طلاق عاطفی یا طلاق روانی

طلاق عاطفی در تعریف به معنی سردی رابطه میان زن و شوهر می شود که در این رابطه، ضعف ارتباط عاطفی زن و شوهر منجر به سردی تمامی روابط آنها می گردد؛ مانند روابط روحی، جسمی، عاطفی و حتی متاسفانه گفتاری و به عبارتی طلاق عاطفی می تواند وابستگی عاطفی شما را به شریک زندگی خود به چالش بکشد، بشکند و حتی از بین ببرد.


مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

نشانه های طلاق عاطفی بین زوجین

افراد متفاوتی شده اید

تغییر در افراد در طول زمان اتفاق می افتد. در گذشته علایق شما شبیه به هم یا نزدیک به هم بوده مثلا هر دو علاقه به شعر داشتید و یا تمام برنامه های مورد علاقه خود را با یکدیگر تماشا می کردید اما در حال حاضر همسر شما به بازی های کامپیوتری علاقه دارد و زمان با کیفیت کمتری را با شما سپری می کند.

علایق هر دوی شما تغییر کرده است و دیگر چیز زیادی برای صحبت کردن ندارید و علاقه زیادی به کارهایی که با یکدیگر انجام می دادید ندارید و گاهی اوقات این فاصله انقدر زیاد می شود که به چشم غریبه به وی نگاه می کنید و از خود می پرسید که چگونه می توانم یاد بگیرم که او را دوست داشته باشم؟

خیانت کردن در رابطه

خیانت چه به صورت جنسی و یا عاطفی باشد احساسات شما را نسبت به شریک زندگیان تغییر می دهد. خیانت باعث ایجاد آسیب روحی در افراد می شود هر چند افراد بخواهند فرصت دیگری به طرف مقابل بدهند ولی اعتماد خود را از دست می دهند که با علامت بی تفاوت بودن نسبت به یکدیگر و طلاق عاطفی خود را نشان می دهد.

اینستاگرام اکسیر

فقدان صمیمیت در رابطه

شریک زندگی شما دیگر هرگز در مورد روز خود با شما صحبت نمی کند و فقط یک گفتگوی ساده بین شما اتفاق می افتد که هیچ رنگ و بویی از احساسات و عاطفه ندارد. مثلا حال و احوال شما برای وی مهم نیست، دوست ندارد شما را در آغوش بگیرد و…

به نظر می رسد امیدها، رویاها و آرزوهایی که زمانی شما دو نفر به اشتراک گذاشته بودید، دیگر موضوع گفتگو نیستند.اگر احساس می کنید که شریک زندگی تان گوشه گیر شده است و با تلاش های فراوان نمی تواند او را به صمیمیت قبلی بازگرداند شما دچار طلاق عاطفی شده اید.

جر و بحث کردن های دائمی

همه افراد به دنبال خانه ای آرام، ساکت با شریکی دلسوز هستند. اما اگر شما و شریک زندگیتان بر سر همه چیز با هم بحث می کنید، آن محیط خیالی آرام ممکن است هرگز به وجود نیاید. این مشاجرات طولانی، تند و مداوم که هرگز خود به خود حل نمی شوند، نشانه ای از یک رابطه سالم یا شاد نیستند.

بدتر از همه، نبرد مداوم با فردی که قرار است ستون و شریک زندگی شما باشد، می تواند شما را از نظر عاطفی تخلیه کند و شما را از سرمایه گذاری در رابطه خود باز دارد.

حل مشکلات زناشویی

رابطه شما رضایت بخش نیست

بعد از انجام دادن و سپری کردن ساعت کاری سخت در طی روز وقتی به خانه می رسید هیچ چیزی سر جای خودش نیست و هر روز با احساس خشم و ناراحتی وارد خانه می شوید و می دانید که هنوز روز تمام نشده است. 

می دانید که وارد خانه شوید باید به فکر غذا باشید و با بچه ها سرو کله بزنید و حتی ممکن است همسرتان از آشپزخانه کثیف شکایت کند در حالی که خودش برای تمیز کردن هیچ تلاشی نمی کند و از لباس های کثیف و اتو نشده ناراضی باشد. در این خانه شما یک آشپز، خدمتکار، پرستار بچه و درمانگر هستید که باید بیرون از خانه نیز کار کنید تا وضعیت مالی خود را حفظ کنید که این نوع رابطه یواش یواش باعث طلاق عاطفی بین زوجین می شود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

تاثیر طلاق عاطفی والدین بر خانواده

طلاق عاطفی در رابطه باعث بی مهری و کم شدن انرژی مثبت در خانواده می گردد. زوج ها در بیگانگی دنیای یکدیگر گم شده اند و فقط برای هم حکم یک هم خانه که به هم عادت کرده اند را دارند.

عدم درک صحیح گفتار و رفتار یکدیگر، نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل و عاقبت بی علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی خود همه و همه دست به دست هم می دهد تا یک طلاق عاطفی را در زندگی زوج ها بوجود آورد.

جدایی عاطفی میان زن و شوهر به شکل زندگی در یک خانه بدون هیچ ارتباطی به غیر از مکالمات ضروری، طلاق عاطفی نامیده می شود.


مقاله مرتبط: طلاق جنسی عاملی برای طلاق عاطفی

مقاله مرتبط: کمک! همسرم طلاق می خواهد


عواقب طلاق عاطفی برای زن و شوهر

در این نوع از جدایی تنها مسایل فرهنگی و خانوادگی، وجود فرزندان و شرایط اجتماعی مانع طلاق می شود و زوجین به اجبار در کنار هم زندگی می کنند و یکی از عوارض این نوع زندگی ایجاد روابط فراخانوادگی و فرا زناشویی است.

بررسی عواقب طلاق عاطفی

۷۰% از موارد طلاق عاطفی بصورت روابط فرا خانوادگی و فرا زناشویی ادامه می یابد که خطر جدی برای پاکی خانواده و صداقت اجتماعی دارد و ۳۰% از موارد به جدایی و طلاق تن می دهند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

رزرو وقت برای مشاوره طلاق عاطفی

Loading...

مشاوره رایگان آنلاین