ویژگی افراد با هوش هیجانی بالا ، تا حدودی با دیگر افراد که هوش هیجانی بالایی ندارند، کاملا قابل مقایسه است و می توان با چند نمونه که در پایین تر به آن ها اشاره خواهیم کرد، مشخص و متمایز کرد. 

ویژگی های افراد با هوش هیجانی بالا

ویژگی کسانی که هوش هیجانی بالا دارند عبارتند از:

  ۱- افراد با هوش هیجانی بالا ، توجه خود را به آنچه که احساس می کنند، معطوف می کنند:

خود آگاهی یکی از مولفه های حیاتی در هوش هیجانی به حساب می آید و شامل آگاهی از احساسات و عواطف خود می باشد، همچنین آگاهی از این مطلب که چگونه احساسات و عواطف ما در دیگران تاثیر می گذارد. خود آگاهی مهمترین مولفه ی هوش هیجانی می باشد.

  ۲- افراد با هوش هیجانی بالا، می دانند که مردم چه احساسی دارند:

این مورد در واقع به نظریه ی ذهن اشاره می کند و آگاهی از این موضوع است که مردم در موقعیت های مختلف، چگونه فکر یا احساس می کنند. برای زندگی در موقعیت چند بعدی مثل مدرسه، خانه، باشگاه و… ما نیازمند این هستیم که بدانیم مردم چگونه احساس می کنند.

  ۳- افراد با هوش هیجانی بالا، در تنظیم کردن عواطف خود توانایی زیادی دارند:

تنظیم عواطف یک واژه ی کلیدی در هوش هیجانی می باشد. تنها دانستن عواطف کافی نیست، بلکه تنظیم آن ها و اینکه چگونه و کجا از آن استفاده کنیم، نکته ای است که باید به آن ها توجه کنیم.

  ۴- افراد با هوش هیجانی بالا برانگیختگی بالایی دارند:

افراد با هوش هیجانی بالا برای رسیدن به اهداف خود، برانگیختگی بالایی دارند و در راه رسیدن به اهداف بلند مدت می توانند احساسات و عواطف خود را در راستای هدف کنترل کنند.

  ۵- افراد با هوش هیجانی بالا مهارتهای اجتماعی بالایی دارند:

شاید یکی از دلایلی که افراد با هوش هیجانی بالا مهارت های اجتماعی بالایی دارند این باشد که نظریه ی ذهن قوی تری دارند و از احساسات و عواطف دیگران آگاه هستند.

  ۶- افراد با هوش هیجانی بالا می توانند به خوبی با دیگران ابراز همدردی کنند:

اینکه بدانیم در هر موقعیتی چه رفتاری از خود بروز بدیم، بسیار مهم و حیاتی است. اینکه شما بدانید به احساسات منفی دیگران چگونه پاسخ دهید، نشان از هوش هیجانی بالا دارد و نکته ی مهم تر این است که چگونه در زمان ناراحتی خود، به احساسات مثبت دیگران پاسخ دهیم.

  ۷- افراد با هوش هیجانی بالا ، از علت زیر بنایی احساسات خود آگاهی دارند:

این که مثلا شما می دانید عصبایت فعلی شما به دلیل بد رفتاری امروز رئیستان در شرکت است و یا اینکه ناراحتی شما به دلیل فقدان شخص خاصی در زندگی شما است، شما از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستید.

 

منبع :

Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam


مقاله مرتبط : منظور از هوش هیجانی چیست ؟

مقاله مرتبط : اهمیت هوش هیجانی چقدر است ؟

مقاله مرتبط : هوش هیجانی و روابط زناشویی


متخصصین روانشناس مرکز مشاوره اکسیر، در زمینه تشخیص درست این اختلال در کودکان و بزرگسالان و بهبود و درمان آن، در خدمت شما عزیزان هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب