مشاوره برای ازدواج موفق و خوشبختی

امروزه برای داشتن ازدواج خوب و موفق باید به مشاور قبل از ازدواج مراجعه کرد و از آموزش های متخصصین در زمینه مشاوره برای ازدواج موفق بهره برد. ازدواج یکی از سخت ترین و مهم ترین تصمیمات در زندگی هر فردی است.

متخصصین مشاوره برای ازدواج موفق برای اینکه ازدواج خوبی داشته باشید یک سری مهارت ها و نکاتی را به شما آموزش می دهند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

مشاوره قبل از ازدواج

نکات قبل از ازدواج از نظر متخصصین مشاوره برای ازدواج موفق

برای داشتن ازدواج سالم و موفق متخصصین مشاوره برای ازدواج موفق یک سری از عوامل و ویژگی هایی را به شما گوشزد می کنند. در ادامه عوامل زمینه ساز ازدواج سالم را مطرح می کنیم.

سن ازدواج

ازدواج در سنین پایین یا بسیار بالا می تواند آسیب زا و خطر آفرین باشد.

سطح بلوغ و پختگی زوجین

میزان بلوغ فکری و هیجانی زوجین باید مد نظر قرار گیرد. در بسیاری از موارد شاهد ازدواج کودکی با فردی پخته یا کودکان با یکدیگریم!

چه بسیار زوج هایی که بالای ۲۵ سال هستند ولی هنوز به رشد فکری و هیجانی لازم نرسیده اند.

زمان ازدواج

زمان مناسب برای ازدواج از نظر متخصصین مشاوره برای ازدواج موفق بسیار مهم است. ممکن است افراد در حال سپری کردن ماموریت و تحصیل باشند و زمان مناسبی را برای ازدواج انتخاب نکرده باشند. در مواردی دیده شده که اگر ازدواج زوجی دو سال زودتر یا دو الی سه سال دیرتر اتفاق می افتاد شاهد اختلافات زناشویی کمتری میان زوجین بودیم.

آمادگی برای رابطه ی جنسی کامل و انحصاری

در مشاوره برای ازدواج موفق مواردی مشاهده می شود که پسر یا دختری ازدواج می کنند در حالی که هنوز آمادگی لازم برای فعالیت ها و روابط جنسی کامل را ندارند. هنوز ذهن آنان آماده ی پذیرش چنین رابطه ای نیست, لذا زن و شوهر کاملا قادر نیستند خود را در اختیار طرف مقابل بگذارند. عدم آمادگی هایی از این نوع می تواند در اوایل ازدواج مشکلاتی جدی را ایجاد کند که می توان از طریق آموزشهای لازم در مشاوره های قبل از ازدواج این نقص را تا حدی زیاد برطرف کرد.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات روانشناختی خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره جنسی، مشاوره طلاق، مشاوره فردی و … را به صورت حضوری و غیر حضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

میزان آزادی و رهایی هیجانی از والدین

عدم وابستگی های هیجانی و عاطفی نسبت به خانواده ی اصلی از موارد بسیار مهم در روابط زناشویی است. در واقع فرد باید میان خود و دیگران تمایز ایجاد کند.

سطح تحصیلات زوجین و میزان آرزوهای شغلی و درجه ی رضایت آنها از شغل

تحقیقات نشان می دهد که رضایت شغلی از عوامل بسیار مهم پیش بینی کننده ی رضایت زناشویی است. مردان و زنانی که از شغل خود راضی هستند به گونه ای این رضایت را در روابط زناشویی خود منعکس می کنند. هم چنین میزان تحصیلات زوجین, هماهنگی و توازن در این معیار بسیار مهم است.

مشاوره برای ازدواج موفق نشان می دهد که در اکثر موارد دیده شده زن و شوهری که از لحاظ سطح تحصیلات تفاوت بسیار زیادی دارند همواره از رابطه ی زناشویی خود رنج می برند. گویا زن و شوهر در دو عالم متفاوت از یکدیگر زندگی می کند به طوری که درجه ی تفاهم به حداقل ممکن می رسد.

۴ توصیه مهم برای ازدواج موفق و زندگی شادتر

در جلسات مشاوره برای ازدواج موفق متخصصین به شما راهکارها و مهارت هایی را آموزش می دهند که بعد از انتخاب صحیح همسر خود، برای اینکه زندگی خوبی داشته باشید باید رعایت کنید.

کنترل بیرونی می تواند ازدواج را نابود کند.

صرفنظر از اینکه زوجین ناراضی چه کسانی هستند نکات اصلی آموزش ما سه اصل زیر می­ باشد:

  • نخست آنکه همه زوجینی که در­جستجوی کمک برمی ­آیند، زندگی زناشویی ناخرسندی دارند.
  • دوم: در یک زندگی زناشویی غیر رضایتبخش –تقریبا در همه موارد- هر یک از زوجین دیگری را مسئول و مقصر ناشادمانی خود می ­دانند.
  • سوم: هر یک از همسران، از روانشناسی رایج که به آن روانشناسی کنترل بیرونی می­گوییم، استفاده می ­کنند. در روانشناسی کنترل بیرونی افراد همیشه می­ دانند که چه چیزی برای دیگران درست است و چون همیشه می­ دانند چه­ چیزی به صلاح دیگران است، احساس می­ کنند که باید دیگران را وادار به انجام رفتار­هایی بکنند که آنها می­ خواهند. در اغلب زوجین و در فرهنگ­های مختلف، روانشناسی اجبار به محض پایان یافتن شیفتگی و دلباختگی میان همسران، مورد استفاده قرار می گیرند.

ما همه رفتارمان را خود انتخاب می­ کنیم.

وقتی از زن و شوهرها می­ پرسیم که کدام رفتار می­ تواند شما را کنترل کند، پاسخ می­ دهند:” من هرگز شروع نمی­کنم، او مرا عصبی می­ کند، خب من چه می­ توانم بکنم”. در این درس شما تئوری انتخاب را یاد خواهید گرفت تا به این سوال پاسخ دهید: چه کسی می­ تواند شما را کنترل کند؟

خیلی از دختران و پسران قبل از ازدواج ، به این فکر می کنند که نیازی نیست قبل از ازدواج به مشاوره پیش از ازدواج بروند و خودشان می دانند که در انتخاب فرد مقابل همه چی درست است و هیچ نقص و مشکلی ندارند . اما یکی از متخصصین مرکز مشاوره اکسیر در این ویدئو درباره ضرورت مشاوره پیش از ازدواج با ما صحبت خواهند کرد.

هرگز از هفت عادت مخرب استفاده نکنید.

هفت عادت مخرب در رفتارهای کنترل بیرونی وجود دارد که اگر شما و همسرتان در زندگی زناشویی بیشتر و بیشتر بکار می­ بندید و در سراشیبی زندگی زناشویی قرار می ­گیرید. اگر ما این عادت­های مخرب را کنار بگذاریم، به جای آن چه باید بکنیم؟ برای کنار گذاشتن و جایگزین ­سازی عادت­های مخرب، هفت عادت پیوند دهنده در نظریه انتخاب وجود دارد.

  • اولین عادت پیوند دهنده حمایت است. وقتی شما از همسرتان حمایت می­ کنید، در واقع به او می­ گویید” عزیزم زیاد به خودت سخت نگیر، تو اشتباه کوچکی مرتکب شده ­ای. ما می توانیم با این اشتباه زندگی کنیم. بیا این شرایط را تحمل کرده و برای آن راه­ حلی بیابیم. باشه؟”
  • دومین عادت پیوند دهنده تشویق است. وقتی از همسرتان جملاتی همچون: “مطمئنم که این شغل، شغل خوبی است و تو از پس آن بر می­ آیی”را می­ شنوید، احساس می­ کنید، تشویق شده اید. اجازه دهید همسرتان بداند که شما در هر گامی که او برمی­ دارد، پشتش هستید. زوجینی که همدیگر را تشویق می­ کنند، اطمینان دارند که کمک کردن به آنها موجب می­ شود در تمام ابعاد زندگی خود موفق باشند.
  • سومین عادت پیوند دهنده گوش دادن می­ باشد.
  • چهارمین عادت پیوند دهنده، پذیرش است. وقتی همسرتان سرانجام خود واقعی شما را می­ بیند که گاهی اوقات چندان هم زیبا نیست، به شما می گوید: “دوستت دارم، بخاطر آنچه که هم ­اکنون هستی”.
  • پنجمین عادت پیوند دهنده اعتماد و اطمینان است و این کار بزرگی است، زیرا اعتماد کردن به دیگری، هرگز آسان نیست. همه ما ممکن است در زندگیمان به کسی اعتماد کرده و سپس اعتمادمان سلب شده باشد، طرد شده باشیم به ما خیانت کرده باشند و صدمه دیده باشیم.
  • عادت پیوند دهنده دیگری که در ازدواج های ناموفق از بین می ­رود، احترام گذاشتن است. اگر بخواهید داستانی درباره ازدواجتان بنویسید، نمره احترام متقابل، در ازدواج شما چند است؟ خصایصی را بیابید که در یکدیگر به آن احترام می­ گذارید و بر روی آن تمرکز کنید. به همسرتان بگویید به چه خصایصی در او احترام می­ گذارید؟ اگر شما احترام بگذارید، متقابلا با احترام با شما رفتار می­ شود و اگر احترام را از دست بدهید، همه چیز را از دست داده ­اید.
  • هفتمین عادت پیوند دهنده بسیار مهم، مذاکره درباره تفاوتها می­ باشد. در هر ازدواج موفقی، اختلاف و تفاوت وجود دارد. این عادت پیوند دهنده، به معنی رشوه دادن و یا خشنود کردن برای کنترل نیست. وقتی شما با هم مذاکره می کنید، صادقانه هم چیزی داده ­اید و هم چیزی گرفته ­اید. مثل خانه خریدن است. مثلا فروشنده ­ای، خانه ­اش را بیست میلیون می ­فروشد و شما برای آن، پانزده میلیون پیشنهاد می­ کنید. او دو و نیم میلیون تخفیف می­ دهد و شما خانه را هفده و نیم میلیون می­ خرید. سئوالی که در این درس مطرح می شود تا هر دو نفر شما بر سر آن با هم بحث کنید، این است: شما باید از کدامیک از عادات پیوند دهنده در زندگی زناشویی خود استفاده کنید، تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشید؟”.

رفتار کلی را درک کنید.

برای درک بهتر مفهوم رفتار کلی، خودتان را مانند ماشینی تصور کنید که در حال حرکت در یک بزرگراه هستید. موتور ماشین، نیازهای اساسی شماست. چرخ­های جلویی اتومبیل، همانند تفکر و عمل اند. چرخ­های عقب نیز که در حرکت اتومبیل نقش دارند.

اینستاگرام اکسیر

آموزش آئین همسرداری در جلسات مشاوره برای ازدواج موفق

اگر احساس می کنید بعد از ازدواج رابطه تان با ھمسرتان کمی سرد شده و مثل گذشته گرم و صمیمی نیستید نکات زیرا را عمل کنید.

مسائل کوچک را سرسری نگیرید

زخم با پوشاندن مداوا نمی شود باید معالجه شود بلکه پوشاندن باعث عفونت بیشتر می شود در ابتدا دندان با یک پوسیدگی ساده شروع می شود اگر به موقع عمل کنیم دندان را نجات داده ایم اما اگر در زمان مناسب عمل نکنیم به عصب کشی و در نھایت کشیدن دندان منتھی خواھد شد.

شاید به نظرتان برسد برخی مسایل آنقدر کوچک ھستند که نمی توانند باعث دعوا شوند اما کاملا برعکس گاھی نگذاشتن ظرف ھا در ظرفشویی یا درآوردن کفش در مکانی نامناسب، سبب دعواھای بزرگی می شود. اگر مسایل کوچک بین زوج ھا حل نشود تبدیل به یک مشکل بزرگ خواھد شد. پس اجازه ندھید مشکلات بی اھمیت صمیمیت شما را از بین ببرد و با گذشت زمان شما را از ھم دور کند.

اگر بتوانید مسایل کوچک را بین خود حل کنید به راحتی از پس حل مشکلات بزرگ تر بر می آیید. بدنبال راه حل باشید و سعی کنید تا مشکل را حل کنید ھیچ گاه یکدیگر را حل نکنید. به یاد داشته باشید زیبای ھا و حسنات عادی می شوند اما ھیچ گاه زشتی ھا و بدی ھا عادی نمی شوند و نمی توان به آنھا عادت کرد مانند آمپول زدن که ھزار بار ھم که زده باشیم باز ھم درد ایجاد می کند.


مقاله مرتبط: مشاوره تلفنی ازدواج

مقاله مرتبط: مشاوره بعد از ازدواج


ابراز علاقه کنید

برای خوشبخت بودن در یک رابطه لازم است ھر روز پیام مثبت دریافت کنید. بیان جملاتی نظیر دوستت دارم، دلم برایت تنگ شده، احساس خوبی به من می دھی یا خرید یک ھدیه، می تواند عشق را شعله ور کند. فراموش نکنید مردان بیش از زنان به شنیدن این مسایل نیاز دارند. زن ھا برای حرف زدن و بیان احساساتشان معمولا اشخاص دیگری را در کنارشان دارند اما مردھا به ندرت کسی را پیدا می کنند.

در میان زوج ھایی که زنان به ھمسرشان ابراز احساس نمی کنند، میزان طلاق دو برابر است. پیامک عاشقانه انرژی آفرین است. روی آینه بنویسید دوست دارم با رژ لب و یا ھر طور که می توانید نو آوری کنید و ھمسرتان را غافل گیر کنید. در عشق ھیچ ھدیه ای بیشتر از غافلگیری ارزش ندارد.

ابراز احساسات را نادیده نگیرید

مردان با درست کردن میز شکسته آشپزخانه ممکن است علاقه خود را به ھمسرشان نشان دھند در صورتی که زنان با بیان کلمات این کار را می کنند. فراموش نکنید که زنان و مردان راه ھای متفاوتی از ھم برای بیان احساسات دارند پس به شکلی که ھمسرتان از طریق آن ابراز احساس می کند احترام بگذارید.

شاید باور نکنید ولی راه ھای ساده ای برای ابراز علاقه به ھمسرتان وجود دارد و نیازی نیست برای این که عشق و علاقه خود را به ھمسرتان ثابت کنید کارھای محیرالعقولی انجام دھید. در ادامه با برخی از روش ھای به ظاھر کوچک ولی تاثیرگذار آشنا خواھید شد.

یکی از اشتباھات جبران ناپذیر برخی زوج ھا بعد از آغاز زندگی مشترک، فراموش کردن ابراز علاقه و گذاشتن وقت برای یکدیگر است. گویا ھمه چیز فدای روزمرگی ھا می شود. غافل از اینکه این مسئله باعث دور شدن و دلخوری زن و شوھر از یکدیگر و ایجاد فاصله بین آن دو می شود.

تست احساس مثبت به همسر

برای او پیام ھای محبت آمیز بفرستید

به تلفن ھمراه او پیامکی صمیمانه بفرستید. مطمئن باشید که این کار ھم شیرین و ھم جالب است.

یکی از کارھای مشکل او را انجام دھید

یکی از کارھای روزمره را که او رغبتی به انجام آن ندارد، انتخاب کنید و برای او انجام دھید و احساس او را ھنگامی که از انجام گرفتن آن کار توسط شما مطلع می شود، نظاره گر باشید .

حس قدردانی خود را ابراز کنید

وقتی ھمسرتان سخت کار می کند یا برایتان کاری انجام می دھد، بگذارید بداند که شما قدردان زحمات او ھستید.

با ھم به پیاده روی یا گردش بروید

بگذارید طبیعت خلق و خوی شما را برای دوست داشتن تنظیم کند. صحبت کنید و گوش دھید.

در جلسات مشاوره برای ازدواج موفق زمینه ای فراهم می شود تا افراد خود و یکدیگر را بهتر و بیشتر بتوانند بشناسند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

با ھم بخندید

دوران بزرگسالی خود را برای لحظاتی فراموش کنید و با ھم کارھای بچه گانه و شادی آور انجام دھید. ھمچنین، اگر کار اشتباھی انجام شد، سعی کنید با شوخی و خنده از آن بگذرید. این کار سبب کاھش استرس در آن شرایط خواھد شد.

انتظار نداشته باشید آنچه را در ذھنتان می گذرد بخواند

اگر موضوعی ھست که می خواھید ھمسرتان بداند، به او بگویید، از او انتظار نداشته باشید که از افکار و احتیاجات شما با خبر باشد.

یکی از نکاتی که در جلسات مشاوره برای ازدواج موفق مطرح می شود این است که خواسته ها و نیازهای خود را حتما با همسر خود در میان بگذارید.

از جاسوسی کردن بپرھیزید

از مخفیانه زیر نظر گرفتن و بررسی ھمسرتان دوری کنید. اگر می خواھید چیزی را بدانید، بدون رودربایستی از او سؤال کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند تمام خدمات خود را از جمله مشاوره وسواس، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب و … را رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

کارت پستال ھای عاشقانه به او بدھید

منتظر یک مناسبت خاص نباشید تا به او ھدیه ای بدھید. عاشقانه ترین کارتی که می توانید را پیدا کنید و در ماشین او بگذارید. فراموش نکنید که پیام عاشقانه خود را ھم در آن بنویسید.

درباره آینده گفت و گو کنید

آینده آن چنان که به نظر می رسد دور نیست. درباره جاھایی که دوست دارید وقتی ۵۰ سال از ازدواجتان گذشت بروید، با ھم حرف بزنید و سعی کنید تا آن رویاھا به واقعیت تبدیل شوند.

حل مشکلات زناشویی

گذشته ھا، گذشته!

چنانچه ھمسرتان با رفتار یا گفتارش باعث آزردگی شما شده است، او را ببخشید. ھرگاه اختلافی به وجود آمد، گذشته ھا را به رخ او نکشید، به خصوص اگر اظھار پشیمانی کرده است.

در جلسات مشاوره برای ازدواج موفق به افراد آموزش داده می شود که از گذشته درس بگیرند نه اینکه دائما اشتباهات گذشته را برای خود تکرار کنند.

در برابر دوستانش به او افتخار کنید

گاھی اوقات به منظور دلگرمی دادن به او بگذارید تعریف ھای شما را درباره رفتارھا و کردارھای خوبش بشنود.

ھر از گاھی غذایتان را زیر نور شمع بخورید

غذای مورد علاقه او را بپزید و شمع ھا را روشن کنید. زمانی را به تمرکز و توجه به یکدیگر و نگاه کردن در چشمان ھم اختصاص دھید.

در برابر دیگران او را مورد انتقاد قرار ندھید

اگر حس می کنید ھمسرتان به کمی انتقاد سازنده نیاز دارد، به ھیچ وجه آن را مطرح نکنید مگر خصوصی و با لحنی دوستانه. مورد انتقاد قرار گرفتن در جمع، سبب پایین آمدن عزت نفس و جریحه دار شدن احساسات می شود.

با هم حتما صحبت کنید

ھر روز حداقل ۱۰ دقیقه یا ھفته ای یک روز مشخص حداقل یک ساعت در مورد مسایلی غیر از کار، خانواده، وظایف و رابطه تان صحبت کنید. برخی افراد فکر می کنند ھمیشه در حال برقراری ارتباط با ھمسرشان ھستند در حالی که در واقع در حال انجام کارھای روزمره اند. ارتباط برقرار کردن واقعی یعنی اینکه شما در رابطه با موضوعات خصوصی، اھداف و رویاھای تان با ھمسرتان صحبت کنید.

به عنوان نمونه موضوعاتی مانند اینکه آیا شده برای چیزی حسرت بخوری؟ وقتی بچه بودی مامان را بیشتر دوست داشتی یا بابا را؟ سال گذشته بھترین کاری که انجام دادی و به آن افتخار می کنی چه بوده است؟ ھر چه سوالات شما خصوصی تر باشد درجه صمیمیت شما بالاتر می رود.

از نظر متخصصین مشاوره برای ازدواج موفق خانمی که فقط تماسش برای دستور خرید منزل است و یا آقایی که فقط برای بررسی وضعیت فرزندش با ھمسرش تماس می گیرد در واقع خیلی وقت است که عشق را از دست داد ه اند.

رزرو وقت مشاوره برای ازدواج موفق

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین