اختلال دو قطبی در کودکان

ویژگی بارز اختلال دو قطبی در کودکان، تحریک‌پذیری مزمن یا شدید و مداوم است. این تحریک‌پذیری در کودکان اغلب به صورت خلق و خوی تلخ یا خلق و خوی انفجاری بروز می‌کند که این حالات به صورت متناوب (سه بار یا بیشتر در هفته) رخ می‌دهد. وقتی کودکان در حالت طغیان و پرانرژی نیستند، اغلب خلق و خوی تحریک‌پذیر و عصبی پیدا می‌کنند که این خلق و خو بیشتر در طول روز و در تمام هفته پایدار است.

علاوه بر بداخلاقی و خلق و خوی تلخ، اختلال دو قطبی در کودکان با طغیان‌های شدید و مکرر که نسبت به موقعیت زمانی و مکانی اغراق‌آمیز هستند، شناخته می‌شود.


مقاله مرتبط: اختلال خلق ادواری کودکان


شیوع اختلال دو قطبی در کودکان

شیوع اختلال دو قطبی در کودکان هنوز مشخص نیست اما تقریباً حدود ۲ تا ۵ درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند. بروز علائم اختلال دو قطبی کودکان قبل از سن ۱۰ سالگی است و تشخیص و درمان آن باید قبل از ۱۸ سالگی و بعد از ۶ سالگی انجام گیرد.


مقاله مرتبط: اختلال دوقطبی چیست؟


علائم اختلال دو قطبی در کودکان

علائم شاخص اختلال دو قطبی در کودکان

  • طغیان‌های شدید و مکرر در کودک که به صورت کلامی و رفتاری (پرخاشگری نسبت به افراد و اموال) بروز می‌کند. این طغیان‌ها نسبت به موقعیت به شدت اغراق‌آمیز هستند.
  • طغیان‌های کودک با سطح سنی و رشدی او مغایر است.
  • این طغیان‌ها به‌طور متوسط، ۳ بار در هفته یا بیشتر رخ می‌دهد.
  • حالت کودک در بین دو طغیان، تحریک‌پذیری شدید است که تقریباً هر روز مشاهده می‌شود و این حالت هم توسط دیگران قابل تشخیص است.
  • علائم فوق در کودکان مبتلا به این اختلال، باید ۱ سال یا بیشتر آن‌هم بدون توقف تا سه ماه ادامه داشته باشد. همچنین این علائم باید در چند موقعیت (مثلاً خانه یا مدرسه) بروز داشته باشند و حداقل در یک موقعیت دوام پیدا کنند.
  • تشخیص اختلال دو قطبی در کودکان نمی‌تواند پیش از ۶ سالگی و قبل از ۱۸ سالگی صورت گیرد. همچنین نشانه‌های این اختلال در کودکان باید قبل از ۱۰ سالگی نمایان شود.
  • طول دوره‌ای که علائم حالت شیدایی و سرخوشی در کودکان دیده می‌شود، نباید بیشتر از یک روز باشد.
  • علائم این اختلال در کودکان مبتلا، تنها به حالت افسردگی محدود نمی‌شود و کودک حتماً باید هر دو حالت خلقی را تجربه کرده باشد. در ضمن باید مطمئن شد که رفتار کودک با سایر اختلال‌ها قابل توضیح نیست.

تشخیص اختلال دو قطبی در کودکان

نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که باید مطمئن شد که علائم فوق در اثر استفاده از دارویی خاص در کودک ظاهر نشده‌اند و علت دیگری دارند.

در پایان هم باید بدانید که تشخیص بیماری‌های و اختلالات روانی مانند سایر بیماری‌ها باید توسط یک متخصص انجام گیرد و این مطلب فقط برای آگاهی و افزایش دانش شما خواننده گرامی تهیه شده است. حالا که با مطالعه این مطلب شناختی کلی درباره نشانه‌های این اختلال کسب کردید، در موارد لازم به متخصص مراجعه کنید. 

متخصصین با تجربه اکسیر در زمینه تشخیص درست اختلال دو قطبی در کودکان و درمان آن در کنار شما عزیزان هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب