آیا زندگی سالم‌ الزاماً یک نوع کشمکش با زندگی همیشگی و عادت‌ های گذشته است؟ باید بگوییم که جواب کاملا منفی است. اگر می‌ خواهید عادت‌ های سالمی در پیش بگیرید باید یاد بگیرید که تغییرات را به تدریج و کم‌ کم وارد زندگی‌ تان کنید. نباید انتظار داشته باشید که یک شبه نتیجه‌ ی تغییرات را مشاهده کنید. در واقع پژوهش‌ ها نشان می‌ دهند که حدود ۳ تا ۴ هفته وقت می‌ برد که تغییری جا بیفتد و تبدیل به عادت روزمره شود. عاداتی که در زیر به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته اند.

راه های زندگی سالم

زودتر بخوابید

افراد بزرگسال به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه‌ روز نیاز دارند. خواب کافی، استرس را کاهش می‌ دهد، به سالم نگه داشتن قلبتان کمک می‌ کند، التهاب را کم می‌ کند، در طول روز هوشیارترتان می‌ کند، به پایین آوردن وزنتان کمک می‌ کند و احتمال بروز افسردگی را کاهش می‌ دهد. با خواب خوب، احساس بهتری خواهید داشت، بهتر فکر خواهید کرد و زیباتر به نظر خواهید رسید.

سازماندهی به محیط زندگی

یک محیط آشفته و شلوغ می‌ تواند انرژی شما را بخشکاند و باعث استرس اضافی در زندگی شما گردد. برعکس، یک محیط آراسته و تمیز می‌ تواند پناهگاه خوبی برای فرار از عوامل استرس‌ زای زندگی فرد باشد. بنابراین با استفاده از روش‌ هایی مانند فنگ‌ شوئی یا هر روش دیگری که می‌ دانید، سعی کنید فضای زندگی خود را پاکیزه و مرتب نگاه دارید.

مدیریت زمان

با زمانبندی کردن امور زندگی خود و بهره‌ گیری از راه‌ های میان بُر در زندگی، کمتر مضطرب و سراسیمه می‌ شوید و وقت بیشتری برای انجام کارهایی که به شما انرژی می‌ بخشد و استرس‌ هایتان را از بین می‌ برد پیدا می‌ کنید. همچنین وقت بیشتری برای انجام کارهایی که از آن‌ ها لذت می‌ برید پیدا خواهید کرد.

مدیریت زمان

درست نفس بکشید

تنفس عمیق و درست از شکم فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما دارد. مثال بهبود گوارش، بالا رفتن کیفیت خون، تقویت عملکرد سیستم عصبی و تنفسی بدن. یاد گرفتن نحوه صحیح نفس کشیدن بسیار راحت است. هر زمان که احساس کردید تند تند یا کند نفس می‌ کشید، سریعاً آن را اصلاح کنید.

استرس را کنترل کنید

استرس مداوم و مزمن تاثیرات زیادی بر سلامتی‌ تان می‌ گذارد. وقتی سیستم عصبی ارادی شما بیش از اندازه فعال باشد، علائم فیزیکی مشاهده خواهید کرد که در درازمدت بیماری‌ هایی به دنبال خواهد داشت از جمله افسردگی، اضطراب، زخم معده، سردرد، ریزش مو و مشکلات قلبی. وقتی در موقعیت استرس‌ زایی هستید، به سرعت هر چه تمام‌ تر از آن موقعیت بیرون بیایید.

درست نفس بکشید، مدیتیشن کنید، ورزش کنید، با کسی حرف بزنید یا به پیاده‌ روی بروید. قبل از اینکه استرس بتواند بر سلامتی‌ تان اثر بگذارد، سیستم عصبی تان را آرام کنید.

ایجاد یک حلقه اجتماعی پشتیبان

آن‌ هایی که دارای یک حلقه اجتماعی پشتیبان، و یا حتی یک دوست صمیمی و نزدیک برای صبحت کردن و حساب کردن روی آن‌ ها در مواقع بحرانی باشند، از زندگی سالم تر و کم استرس‌ تری بهره‌ مند خواهند شد. اگر خودتان را متعهد کنید که افراد بیشتری را ملاقات کنید و روابط خود را با دیگران بهبود ببخشید، در خواهید یافت که آنچه به دست آورده‌ اید ارزش این تلاش را داشته است.

حلقه اجتماعی پشتیبان

مواظبت از بدن

اگر بدن شما سالم باشد، بهتر قادر خواهید بود که با استرس‌ های زندگی کنار بیائید. بدن ناسالم، خود می‌ تواند استرس‌ های بیشتری را علاوه بر استرس‌ های روزمره به وجود آورد. پیروی از یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی در شبانه‌ روز، ورزش و … راه‌ های خوبی برای مواظبت از بدن و راحت‌ تر کردن مدیریت استرس هستند.

تازه کردن روحیه

ما استرس را در بدن خود حمل می‌ کنیم و آن را در ذهن خود نگاه می‌ داریم. بنابراین یک حادثه استرس‌ زا می‌ تواند حتی پس از خاتمه یافتن نیز همراه ما بماند و بر ما تأثیر بگذارد. چنانچه به طور مرتب خود را از کوران فعالیت‌ های زندگی برای مدت کوتاهی بیرون بکشیم و به ذهنمان استراحت دهیم، مدیریت استرس در زندگی روزمره، از لحاظ روانی، جسمی و هیجانی، بسیار راحت‌ تر می‌ شود.

روش‌ های متعددی برای رهایی از استرس وجود دارند که به شما کمک می‌ کنند تا تنش‌ ها را از بدن و افکار استرس‌ زا را از ذهن خود خارج سازید و به آرامش بیشتری دست یابید تا بتوانید از پس استرس‌ هایی که در زندگی روزمره پیش می‌ آیند برآئید.

دو خوب اضافه کنید و دو بد کم کنید

دو ماده‌ غذایی که می‌ دانید برایتان بد است را انتخاب کرده و آن ها را از موادغذایی مصرفی‌ تان حذف کنید. این کار را برای یک روز امتحان کنید و بعد دوباره در همان هفته یک روز دیگر نیز این کار را تکرار کنید. افزایش مصرف سبزیجات و کاهش مصرف موادغذایی سفید (نان، برنج، پاستا، شیرینی و امثال آن) راهی بسیار عالی برای کاهش وزن و افزودن موادمغذی به بدن است.

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب