استرس ناشی از تکالیف مدرسه، و عزت‌ نفس پایین، می‌ تواند باعث شود که نوجوانان دختر نسبت به پسران، شکایات سلامتی بیشتری داشته باشند. یک مطالعه نروژی نشان داد که نارضایتی از بدن، کم‌ تر از میزان پیش‌ بینی‌ شده در این موضوع دخالت دارد. دختران در کلاس‌ های هشتم و دهم نسبت به همکلاسی‌ های پسر خود مشکلات سلامتی بیشتری دارند. چه چیزی بیشتر دختران را آزار می‌ دهد؟

محققان در کالج دانشگاهی جنوب شرقی نروژ و دانشگاه برگن برای کشف این موضوع با هم همکاری کردند و از نتیجه آن شگفت‌ زده شدند. آن‌ ها تصور می‌ کردند که فشار اجتماعی و همسالان که آن‌ ها را مجبور به رسیدن به استانداردهای خاص جسمانی می‌ کند، یکی از عوامل کلیدی است؛ متوجه شدند که عوامل دیگر، مهم‌ تر هستند. عوامل مهم دیگر و نتایج آن‌ ها در مجله بهداشت عمومی اسکاندیناوی منتشرشده است که در قسمت پایین به آن اشاره می‌کنیم….

از هر سه نفر یک نفر مبتلا به سردرد

شکایات سلامتی آن‌ ها جسمی یا روانی است، صرف‌ نظر از اینکه آیا تشخیص گرفته باشند یا خیر. این شکایت‌ ها می‌ تواند کیفیت زندگی را کاهش داده و منجر به غیبت و دوری از مدرسه شود. از هر سه دختر، یکی از آن‌ ها حداقل یک‌ بار در هفته دچار سردرد می‌ شوند. مطالعات دیگر نشان داده‌ اند که در کل دخترها بیشتر از پسران در جاهای مختلف بدنشان درد دارند. این مطالعه بر روی ۷۵۰ نوجوان در نروژ انجام شد.

عدم رضایت از بدن

محققان پیش‌ بینی کرده اند که تفاوت‌ ها در این زمینه بین دختران و پسران، می‌ تواند به بدن‌ های بلند و باریک که در حال حاضر ایده آل برای نوجوانان و زنان است، نسبت داده شود. از آنجایی‌ که رسیدن به این استاندارد، سخت و غیرممکن است، به همین دلیل بسیاری از زنان از بدن خود ناراضی هستند.

اما این مسئله به‌ عنوان مسئله اصلی تائید نشد…

یکی از نویسندگان این مطالعه، پروفسور استیفن تورپ در دانشگاه جنوب شرقی نروژ می‌ گوید:

«بسیاری از دختران استرس بیشتری در مدرسه تجربه می‌ کنند و عزت‌نفس پایینی دارند و این‌ ها دلایل واضح و روشنی هستند.»

اولین نویسنده این تحقیق، فیونا آنسن، می‌ گوید که «عزت‌ نفس این است که خود را به‌ عنوان یک فرد خوب بدانیم، و حس ارزشمندی ذاتی خود را داشته باشیم. عزت‌نفس فراتر از اعتماد به‌ نفس است که مستلزم داشتن اعتماد به خود در مهارت‌ ها است ».«واضح است که اعتماد به‌ نفس با تصویر بدن و ظاهر نوجوان در ارتباط است. بنابراین می‌ تواند برخی از یافته‌ های این مطالعه را توضیح دهد.» استفان تورپ می‌ گوید: «بسیاری از افرادی که عزت‌ نفس پایینی دارند نیز احساسات منفی بیشتری نسبت به بدنشان دارند.»

استرس تکالیف مدرسه

نوجوانان دختر

بسیاری از نوجوانانی که شکایات سلامتی داشتند، از عزت‌ نفس پایین برخوردار بودند یا به خاطر خواسته‌ های مدرسه تحت‌ فشار قرار داشتند. نوجوانانی که استرس ناشی از تکالیف مدرسه در سن ۱۴ سالگی داشتند، در سن ۱۶ سالگی  شکایات سلامتی بیشتری نسبت به بقیه گزارش دادند. این موضوع به‌ خصوص برای دختران وجود داشت.

تورپ می‌ گوید:

«متناقض است، با توجه به اینکه دختران معمولاً در مدرسه بهتر از پسران عمل می‌ کنند. اما دختران می‌ توانند انتظارات بالاتری از خود برای رسیدن به نمرات خوب داشته باشند و تحصیلات خود را جدی‌ تر از پسران انجام دهند.»

دختران و پسران،  کلاس هشتم را بیشتر از دهم استرس‌ زا می‌دانند، اما دختران فشار بیشتری را احساس می‌ کنند.

استفان تورپ می‌ گوید:

« آزار دهنده است که خواسته‌ های مدرسه می‌ تواند برای سلامتی دختران زیان‌ آور باشد.»

عزت‌نفس پایین

محققان فکر می‌ کنند که عزت‌ نفس پایین، در حدود نیمی از تفاوت جنسیت در شکایات سلامتی بین نوجوانان ۱۶ ساله را توضیح می‌ دهد. استرس مربوط به تکالیف مدرسه و نمرات، تأثیر کمتری در زمینهٔ جنسیتی دارد. فیونا آنسن معتقد است تقصیر خود دختران است که توقع زیاد از خود دارند، یا بیشتر این مشکل می‌تواند به دلیل والدینی باشد که انتظارات بالایی از دخترانشان دارند. تحقیقات دیگر نشان داده‌ است که دختران جدی‌ تر از پسران به مدرسه می‌ روند. همچنین، آن‌ ها در این سن بالغ‌ تر از پسران هستند.

تورپ می‌گوید:

«والدین باید فکر کنند که دخترانشان را مسئولیت‌ پذیرتر از پسران تربیت می‌ کنند، زیرا به نظر می‌ رسد که پسرها بیشتر در مورد خواسته‌ های مدرسه بی‌تفاوت هستند. هم‌چنین پسران نسبت به استانداردهای بدن بی‌ خیال و بی‌تفاوت‌ اند.»

نه نفر از هر ده دختر

دختران در مورد بدن خود معمولاً ناراضی‌ تر از پسران در این سن هستند. در حقیقت، نه نفر از ده دختر در سن ۱۶ سالگی دوست دارند کاری در مورد بدن و ظاهر خود انجام دهند. نیمی از آن‌ ها دوست دارند وزن کم کنند. در مقایسه، شش تا از ده پسر می‌ خواستند بدنشان را تغییر دهند.

آیا ممکن است فشار برای داشتن بدن مناسب نقش غیرمستقیم داشته باشد؟ دختران از ظاهر خود ناراضی هستند و آیا این چیزی است که عزت‌ نفس آن‌ ها را پایین می‌آورد؟

محققان می‌گویند:

«نارضایتی دختران از بدنشان می‌ تواند منجر به عدم عزت‌ نفس شود، یا ممکن است چیز دیگری در میان باشد. به‌ سختی می‌ توان گفت که چه چیزی در ابتدا رخ می‌ دهد، یا این امر منجر به آن می‌شود.»

فشار مضاعف بر روی نوجوانان دختر

محققان معتقدند که دختران فشار زیادی را تحمل می‌ کنند. آن‌ ها تحت‌ فشار مضاعف برای داشتن بدن مناسب و اجبار بیشتر برای پیشرفت در مدرسه هستند.

تورپ می‌گوید:

« آن‌ ها باید در مدرسه به‌ خوبی عمل کنند و با هنجارهای زیبایی زندگی کنند.»

عوامل دیگری نیز در این بازی وجود دارد. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که نوجوانان دارای وضعیت اجتماعی – اقتصادی بالا، نسبت به دیگران احساس عزت‌ نفس بالاتر و کم‌ تر از دیگران مشکلات مربوط به سلامت ذهنی دارند.

اگر شما نوجوانانی با این مشکل دارید می‌ توانید با آموزش والدین صحیح و کمک از مشاوران نوجوان این عوامل را تا حدودی کاهش داده و تحت کنترل درآورید.


مقاله مرتبط: دخترک را بفهم! رفتار با دختر نوجوانتان


 

منبع: Sciencenordic

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب