دوران نوجوانی ، دوره نوسان بین رفتار و عواطف است، یعنی نوجوان در عین‌ حال که شاد است احساس افسردگی می‌ کند، گاهی اوقات رفتار خشن و گاه رفتاری ملایم دارد. نوجوان مدام در حالت رفت‌ و برگشت بین حالات کودکی و نوجوانی است.

وی خواستار رفتار بزرگسالانه است، درحالی‌که تجربه لازم را ندارد. با توجه به ویژگی‌ های خاص نوجوانی، این دوران با مشکلات خاص خود نیز مواجه است. عدم آشنایی والدین با نیازها و ویژگی‌ های نوجوان علل اساسی به وجود آمدن مشکلات اجتماعی و عاطفی در دوران نوجوانی است.

مشکلات اجتماعی و عاطفی دوران نوجوانی

درحالی‌که تعریف رفتار قابل‌ قبول ممکن است از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر متفاوت باشد، همه ما احتمالاً با یک چیز موافق هستیم، و آن این که ما می‌خواهیم نوجوانان به‌ عنوان بزرگسالان خوشحال، رشد کنند. نوجوانان معمولاً در طی سال‌ های نوجوانی با پنج مشکل عاطفی و اجتماعی عمده روبرو هستند.

    ۱- ایجاد هویت:

یکی از مهم‌ ترین مشکلات اجتماعی و عاطفی در دوران نوجوانی که با آن روبه‌رو می‌شوند ایجاد هویت است. اکثر نوجوانان این سؤال مهم را دارند که “من کی هستم؟” کسانی که هویت ایمنی ندارند، سخت است که خود را با محیط‌ هایی مانند مدرسه یا خانه هماهنگ کنند.

 

    ۲- ایجاد استقلال:

استقلال نباید با نیاز نداشتن به دیگران اشتباه گرفته شود. استقلال به معنای فردی است که خود را اداره می‌ کند. یک نوجوان مستقل می‌ تواند تصمیمات خود را بگیرد و خود را به اندازه کافی بپذیرد.

    ۳- مشکل در ایجاد صمیمیت:

یکی دیگر از مشکلات اجتماعی و عاطفی در دوران نوجوانی ایجاد صمیمیت است. صمیمیت ابتدا در گروه همسالان ایجاد شده و سپس به روابط عاشقانه گسترش می‌ یابد. زمانی که شما صادق، مراقبت‌ کننده و قابل‌ اعتماد باشید، صمیمیت به وجود می‌ آید. آشفتگی‌ های قبل از نوجوانی ممکن است باعث شود نوجوان صمیمیت و رابطه جنسی را یکسان قلمداد کند، در حالی‌ که این دو یکسان نیستند.

    ۴- راحت بودن با جنسیت خود:

نوجوانی و سال‌ های قبل از آن، زمان گسترش تمایلات جنسی است. روشی که این تمایلات را نشان می‌ دهند باعث ایجاد هویت جنسی سالم خواهد شد. با توجه به گزارش‌ های پزشکی، نیمی از نوجوانان دبیرستانی از لحاظ جنسی فعال هستند.

    ۵- موفقیت و رقابت:

موفقیت و رقابت توسط جامعه پرورش داده می‌ شود. نوجوان باید کشف کند چه چیزی می‌ خواهد و در چه چیزهایی خوب است. پیدا کردن پاسخ برای این سوال‌ ها، به آن‌ ها کمک خواهد کرد که برای موفقیت تلاش کنند.

کارهایی که والدین باید در زمینه مشکلات عاطفی و اجتماعی نوجوانان انجام دهند.

والدین چه کار باید بکنند؟

والدین نقش مهمی در کمک به نوجوانان در برخورد با مشکلات عاطفی و اجتماعی در نوجوانی بازی می‌ کنند…

  • شما می‌توانید در فعالیت‌ های اجتماعی و گروهی مدرسه شرکت کنید. این به شما کمک خواهد کرد که دوستانش را بشناسید و همچنین مهارت‌ ها و تلاش‌ های او را تشخیص دهید.
  • موفقیت‌ هایش را جشن بگیرید.
  • اگر پدر هستید، شما باید به طور منظم جلسات پیوند پدر و فرزند را نیز داشته باشید!
  • نباید دلسرد شوید اگر دائماً نظر خود را تغییر می‌ دهند.
  • شما باید مراقب آنچه نوجوان شما در حال انجام است و دوستانی که با آن‌ ها وقت می‌ گذراند، باشید.

یکی از رفتارهای انحرافی که در نوجوانان می‌ توان عنوان کرد این است که، ترجیح بدهند آخر هفته خود را، تنها با دوستان خود بگذرانند و علاقه‌ ای به‌وقت گذرانی با خانواده نداشته باشند، و از رفتارهای بحث‌ برانگیز نوجوان می‌ توان به مشاجره کردن و راه خود را در پیش گرفتن اشاره کرد.

اگر در رابطه با نوجوان خود با مشکل روبه‌رو شدید و احساس کردید رفتارهایی دارد که برای شما قابل‌ درک نیست، بهتر است با یک روان‌ درمانگر نوجوان مشورت کنید. هر چه زودتر این کار را انجام دهید نوجوان شما در بزرگسالی کمتر دچار مشکل خواهد شد.

 

برای مشاهده ویدئوهای دیگر در زمینهٔ دوران نوجوانی، ویژگی‌ ها و بحران‌ های این دوره می‌ توانید به بخش آپارات ما مراجعه نمایید.

منبع: Mum Junction

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب