لوس حرف زدن کودکان

لوس حرف زدن کودکان گاهی در برهه‌هایی از رشد اتفاق می‌افتد. جای تعجبی ندارد که اگر کودکی بعد از اینکه بزرگ شد دوباره به دوران کودکی‌اش و بچه‌گانه حرف زدن و کودکانه رفتار کردن باز گردد.

در حقیقت برخی کودکان پیش‌دبستانی به عنوان بخشی از رشد طبیعی‌شان به بچه‌گانه حرف زدن رجوع می‌کنند. حتی برخی کودکان بزرگ‌تر و یا دبستانی هم رفتار برگشتی بین کودکانه حرف زدن و رفتار طبیعی سنشان دارند.

اما بچه‌گانه حرف زدن یا به اصطلاح والدین لوس حرف زدن برای پدر و مادرها آزاردهنده است؛ اما راه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید قبل از اینکه این مسئله برایتان غیر قابل کنترل شود آن را مهار کنید. در حقیقت این کار نیازمند مداخلات کاربردی‌تر است.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

راهکارهایی برای لوس حرف زدن کودکان

از پیشروی مشکلات جلوگیری کنید

معمولاً لوس حرف زدن دلیلی برای نگرانی ندارد؛ اما وقتی کودک پس از یک موقعیت استرس‌زا مثل به دنیا آمدن یک کودک دیگر شروع به بچه‌گانه حرف زدن می‌کند کمی وضعیت تغییر می‌کند. کودکان در این شرایط قصد دارند جایگاه قبلی خود را در خانواده حفظ کنند و نظرها را به خود جلب نمایند. آن‌ها در این شرایط بیشتر قصد تصاحب مجدد والدین را دارند.

هرچند لازم است پیش از هر چیز، توجه مثبت نسبت به او نشان دهید؛ اما در عین تعامل مثبت و توجه به او لازم است .محدودیت‌هایی نیز برایش اعمال کنید. به شرط آنکه بچگانه حرف زدن نشانه یک مسئله جدی باشد و نه مشکلی در تأخیر گفتاری یا دیگر تأخیرات رشدی. اگر شما نسبت به این مسئله دچار شک هستید با دکتر روان‌پزشک خود مشورت کنید تا از رشد نرمال او اطمینان حاصل کنید.

اگر لوس حرف زدن کودک شما با رفتارهای بازگشت‌پذیر همراه است مثل شب اداری یا تمایل به مکیدن پستانک و… حتماً به روانشناس او مراتب را اعلام کنید. بعضی اوقات وقایع آسیب‌زا مثل؛ تصادف یا سوگ و یا دیگر مباحث سلامت روان، منجر به بازگشت کودک به رفتارهای دوران کودکی‌اش می‌شود؛ بنابراین تا مسئله بیش از این پیچیده‌تر  نشده جلوی آن را بگیرید.

راه غلبه بر آن مسئله را بزرگ‌تر نکنید.

اگر توانستید با به کارگیری برخی راه‌حل‌ها جلوی لوس حرف زدن و بچگانه حرف زدن کودکتان را بگیرید. بیش از آن دیگر ادامه ندهید و به دنبال راه‌های تکمیلی برای حذف بچگانه حرف زدن‌های احتمالی در آینده نباشید.

ولی اگر کودکتان برای مدتی است که بچگانه حرف زدن را کنار گذاشته دوباره سر بحث را باز نکرده و پیش دیگران درباره این وضعیت پیش آمده صحبت نکرده و شکایت نکنید؛ زیرا این کار باعث می‌شود تا شما نسبت به کودکتان نگاه و رفتاری سخت‌گیرانه داشته باشید و همین سخت‌گیری‌ها منجر به بدتر شدن مشکلات او شود.

اینستاگرام اکسیر

در عین حال بهتر است آرام باشید. در عوض او را تشویق به رفتارهای مناسب کنید و اصلاً به او نشان ندهید که بچگانه حرف زدن او شما را کلافه و ناراحت می‌کند؛ زیرا اگر او متوجه حساسیت‌هایی شما در این مورد شود از این وسیله برای کنترلتان استفاده کند؛ و در این صورت مشکل کودک چند برابر خواهد شد.

رفتار کودک را نادیده بگیرید

اگر فکر می‌کنید که کودکتان بچگانه حرف می‌زند تا توجه شما را جلب کند، نادیده گرفتن می‌تواند از بهترین راه‌حل‌ها باشد. اگر شما هیچ واکنشی نشان ندهید کودکتان یاد می‌گیرد که باید از صدای طبیعی و گفتار طبیعی خودش برای جلب توجه شما استفاده کند. خصوصاً در نخستین روزهایی که کودک جدید در خانه متولد می‌شود.


مقاله مرتبط: بچه ‌های لوس یا بزرگسالان بی‌مسوولیت


کودک پیش‌دبستانی‌تان برای جلب توجه شما شروع به کودکانه حرف زدن می‌کند. شما نیز که مشغول بچه‌داری هستید و احتمالاً هم کارهای زیادی دارید ناخواسته واکنشی مطلوب و مناسب به این رفتار او می‌دهید.

همین مسئله منجربه ادامه رفتارها گفتار بچگانه او می‌شود؛ بنابراین، در رابطه با کودکتان می‌بایست نهایتاً دقت را داشته باشید و توجه کنید که او در چه مواقعی از این شیوه گفتاری استفاده می‌کند و اگر فکر می‌کنید که او قصد جلب توجه دارد و یا اینکه این موضوع منجر به مشکلات رفتاری بعدی در او می‌شود.

علل لوس حرف زدن

اصلاً به بچگانه حرف زدن‌هایش توجه نکنید، زیرا این رفتار ممکن است در او عادت شود. می‌توانید به او یادآور شوید که «از صدای بچه بزرگ‌ترها استفاده کن، یا من وقتی تو بچگانه حرف می‌زنی متوجه حرف‌هایت نمی‌شوم، با صدای بچه بزرگ‌ترها حرف بزن ببینم چه می‌خواهی؟»

رفتار خوب را تشویق کرده و مورد توجه قرار دهید. یکی از بهترین تکینک های تغییر و اصلاح رفتارفراهم کردن تقویت مثبت و پاداش برای رفتار خوب است.

وقتی کودکتان از صدای خودش استفاده می‌کند او را تشویق کرده و بگویید: «وقتی تو با صدای بچه بزرگ‌ترها از من درخواستی داری خیلی لذت می‌برم».

توجه و پاداش کودکتان را برای استفاده طبیعی از گفتار خودش تقویت می‌کند این کار می‌تواند او را به ادامه روش صحیح حرف زدن تشویق کند؛ و این کار بهترین راه برای جلب‌توجه شماست.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط  متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله  مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

به کودکتان مهارت‌های جدید آموزش دهید

یکی از دلایل  و نشانه‌های لوس حرف زدن این است که ممکن است او نیاز به یادگیری مهارت‌های جدید داشته باشد. مثلاً اگر کودک شما از بچگانه حرف زدن برای رفتار اجتماعی با دیگر کودکان استفاده می‌کند او از یادگیری مهارت‌های تازه سود بهتری خواهد برد و روابط اجتماعی‌اش  نیز گسترده‌تر خواهد شد.

بدین منظور شما می‌توانید در قدم اول او را با احساساتش آشنا سازید. بدین ترتیب او خواهد توانست که به روش‌های مورد پذیرش احساساتش را بروز دهد.

بعضی اوقات کودکان از لوس حرف زدن در مواقعی استفاده می‌کنند که قصد دارند والدین خود را متقاعد کنند که نمی‌توانند تکلیف را تکمیل کرده و یا ادامه دهند. در این شرایط شما نخست به او بگویید: «با صدای بچه بزرگ‌ترها حرف بزن ببینم که با تکالیفت چکارکنیم؟». سپس با او تکلیف را وارسی کرده و آن را برایش به اجزای قابل اجرا تبدیل کنید و با کمک ایفای نقش رفتارهایی را که مورد پسند تو را در او نهادینه کنید.

اگر کودک شما به دلایل مختلفی لوس حرف می‌زند بهتر است با متخصص روانشناس کودکان مشورت کنید و هرچه سریعتر برای اصلاح آن اقدام نمایید.

 

رزرو وقت مشاوره کودک

Loading...

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب