سه حرفی که نباید به عشق  خود بگویید

«اگر تو عاشقم بودی، تو باید….»

وقتی شما این جمله را می گویید، یعنی اینکه شما می خواهید شریکتان چیزی بگوید یا کاری انجام دهد. مشکل اینجاست که شریکتان هم می تواند این حرف را متقابلاً به شما بزند” خب اگه تو عاشقمی نباید این درخواستو می کردی” که باعث فاصله گرفتن شما از صمیمیت می شود. بهتر است از این جمله استفاده کنید ” من متوجه نمیشم که چه چیزی باعث شد که تو این کار رو انجام ندی، به خودم گفتم که پس حتما خیلی عاشقم نیستی”.

«چرا اوضاع بین ما مثل سابق نیست؟»

وقتی افراد این جمله را می گویند در واقع با این حقیقت که عشق در طول زمان تغییر می کند مبارزه می کنند. احساسی که شما در طول سال اول رابطه دارید با احساسی که در سال هفتم دارید متفاوت است. آرزو می کنید که کاش رابطه شما مانند قصه پریان بود. در عوض از خود بپرسید که در حال حاضر چه می خواهید “می خوام که مثل سابق با هم قرار بذاریم”

«درست مثل مادرت هستی (یا مثل پدرت…)»

این جمله را هرگز نگویید. این جمله تضمین کننده شروع جنگ است. به جای آن شروع به توصیف رفتاری که شریکتان در حال بروز دادن آن است بکنید و به او بگویید که رفتارش چه احساسی در شما ایجاد می کند ” صداتو خیلی بردی بالا، ‌وقتی این کار رو می کنی من احساس ناامیدی بهم دست میده و باعث میشه که ازت دور شم”.

عشق نیاز به سخت کوشی دارد و موانع در این راه اجتناب ناپذیر است. چالش این است که بتوانید در کنار هم از این مسیر ناهموار عبور کنید به جای اینکه در مقابل هم قرار بگیرید. جو بین دو عاشق بسیار شکننده است و حرفایی از این دست باعث دور شدن عشاق از هم و دشمنی می شود. این وظیفه شما و شریکتان است که محیطی برای رشد بیشتر فراهم کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب