همسر معتاد به کار

اگر با یک همسر معتاد به کار زندگی می کنید ممکن است فکر کنید که همسرتان به شما وفادار نیست چون کار خود را جایگزین صمیمیت شما کرده است.

حس تنهایی، وعده های عملی نشده، احساس خشم و ناامیدی و اعتقاد به اینکه شما برای همسرتان مهم نیستید در همسران افراد خیانت کار و همسران افراد معتاد به کار، شبیه است.

این مسائل اگر حل نشوند ممکن است منجر به نارضایتی همسر یا حتی طلاق شود. طلاق هایی که در آن یکی از همسران معتاد به کار است دو برابر نرخ متوسط است. کار زیاد یکی از زوجین باعث می شود که ازدواج رشد پیدا نکند. همچنین حفظ این سبک زندگی ناسالم که تعادل ندارد، می تواند شما را در راه خیانت یا طلاق قرار دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

گاهی پیش آمدن یک شرایط بحرانی شخصی یا مشکل سلامتی باعث می شود فرد معتاد به کار به خودش بیاید و رفتارش را تغییر دهد. کارهایی می توانید انجام دهید که باعث ایجاد تغییراتی در همسرتان بشوید.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

حل مشکلات زناشویی

نشانه های همسر معتاد به کار

به طور کلی افراد معتاد به کار نشانه ‌های زیر را دارند:

  • یک فرد معتاد به کار تمام فکر و ذکرش معطوف به فعالیت کاری ‌اش است.
  • کار برای آنها نوعی رهایی از تنش ‌های روزانه است.
  • همیشه زمان زیادی را در دفتر کارش می‌ ماند.
  • زمانی که بیکار است از حالت روحی و جسمی ‌خود شکایت می‌کند.
  • نسبت به خانواده خود و گذراندن اوقاتی با آنها بی‌ توجه است.
  • حتی در زمان بیکاری و استراحت هم کار انجام می ‌دهد.
  • به وضعیت سلامتی خود بی ‌توجه است.

زندگی با همسر معتاد به کار

نکاتی در مورد حفظ ازدواج تان با همسر معتاد به کار

اگر از وسواس دائمی همسرتان به کارش خسته شده اید، مهم است که به یاد داشته باشید که حتی اگر شما با دیدگاه وی در مورد این مسئله موافق نیستید، این اوضاع به خودی خود شما و همسرتان را تحت فشارهای شدید قرار می دهد. بنابراین صحبت های شما در مورد اعتیاد به کارش باید با مهربانی و دلسوزی انجام گیرد.

غر زدن فایده ای ندارد، هر چند بسیار ناامید کننده است که نتوانید تمایل زیاد همسرتان به کار را مورد سرزنش قرار دهید. در عوض با لحنی مثبت آنچه که همسرتان با کار زیاد، یا آوردن کار به خانه، از دست می دهد را با او در میان بگذارید. علاوه بر این، شما باید سعی کنید از فراهم کردن شرایطی که به رفتار همسرتان دامن می زند جلوگیری کنید، مثلا با دیرتر خوردن شام، بیدار نگه داشتن بچه ها تا دیروقت یا به تعویق انداختن کارها، باعث تقویت آن رفتار در همسرتان بشوید. در عوض بگذارید عواقب کار کردن زیادش را متوجه شود. مثلا شما به موقع شام بخورید و بگذارید شوهرتان دیروقت شام سرد بخورد. اگر همسرتان بدلیل کار زیاد نمی خواهد از خانه بیرون رود شما با فرزندان تان به سینما بروید، اگر به سفر نمی آید شما خودتان به تنهایی مسافرت بروید. زندگی خود و فرزندان تان را به تعلیق درنیاورید و در انتظار این نباشید که همسرتان زمانی برای شما پیدا کند.

فعالیت هایی را پیشنهاد دهید که بتوانید دو تایی با هم انجام دهید و او را از کار دور کنید. شاید بگویید این بازی دادن اوست اما فرصتی فراهم می کند تا تنش های بین شما دو نفر کاهش پیدا کرده و امکان بحث و گفتگوی صادقانه درباره مشکلات ناشی از تمایلات کاری همسرتان را فراهم کند.

چگونه همسر خود را تشویق کنیم تا رفتارش را عوض کند؟

چه موقع به دنبال کمک حرفه ای باشید

حل مشکلات زناشویی مربوط به همسر معتاد به کار مانند وظیفه ای غیرقابل تحمل است و اغلب اوقات انجام آن به تنهایی غیرممکن است. خوشبختانه روانشناسان و مشاوران ازدواج برای کمک به شما در دسترس هستند. اگر بدلیل کار زیاد همسرتان با مشکل مواجه شده اید مشاوره ازدواج می تواند به شما کمک کند. اگر بتوانید همسرتان را برای نخستین جلسه درمان بیاورید می توانید به او کمک کنید تا مشکلش و عوارضی که بر رابطه شما گذاشته است را درک کند.  

اگر همسرتان راضی شد با شما به مشاور مراجعه کند، کارتان ساده ‌تر می ‌شود. در غیر این صورت باید تنها مراجعه کنید و راهکارهایش را انجام دهید. برای برخورد با یک همسر معتاد به کار فراموش نکنید که درجه صبر و تحمل خود را بالا ببرید. در هر صورت طرف مقابل شما دچار این مشکل است پس اگر شما هم این گونه باشید، انفجار در خانه‌ تان حتمی ‌خواهد بود.

اینستاگرام اکسیر

اعتیاد به کار با اختلالات روانی دیگر گره خورده است!

محققان دانشگاه برگن نروژ، رابطه بین اعتیاد به کار و سایر اختلالات بالینی را در ۱۶,۴۲۵ نیروی کار سنجیده اند.

آندراسن، محقق و روانشناسی بالینی در دپارتمان روانشناسی اجتماعی دانشگاه برگن می گوید: “کارکنان معتاد به کار، در تمامی وضعیت های بالینی، نمرات بالاتری نسبت به کارکنان عادی داشتند.”

در این مطالعه یافته های اصلی به این صورت بود:

  • شاخص بیش فعالی: ۳۲.۷ درصد (در مقابل ۱۲.۷ درصد کارکنان عادی)
  • شاخص او سی دی: ۲۵.۶ درصد (در مقابل ۸.۷ درصد کارکنان عادی)
  • شاخص اضطراب: ۳۳.۸ درصد (در مقابل ۱۱.۹ درصد کارکنان عادی)
  • شاخص افسردگی: ۸.۹ درصد (در مقابل ۲.۶ درصد کارکنان عادی)

بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که اعتیاد به کار، نشانه ای از مشکلات روانی عمیق است. آندراسن می گوید اینکه آسیب پذیری ژنتیکی باعث اعتیاد به کار می شود یا اعتیاد به کار باعث بروز چنین مشکلاتی می شود، نامشخص است.

این مطالعه، اهمیت بررسی نوروبیولوژیکی این اختلال را بیشتر می کند.

نباید تصور شود که یک فرد مبتلا به اعتیاد کار که بسیار موفق هم هست، نیازی به بررسی و درمان ندارد؛ لذا اینگونه افراد نیازمند ارزیابی دقیق و درمان اختلالات هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

هفت معیار برای تمایز کارکنان معتاد به کار و کارکنان عادی

محققان، هفت معیار برای تمایز کارکنانی که به کار معتاد هستند و کارکنان عادی نام می برند؛ برای تست همچنین می توانید به سوالات زیر از یک (هرگز) تا پنج (همیشه) نمره دهید:

  • به این فکر می کنید که چگونه می توانید برای کار بیشتر، زمانتان را خالی کنید.
  • همیشه زمان بیشتری از زمان مقرر صرف انجام کار می کنید.
  • شما به علت احساس گناه، اضطراب، درماندگی و افسردگی کار می کنید.
  • بدون توجه به حرف دیگران مبنی بر اتمام کار، به کار خود ادامه می دهید.
  • اگر از کار منع شوید، تحت فشار قرار می گیرید.
  • ورزش، تفریح و سرگرمی و فعالیت های جانبی را به علت کار تعطیل می کنید.
  • شما بدون توجه به سلامتی خود کار می کنید.

پاسخ ۴ و ۵ در بیشتر از ۴ سوال بالا، نشان دهنده معتاد به کار است.

منبع: سایت verywellmind و متخصین اکسیر

 

Loading...

مشاوره رایگان آنلاین