. با این کار شما می‌ توانید اشتباه‌ های گذشته را پیدا کرده و از تکرار مجدد آن یا انجام خطاهای مشابه جلوگیری کنید. یکی دیگر از مزایای بررسی مجدد نتایج به‌ دست آمده، ایجاد انگیزه مضاعف است. درک این موضوع که حاصل تلاش‌ های شما چه بوده و در چه جایگاهی قرار گرفته‌ اید، توان و اشتیاق شما را چند برابر می‌ کند و اغلب از موفقیت و پیروزی خود شگفت‌ زده خواهید شد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب