هوش هیجانی چیست ؟

هر وقت صحبت از هوش هیجانی می آید افراد را به یاد نوابغ یا توانایی های خاص می اندازد که معمولا به خود رجوع می کنیم تا ببینیم آیا ما از هوش بالایی برخوردار هستیم یا خیر؟

 

منظور از هوش هیجانی

اصلا هوش چه تعریفی دارد، آیا هوشمندی رفتاری خاص می طلبد و سوالات متعددی که برای فرد ایجاد می شود اما امروزه مفهومی جدید از هوش بیان می شود به نام هوش هیجانی که نیازمند تعریفی مجدد از هوش می باشد.

تعریف هوش از نظر روانشناسان

روانشناسان هوش را سازگاری فرد با محیط تعریف می کنند . یعنی فردی که از هوش بالایی برخوردار است می تواند با استفاده از توانایی های خاص خود خود را شرایط تطبیق دهد. اما در هوش هیجانی یا هوش عاطفی نکات برتری مورد توجه می باشد در واقع فردی دارای هوش هیجانی است که بتواند به موقع احساسات و هیجانات خود را کنترل نموده و در جهت مطلوبی خود را هدایت کند. هیجان های ما رفتارهایی نظیر خشم، شادی، عصبانیت، حسادت، غمگینی می باشد.

چه کسی دارای هوش هیجانی بالایی است ؟

فردی که بتواند به خوبی در شرایط پرفشار هیجانات خود را کنترل نماید دارای هوش هیجانی بالایی می باشد. بطور مثال وقتی فردی مشغول رانندگی است و ناگهان ماشین روبرو ترمز می کند و تصادفی رخ می دهد فرد بتواند با حفظ خونسردی و گفتگو منتظر پلیس مانده یا با راننده خاطی برخورد مناسبی داشته باشد. در این موقع فرد احساسات و هیجان منفی ناشی از تصادف و خسارات مالی را به خوبی مدیریت می نماید. این فرد دارای هوش هیجانی خوبی است و توانایی کنترل خود را به خوبی دارا می باشد.


مقاله مرتبط : هوش هیجانی و روابط زناشویی


حال دوستان عزیز از نظر شما هوش هیجانی شما چقدر است؟

برای پاسخ به این پرسش می توانید خود را محک بزنید و ببینید که آیا فرد حساس و زود رنجی هستید؟

آیا جز افرادی هستید که با یک کشمش شیرین می شوند و با یک غوره ترش؟

آیا موقع عصبانیت دلتان می خواهد با طرف مقابل کتک کاری داشته باشید تا به اصطلاح دلتان خنک شود؟

اگر پاسخ به این سوالات مثبت است پس هوش هیجانی پایینی دارید که سبب می شود محبوبیتتان در بین دوستان و خانواده کم شود و ممکن است در محل کار دچار مشکل شوید .حتما فکری به حال خود کنید.

خصوصیات افراد با هوش هیجانی بالا چیست؟

افرادی که در دسته افراد با هوش هیجانی بالا قرار می گیرند به خوبی مدیریت رفتار دارند، علی رغم نداشتن تخصص کاملی محبوب جامعه می شوند، دیگران احساس می کنند که توسط آنها به خوبی فهمیده می شوند، دوستان زیادی دارند،در روابط کاری موفق و سلامت هستند،از ازدواج خود رضایت بیشتری دارند و سازگارترند، دوست داشتنی تر هستند و رفتاری معقول و جامعه پسند دارند، پدر یا مادری متعادل هستند که هم به نیازهای خود توجه می کنند و هم نیازهای فرزندان را در اولویت می گذارند و نکات مثبت بسیاری که در این فصل کوتاه نمی گنجد.

حال خود انتخاب کنید کدام را ترجیح می دهید و برای سازگاری بیشتر چه پیشنهادی در جهت افزایش هوش هیجانی دارید.

متخصصین روانشناس مرکز مشاوره اکسیر در زمینه تشخیص درست این اختلال در کودکان و بزرگسالان و بهبود و درمان آن در خدمت شما عزیزان هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب