تشکیل جلسه ی خانوادگی

جلسه ی خانوادگی ، زمانی است که اعضای خانواده در آن میتوانند در مورد رویدادهای مختلف و یا اتفاقات پیش آمده بحث و گفتگو کنند. این زمان، زمانی عالی برای حل کردن مشکلات بین خانواده و یا مشکلات انفرادی عضوی از خانواده است. پس مقاله ی زیر را بخوانید تا بدانید چطور باید چنین جلسه ای را برنامه ریزی کنید.


مقاله مرتبط: تبدیل خانواده ناکارآمد به کارآمد

مقاله مرتبط: نحوه برخورد در یک خانواده ی چند نسلی


مراحل تشکیل جلسه ی خانوادگی

تصمیم گیری کنید

تصمیم بگیرید که جلسه ی خانوادگی چندوقت یکبار باید انجام شود، طول جلسه چقدر باید باشد و در چه تاریخی و چه جایی باید تشکیل شود. مطمئن شوید که زمانی که انتخاب میکنید برای همه ی اعضای خانواده مناسب باشد و همه بتوانند در آن شرکت کنند. پس زمانی که خواهرتان برای رفتن به کلاس عجله دارد و یا مادرتان درحال تهیه ی لیست خرید است تشکیل چنین جلسه ای فایده ای ندارد.

به همه ی اعضای خانواده زمان و مکان برگزاری جلسه را بگویید

مطمئن شوید که این تاریخ و مکان برای همه مناسب است- اگر نبود بهتر است دوباره برنامه ریزی کنید زیرا مهم است که همه در این جلسه حاضر باشند.

 زمان آن را در تقویم بنویسید تا کسی آن را فراموش نکند

اگر هر شخص تقویم جداگانه ای دارد در تقویم آنها هم بنویسید تا به شکل تصادفی برنامه ریزی دیگری برای آن زمان انجام ندهند.

جلسه ی خانوادگی

فضایی را در مرکز خانه برای نوشتن دیگران در نظر بگیرید

یک وایت برد ایده ی مناسبی است. پس یک وایت برد روی دیوار مرکز خانه نصب کنید و ماژیک کنار آن قرار دهید. با این کار همه میتوانند به دستورالعمل های جلسه اضافه کنند و در تشکیل دادن آن مشارکت کنند.

در زمان مشخص شده، وایت برد را به محل تشکیل جلسه بیاورید

منتظر رسیدن همه ی اعضای خانواده بمانید و سپس بحث درباره ی چیزهایی که در دستور کار هستند را شروع کنید.

  • حتما نظرات و سوالات همه ی اعضای خانواده را بشنوید. البته نباید افراد را مجبور به شرکت کردن در بحث کنید زیرا ممکن است کسی مایل باشد در بحث خاصی ساکت نشسته و فقط گوش دهد. اما سعی کنید آنها را تشویق به مشارکت در بحث ها کنید.
  • سعی کنید در مورد نکات درج شده در دستور کار به یک نتیجه گیری مناسب برسید. مطمئن شوید که جو منفی راجع به موضوع باقی نمانده است و در مواجهه با مشکلاتی که ممکن است بوجود آید، راه حلی ارائه دهید. اگر بتوانید برای این مشکلات راه حل پیدا کنید به خانواده این پیام را صادر میکنید که جلسه ی خانوادگی زمان مناسبی برای حل کردن مشکلات است.

در پایان دستور کار

در پایان از خانواده بپرسید که آیا چیز دیگری وجود دارد که نیاز به بحث داشته باشد یا نه و آیا میخواهند چیزی به گفته هایشان اضافه کنند یا خیر. اگر کسی مطلبی نداشت، میتوانید به فعالیت های خود برگردید و احتمالا احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری با اعضای خانواده خواهید کرد. سعی کنید قبل از پایان جلسه زمان جلسه ی بعدی را مشخص کنید و مطمئن شوید همه با آن زمان موافق باشند.

نکات
  • استقامت. جلسه ی خانوادگی بعد از مدتی میتواند خسته کننده شود، اما آنرا ادامه دهید. ارتباطات در خانواده های امروزی بسیار مهم است. این کار به از بین بردن فضای منفی و نارضایتی هایی که ممکن است بین برخی از اعضای خانواده بوجود آمده باشد کمک میکند.
  • مقداری تنقلات تهیه کنید و در کاسه ای بین اعضای خانواده بگذارید تا هنگامی که صحبت میکنید از آنها استفاده کنند. حتی میتوانید دیگران را برای پختن کیک یا درست کردن نوشیدنی برای جلسه تشویق کنید.
  • منظم بودن کلید اصلی است.سعی کنید جلسات را در یک زمان در هر هفته / ماه و در یک مکان تشکیل دهید.

چیزهایی که نیاز دارید

یک وایت برد یا یک ورق کاغذ برای نوشتن دستور کار.

تنقلات و نوشیدنی برای اعضای خانواده.

زمان و فضای آزاد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب