سبک های فرزندپروری

تربیت و سبک های فرزندپروری والدین، از اهمیت و جایگاه مهمی در آینده فرزندان برخوردار است. در سبک تربیتی، از آنجا که نقش پدر در سرنوشت دختر و نقش مادر در سرنوشت پسر و نیز نقش هریک از والدین با فرزندان جنس موافق به چهار شیوه تقسیم می‌ شود.

ریشه این تقسیم در ضمیر ناخودآگاه قرار دارد، بطوری که فرزندان با الگوبرداری از والدین یا نحوه برخورد والدین با فرزندان بر ناخودآگاه آنان اثر گذار است.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

سبک های فرزندپروری و عقده ها

شکل این رفتارها و هیجانات در بخش ناخودآگاه به شکل گیری عقده ها (complexe) منجر می شود. چهار شیوه براساس استخراج دیدگاه روان شناسی یونگ عبارتند از:

  1. عقده مادر منفی و عقده پدر منفی
  2. عقده مادر منفی و عقده پدر مثبت
  3. عقده مادر مثبت و عقده پدر منفی
  4. عقده مادر مثبت و عقده پدر مثبت

مقاله مرتبط : فرزندپروری و سبک های آن

مقاله مرتبط : سبک والدگری شما چیست؟


سبک های فرزندپروری والدین

پدر و دختر

هرکدام از ویژگی ها باعث تأثیر بر سرنوشت فرزندان درآینده خواهد شد. بطور مثال، عقده پدر که مملوء از اشکال روان مردانه است، باعث می شود تا دختر خصوصیاتی را که از پدر گرفته که براساس تشویق، تنبیه، و … بوده، به نامزد یا همسر آینده خود یا فعالیت های حرفه ای خود انتقال دهد.


مقاله مرتبط : کتاب هایی در حوزه فرزندپروری


حال اگر سبک ارتباط پدر با دختر، براساس انتقاد و توهین شده باشد، در آینده دختر اگر نظر مردان برای او مهم باشد و مورد انتقاد قرار گیرد، دچار بحران هویت خواهد شد.

سبک های فرزندپروری پدر با دختر می تواند باعث شود که در صورت هر نوع جدایی در زندگی، او دچار افسردگی شود. بسیاری از زنان هستند که علیرغم داشتن یک شغل خوب با درآمد خوب و تحصیلات عالی، از زندگی خود راضی نیستند، که این موضوع بر می گردد به شکل گیری رابطه او با پدرش.

تست فرزند پروری

مادر و پسر

درخصوص تأثیر رابطه مادر بر شکل آینده پسر، می توان گفت که اگر مادری پسر خود را بسیار وابسته بار بیاورد، به اصطلاح می گوییم پسر دچار عقده مادر مثبت شده و باعث می شود پسر، از نظر روانی شخصیت وی زودرنج باشد. پسر به کارهای زیادی علاقمند می شود و مدام شغل عوض می کند و این موضوع نشان دهنده عدم مسئولیت پذیری در زندگی به خاطر سبک الگوی رفتار مادر است.

پسرانی که گرفتار عقده مادر مثبت می شوند، معمولاً توانایی ارزیابی استعدادهای خود را ندارند. در آینده وقتی پسر ازدواج می کند، معمولاً توانایی مرزگذاری بین همسر و مادر خود را ندارد و این موضوع باعث اختلافات خانوادگی می شود.

در ادامه می توان گفت که در خصوص نقش عقده پدر منفی در مردان، یکی از نکات مهم در خصوص این سبک رفتار پدر که تأکید زیادی بر قوانین و مقررات خودش باعث ضربه زدن به اعتماد به نفس پسر می شود. اگر پسر قوانین پدر را زیر پا بگذارد، از لطف او بی بهره می شود.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

در این سبک فرزندپروری، پسر هیچ وقت تشویق نمی شود و راهی که پدر برایش تعیین می کند، باید در آن قدم بگذارد. با پیروی مطلق پسر از دستورات پدر، باعث شکل گیری حقارت در او می شود.

در خصوص رابطه مادر با دختر می توان گفت که اگر رابطه دختر با مادر بر اساس شکل گیری عقده منفی مادر باشد، باعث می شود دختر احساس تنهایی و بی پناهی کند و دختر در فضایی سرد و خشک در خانه پرورش می یابد. عقده منفی مادر باعث احساس ناامنی و اضطراب در دختر می شود که درصورت سرکوب اضطراب توسط دختر، این اضطراب به شکل علایم جسمانی بروز پیدا می کند.

اینستاگرام اکسیر

شما جز کدام گروه والدین هستید؟

۱- والدین غیر فعال

اینگونه والدین در ایجاد شادابی کودک هیچ نقشی ندارند وفرزندان انها به نوعی یتیمان محسوب می شوند.

۲- والدین سلطه گرا

بیشتربه فکر برقراری رابطه عمودی هستن کنترل گرو نه تنها شادی کودک را تامین نمیکنند بلکه اینها را به افسردگی و پرخاشگری سوق می دهند.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۸۸۰۷۸۵۸۵

۸۸۳۷۸۷۵۳

۳- والدین نالان

اغلب گله شکایت می کنند و باعث خستگی روانی فرزندان می شوند.

۴- والدین نظریه پرداز

به جای انتخاب عملکرد صحیح روش خود را با به کار بردن الفاظ عبارات توجیه می کنند.

۵- والدین پریشان افسرده

زبان بد گفتارشان موجب نابسامانی کودک می شوند.

۶- والدین مهربان منفی

بیش از اندازه از کودکان حمایت می کنند که موجب عدم رشد کودکان وپر توقع بار امدن کودک می شود وقتی توقعش براورده نشود ناشاد می شود.

۷- والدین مسئول

همچنان که مسئولیت تامین نیازهای فیزیولوژیکی را دارند مسئولیت شادی و موفقیت کودک را هم می پذیرند و برای رسیدن به این هدف سیستم خانواده را به یک خانواده کار امد وموفق تبدیل کرده شیوه های درست فرزند پروری را می اموزند.

دریافت وقت مشاوره آموزش والدین

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب