تعامل و رابطه داشتن با دوستان، یک اهرم کارآمد برای بهبود سلامت بیماران است. رابطه با دوستان، باعث می­ شود که فرد، عادات سالم را بیشتر تمرین کند و تعامل مناسبی با پزشکان داشته باشد.

مشوق ­های اجتماعی بسیار مهم

دوست و همسر به هنگام تصمیماتی که برای سلامتی بیمار مهم هستند، به احتمال زیاد کنار بیمار خواهند بود. تصمیماتی مثل پیاده­ روی در مقابل تماشای تلویزیون و انتخاب غذا در رستوران. دکتر اش، معتقد است حضور دوستان، می ­تواند منجر به رفتارهای فرا گرفتن رفتارهای سالم ­تر بشود؛ به طور مثال، بیمار اگر دوستی داشته باشد، می­ تواند قرارهای باشگاه رفتن را با او تنظیم کند.

افراد به شدت تحت تاثیر کسانی هستند که روزانه با آن­ ها در ارتباط هستند تا پزشکان و پرستارانی که گه گاهی ملاقات می­ کنند. این ارتباطات کم هزینه و در دسترس، مشوق ­های اجتماعی بسیار مهمی برای سلامتی هستند و معمولا این شانس نادیده گرفته می­ شود.

تعامل با دوستان

تقویت شبکه های حمایتی 

به دلیل اینکه پزشکان و پرستاران، هزینه­ های درمانی زیادی را تحمیل می­ کنند؛ به نظر می ­رسد که شبکه ­های حمایتی باید تقویت بشوند و از حمایت­ هایی که بیماران در اطراف خود دارند، طلب یاری کرد. نگرانی ­­هایی در مورد اهمیت رازداری و حریم خصوصی، باعث می­ شود که بسیاری از پزشکان و بیمارستان­ ها، از سازماندهی شبکه­ های اجتماعی استفاده نکنند؛ اما بسیاری از بیماران، دوست دارند که بعضی از دوستان و اعضای خانواده به آن­ ها کمک کنند تا علائم بیماری را کنترل کنند.

تعامل بیماران در قالب فعالیت های گروهی

معمولا در نظر گرفته نمی­ شود که برای کنترل بیماری ­های مزمن، مانند دیابت، فشار خون، سکته قلبی و… همکاری و ایجاد رقابت، می ­تواند کمک کننده باشد. دکتر روزین معتقد است که استفاده از برنامه هایی که چنین تعامل­ هایی را گسترش بدهد، بسیار مفید و موثر خواهد بود.

بسیاری از مراکز درمانی بر درمانی فردی متمرکز می ­شوند؛ اما پژوهش ­ها ثابت کرده­ اند که ایجاد مراکزی که منجر به تعامل بیماران در قالب فعالیت ­های گروهی و برگزاری مسابقات، با هدف بهبود بیماران می شوند، میتواند سودمند باشد.

به طور مثال از یک گروه از بیماران دیابتی، خواسته شد که در طول دوره ­ی درمانی، هر روز با یکی از همسالان خود تلفنی صحبت بکنند و دیگر گروه از بیماران دیابتی فقط مراقبت ­های معمولی پرستاری را دریافت کرده ­اند. نتایج ثابت کرد که بیمارانی که به طور منظم و نزدیک، از یک دوست کمک گرفته­ اند، بهبودی بیشتری نسبت ­به فردی داشته ­اند که فقط از کادر پزشکی کمک گرفته است.

 

منبع:

David A. Asch, Roy Rosin. Engineering Social Incentives for Health. New England Journal of Medicine, ۲۰۱۶; ۳۷۵ (۲۶): ۲۵۱۱ DOI: ۱۰.۱۰۵۶/NEJMp1603978

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب