آیا تا به حال شده است وقتی واقعا ناراحت هستید، بخندید؟ آیا تا به حال اتفاق افتاده است که وقتی واقعا ترسیده اید، عصبانی شده باشید و رفتار عصبی و آزاردهنده ای از خود نشان داده باشید؟ یا وقتی خودتان احساس گناه کرده اید، فرد دیگری را سرزنش کرده باشید؟

همه ما کم و بیش تجربیات مشابهی در این زمینه داریم؛ اما چرا انسان گاهی اوقات در پاسخ به موقعیت های خاص، عکس العمل مناسب و در خور موقعیت نشان نمی دهد و با نشان دادن عکس العمل های ناسازگار با موقعیت، شرایط را از آنچه هست خراب تر می کند؟

رهایی از احساسات و هیجانات سرکوب شده

۴ لایه احساسی

حالا برای ابراز احساسات و عواطف حل و فصل نشده، اول باید این ۴ لایه احساسی رو بشناسیم:

  – مخالفت:

طبیعی است که در برخی اوقات، در روابط خود نسبت به دیگران، مقادیری مخالفت احساس کنیم؛ به خصوص در مورد کسانی که به ما نزدیک تر هستند. چنانچه مخالفت خود با دیگران را فاش نکنید یا اختلاف خود را حل و فصل ننمایید، این اختلاف بر روی هم انباشته شده و به مرحله ی احساسی بعد، که همان انزجار می باشد، وارد می شوید.

  – انزجار:

انزجار حالت رشد یافته و پیشرفته تری از همان حالت مخالفت می باشد. متوجه می شوید فردای آن شبی که از نحوه ی مهرورزی و عشق ورزی همسرتان خوشتان نیامده و به شما پیش نواز کافی نداده و خیلی عجولانه رفتار کرده و شما ناراحتی خود را به او نگفته اید، حال نه تنها از دست او عصبانی هستید، بلکه از او منزجر هم می باشید.

چنانچه تمامی حقیقت را در مورد احساس انزجار خود با نامزد/ همسرتان در میان نگذارید و آن ها را حل و فصل ننمایید، این انزجار بر روی هم انباشته شده و به سومین مرحله احساسی که همان احساس طردشدگی می باشد، وارد می شوید.

  – طرد شدگی:

طرد شدگی، به معنای جدایی، فاصله و شکاف میان شما و نامزد/ همسرتان می باشد. حال چه به لحاظ فیزیکی، جسمانی و یا به لحاظ احساسی و روحی.

  – سرکوب کردن:

سرکوب کردن حالتی از کرختی روحی و احساسی می باشد. هنگامی به این مرحله احساسی وارد می شوید که دیگر از مخالفت کردن، انزجار و طرد شدن و ترک شدگی خسته شده و تصمیم می گیرید که تمام احساسات منفی خود را سرکوب کرده و به دنبال آن خود را کرخت کنید.

حال چگونه از بروز این چهار احساس جلوگیری کنیم؟

  1. مرحله اول: به این واقعیت صحه گذاشته که در آن لحظه احساساتی ناخوشایند را تجربه می کنید و مقداری تنش دارید و به خودتان بگویید که می خواهید در راستای حل و فصل آن، قدم بردارید.
  2. مرحله ی دوم: از خودتان بپرسید اگر ناراحتم، از چه چیزی ناراحت شده ام؟ سپس به دلایل ناراحتی خود فکر کرده تا آن را شناسایی کنید.
  3. مرحله ی سوم: با استفاده از نقشه ی احساسی، تمامی احساسات خود را تجربه و ابراز کنید؛ حتی این کار را می توانید با نوشتن نامه هایی محبت آمیز ابراز کنید.
  4. مرحله چهارم: حال که به بازگو کردن تمامی حقیقت، از تمامی احساسات خود مطلع شده اید، از خود بپرسید خواسته ی واقعی من چیست؟
  5. مرحله پنجم: پس از آنکه تمامی حقیقت را بیان کردید، خواسته های خود را نیز بگویید و یادتان باشد که حتما دوباره عشق، محبت و مهربانی، که در هسته مرکزی تمامی احساسات شما پنهان شده را مورد تاکید قرار داده و دوباره آن را مستحکم کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب