درحالی‌ که تعریف نوجوانی می‌ تواند از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد، به‌ طور کلی پذیرفته‌ شده است که زمان منسوب به دوران نوجوانی، دوره بین کودکی و بزرگسالی است.

جرالد و جرالد (۲۰۰۶) توضیح می‌ دهند:

«نوجوانی، دوره‌ ای در زندگی فرد است که از وابستگی به والدین به سمت استقلال، خود مختاری و بلوغ حرکت می‌ کند.»

استقلال در نوجوانی

این فرد از گروه خانوادگی که نظام اجتماعی اصلی آن‌ ها است، به‌سوی گروه همسالان که جذابیت بیشتری دارد، حرکت می‌ کند و نقش خانواده کمتر می‌ شود و درنهایت منجر به استقلال فرد به‌ عنوان بزرگسال خواهد شد.

نوجوانی دوره‌ ای است که بخش‌ های عمده‌ ای از زندگی فرد را گسترش می‌ دهد. با این‌ حال، هر نوجوانی تغییرات و رشد فردی را با سرعت متفاوتی تجربه می‌ کند؛ برخی از آن‌ ها سریع‌ تر و برخی آهسته‌ تر از دیگران از این مرحله گذر می‌ کنند. برخی از نوجوانان، خانواده حمایت‌کننده‌ ای دارند، ولی بعضی از آن‌ ها با این دوران سخت و دلهره‌آور زندگی خود به‌ تنهایی روبه‌رو می‌ شوند.

هیجان‌ انگیز و در عین حال ترسناک

برخی نوجوانان ممکن است در خانواده‌ ای باشند که ازنظر احساسی از آن‌ ها دور هستند، بنابراین نوجوان احساس می‌ کند که در میان جمع تنها است. هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که برای هر فردی که در زندگی خود با تغییرات زیستی، شناختی، روان‌شناختی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی روبه‌رو است، این دوران هم می‌ تواند هیجان‌ انگیز و هم می‌ تواند ترسناک باشد. با افزایش استقلال، آزادی افزایش می‌ آید و با آزادی، مسئولیت به وجود می‌ آید. نگرش‌ها و رفتارها تغییر می‌ کنند و اعضای خانواده اغلب احساس می‌ کنند که ناگهان با یک فرد غریبه زندگی می‌ کنند.

چالش‌ های زیستی

چالش‌ های بیولوژیکی، تغییراتی هستند که به خاطر انتشار هورمون‌ های جنسی رخ می‌ دهند و احساسات را تحت‌ تأثیر قرار می‌ دهند. تغییرات خلقی اتفاق می‌ افتد که می‌ تواند بر روابط در خانه با والدین و خواهرها و برادرها و روابط اجتماعی و یا مدرسه تأثیر گذارد…

چالش تغیییرات بیولوژیکی

چالش‌ های شناختی

پیاژه در تئوری رشد اجتماعی خود اعتقاد دارد که، دوران بلوغ زمانی است که شناخت کودک از “عملیات عینی” به “عملیات‌ صوری” تکامل و رشد پیدا می‌ کند. بنابراین آن‌ ها قادرند با ایده‌ ها، مفاهیم و نظریه‌ های انتزاعی روبه‌رو شوند. با این‌ حال طول می‌ کشد اعتماد به‌ نفس با استفاده از این مهارت‌ های تازه به‌دست‌ آمده، ساخته شود و ممکن است در قضاوت اشتباه کنند.

نوجوانان خودمحور هستند، آن‌ ها می‌ توانند خودخواه باشند و به این فکر کنند که دیگران آن‌ ها را تحت نظر دارند؛ در زمان‌ های دیگر طوری رفتار می‌ کنند که انگار روی صحنه قرار دارند و برای مخاطبان غیرواقعی اجرا می‌ کنند. نوجوانان در دنیای خصوصی خود زندگی می‌ کنند، جایی که ممکن است فکر کنند آن‌ ها شکست‌ناپذیر هستند و نمی‌ توانند آسیب ببینند. با این‌ حال، این نیز می‌ تواند به این دلیل باشد که در سن و سال آن‌ ها، مجبور به مواجه با مرگ‌ های زیادی نشده‌اند و فانی بودن روح انسان برای آن‌ ها هنوز یک واقعیت نیست.

این بخشی از فرآیند پیچیده تبدیل‌ شدن به یک فرد جداگانه و منحصر به‌ فرد است. متأسفانه، این عقاید می‌ تواند آن‌ ها را به این باور برساند که هیچ‌ کس قادر به درک آن‌ ها نیست یا نمی‌ توانند درک کنند که آن‌ ها چه احساسی دارند. این جنبه می‌تواند مفهوم مهمی را برای مشاوران به همراه داشته باشد….

چالش‌ های روان‌ شناختی

چالش‌ های روان‌ شناختی که نوجوانان باید با آن کنار بیایند، از کودکی به بزرگسالی در حال جابه‌جا شدن است. فرد جدیدی پدیدار می‌ شود، قوانین تغییر خواهند کرد، ممکن است مسئولیت‌ های بیشتری بر روی دوش او قرار بگیرد تا استاندارد معینی از رفتارهایی در حال حاضر موردنیاز است، حفظ شود.

در طول دوران نوجوانی، فرآیند تفرد رخ می‌ دهد که شامل رشد استقلال نسبی از روابط خانوادگی و ارتباط ضعیف با افرادی است که قبلاً برای فرد مهم بوده‌ اند، همراه با افزایش ظرفیت و انتظارات اجتماعی که آن‌ ها را عنوان عضوی کاربردی از جامعه بزرگسالان در نظر می‌ گیرند. از آنجا که نوجوانان با سفر به کشف خود ادامه می‌ دهند، آن‌ ها پیوسته باید با تجربیات جدید خود، همچنین تغییرات دیگری که ازلحاظ زیستی و اجتماعی برای آن‌ ها اتفاق می‌ افتد، سازگار شوند؛ که این موضوع می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب وی شود.

بنابراین تعجب‌ آور نیست که نوجوانان می‌ توانند تحمل کمتری برای تغییر داشته باشند؛ ازاین‌رو برای آن‌ ها تعدیل رفتارهایی که گاهی اوقات توسط نوسانات خلقی نامناسب و طغیان خشم نمایش داده می‌ شوند، دشوارتر است.

مشاوران و روانشناسان می‌توانند به نوجوان و والدین کمک کنند تا این دوران را به‌راحتی پشت سر بگذارند. آن‌ ها با آموزش مهارت‌ ها به والدین و نوجوان کمک می‌ کنند تا آگاهی خود را درباره این دوران افزایش داده و با آمادگی بیشتری با مشکلات احتمالی روبه‌رو شوند…


مقاله مرتبط: مشکلات اجتماعی و عاطفی دوران نوجوانی


 

منبع: Counsellingconnection

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب