خانواده چند نسلی

بسیاری از خانواده ها در سراسر جهان در خانواده های چند نسلی زندگی میکنند که میتواند ۳ یا حتی ۴ نسل در یک خانه باشند. این خانواده ها معمولا در کشورهای درحال توسعه به عنوان یک امر طبیعی شناخته میشوند اما امروزه در کشورهای توسعه یافته ای مانند آمریکا هم این خانواده ها در حال گسترش هستند.

افزایش کرایه ی خانه، هزینه ی بهداشت و سلامت و هزینه های نگهداری کودکان باعث شده است که خانواده ها به زندگی در خانواده های چند نسلی گرایش پیدا کنند. هر نسل مشکلات و معضلات مخصوص به خودش را دارد که برای موفق بودن و پیشرفت یک خانواده ی چند نسلی باید به آنها رسیدگی شود.

مراحل

بدانید برای چه این چیدمان را انتخاب کرده اید. 

هر چیدمان زندگی دارای مزایا و معایب خودش است و برای اینکه بتواند به درستی کار کند، باید مزایا و معایب آن سبک سنگین شوند. وقتی که مشکلات زندگی در این قالب خانواده به شما فشار آورد به خاطر بیاورید که چرا به این شکل زندگی روی آوردید و چه مزایایی برای شما دارد. این کار به شما کمک میکند که راحت تر با مشکلات کنار بیایید. برخی از دلایلی که باعث میشود خانواده ها به زندگی چند نسلی متمایل شوند در زیر آمده است.

  • پول،از دست دادن شغل یا اتفاقات غیر منتظره، مانند طلاق یا مرگ در خانواده.
  • یک جابجایی یا مهاجرت بزرگ.که در آن یک خانواده یا یک فرد پس از مهاجرت به منطقه ی جدید با خانواده ای که ساکن آنجا بوده است همنشین میشوند تا زمانی که با آن منطقه آشنا شوند و بتوانند برای خودشان زندگی تشکیل دهند.
  • تمایل به زندگی در یک منطقه گرانتر. با کنارهم آمدن تعداد بیشتری از اعضای یک خانواده در یک خانه، آنها میتوانند در خانه ای بزرگ تر و در محله ای بهتر با مدرسه هایی مناسب تر زندگی کنند.
  • والدینی که کار میکنند و ترجیح میدهند افراد نزدیک خودشان به جای غریبه ها از فرزندشان مراقبت کنند.
  • بستگان سالمند که نیاز به مراقبت توسط خانواده به جای خانه ی سالمندان دارند.
  • تاکید بر حفظ اعتقادات مذهبی و آداب و رسوم.
  • شرایط غیر منتظره، مانند آسیب ناکارآمدی، مشکلات قلبی یا بیماری غیر قابل درمان.یک خانواده ی بزرگ و گسترده در صورت پیش آمد چنین مشکلاتی، میتواند شرایط مفیدی را  برای افراد دارای مشکل فراهم کند.

با خانواده ی خود صحبت کنید و شرایط را بررسی کنید تا همه ی اعضا بدانند به چه دلیل با یکدیگر زندگی میکنید.

 اگر این وضعیت موقت است، اجازه دهید خانواده شما بدانند وضعیت به چه صورت است.

مسئولیت های مربوط به کسانی که نیاز به مراقبت دارند را تعریف کنید.

  • آیا کسی در خانواده مشکلات سلامتی دارد که نیاز به مراقبت داشته باشد؟ مثل والدین سالخورده یا کودک معلول؟
  • اگر مراقبت از آنها بر عهده ی خانواده است، کدام یک از اعضای خانواده مسئول اصلی مراقبت از آنان است ؟

چند نسلی

حد و مرزهای زندگی گروهی را مشخص کنید و تاکید کنید که هر عضو خانواده، از جوانترین تا مسن ترین باید به آنها پایبند باشند.

  • درباره ی نگرانی های خود راجع به حریم خصوصی صحبت کنید. حفظ حریم خصوصی در چنین خانواده هایی کار دشواری است. مطمئن شوید همه ی اعضا از اهمیت این موضوع باخبر باشند و برای کسانی که این حریم را حفظ نمیکنند جریمه هایی درنظر بگیرید. حریم های خصوصی میتوانند اینترنت، دفترچه خاطرات، وسایل شخصی یا تلفن های خصوصی باشند.
  • بخشی از حفظ حد و مرز ها، به مشاوره دادن، خصوصا به زن و شوهر ها مرتبط است. پس خاطر نشان کنید که مشاوره دادن به افراد فقط در صورتی که خودشان درخواست کرده باشند باید صورت بگیرد بنابراین نباید هیچ کس در دعوای زن و شوهر ها دخالت کند.
  • مرزهای فیزیکی را مشخص کنید.برخی افراد حریم جسمانی بیشتری نسبت به دیگران دارند. اجازه دهید خانواده شما درمورد نگرانی های شما درباره ی خشونت های فیزیکی یا تماس های نامناسب مطلع باشند.
  • مرزهای صوتی را مشخص کنید.احتمال دارد که حداقل یک نفر در خانه از شنیدن موسیقی بلند و یا حتی صدای بلند تلویزیون لذت ببرد. به کسانی که میخواهند موسیقی یا تلویزیون را با صدای بلند گوش دهند استفاده از هدفون را پیشنهاد دهید.
  • قوانین حمام را مشخص کنید. استفاده از حمام و دستشویی را زمانبندی کنید و هنگامی که شخصی در حمام است از علامتی روی در استفاده کنید تا دیگران مزاحم او نشوند.

اجازه دهید پدر و مادرها فرزندشان را خودشان تربیت کنند.

اگر بزرگسالان به حقوق و مسئولیت های دیگران احترام نگذارند، انجام وظایف میتواند به منبع مشکلات تبدیل شود. یکی از این مشکلات دخالت افرادی غیر از پدر و مادر کودک در تربیت آنهاست. در این حالت فرد نمیداند تا چه اندازه مجاز است در کار تربیتی کودکان ورود پیدا کند. مشخص کردن قوانین روشنی برای ارتباط با کودکان به ویژه برای پدربزرگ و مادربزرگ ها، امری بسیار مهم و حیاتی است.

از پیش مشخص کنید چه کسی مسئول پرداخت قبوض خواهد بود و این کار را به درستی انجام دهید.

البته، همیشه احتمال دارد اتفاقات غیرقابل پیشبینی رخ دهد. که با همکاری اعضای بالغ خانواده حل این مشکلات نیز کار ساده ای خواهد بود.

اگر مشکلی وجود دارد که نیاز به صحبت دارد، یک جلسه ی خانوادگی تشکیل دهید.

اگر مشکل شخصی تر است، دیگر اعضای خانواده را کنار بگذارید و بی سر و صدا بحث کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، باید زمان و مکانی وجود داشته باشد که در آن حریم خصوصی افراد حفظ شود. در چنین شرایطی میتوان با استفاده از حریم خصوصی مشکلات را قبل از اینکه به درگیری های بزرگتر منجر شوند، حل و فصل کرد.

زمان مفیدی را برای درکنار خانواده بودن درنظر بگیرید.

  • یک روز و / یا یک شب در هفته را برای تفریحات خانوادگی اختصاص دهید.

هشدارها

  • در هر خانواده دعوا و مجادله وجود دارد و این مشکل در خانواده های چند نسلی بسیار قوی تر است. هنگامی که درگیری ای پیش می آید سعی کنید قبل از ادامه پیدا کردن آن، خود و دیگران را آرام کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب