روش درمان مشکلات خواندن و نوشتن چیست؟

آیا روشی برای درمان مشکلات خواندن و نوشتن وجود دارد؟ بله این مشکل تا حد زیادی قابلیت بهبودی دارد و بسته به این که چه نوع مشکلی در خواندن و نوشتن هست می‌تواند درمان متناسب را دریافت کند.

در صورتی که والدین یا معلمین با کودکی مواجه باشند که با وجود تکرار و تمرین زیاد همچنان در یادگیری نویسه‌های فارسی دچار مشکل است و سطح خواندن او حداقل شش ماه از همسالانش پایین‌تر است بهتر است با مراجعه به گفتاردرمانی، آینده تحصیلی بهتری برای کودک و یا دانش‌آموز خود رقم بزنند.

گفتاردرمانی یکی از روش‌های درمان مشکلات خواندن و نوشتن

گفتاردرمانی یکی از شاخه‌های توان‌بخشی مشابه رشته‌هایی همچون فیزیوتراپی و کاردرمانی و شنوایی سنجی ست که هدف آن بهبود اختلالات گفتار و زبان، ارتباط و بلع و اختلالات صدا می‌باشد.

مشکلاتی که در گفتار و زبان وجود دارد، طیف وسیعی را شامل می‌شود؛ مشابه کودکانی دیر صحبت می‌کنند، دارای لکنت و اختلالات تلفظی و یا اختلال در یادگیری  و … می‌باشد.

در این مقوله به صورت کوتاه به مشکلات خواندن و نوشتن که زیر مجموعه اختلالات یادگیری می‌باشد پرداخته می‌شود. احتمالاً برخی دوستان و یا هم‌کلاس‌های خود را به خاطر دارید که در کودکی به آن‌ها تنبل کلاس و درس نخوان می‌گفتند، دائماً تنبیه می‌شدند و درنهایت به سختی تا پایه‌ی راهنمایی و یا دبیرستان پیش می‌آمدند. ولی اغلب مدرسه را رها کرده و به کار روی می‌آوردند! این افراد به احتمال زیاد دارای اختلال خواندن و نوشتن بودند.

مشکلات خواندن و نوشتن چیست؟

این مشکل که در سنین مدرسه رخ می‌دهد عموماً با مشکلاتی در یادگیری حروف و نویسه‌های زبان مادری همراه است. این کودکان اغلب زبان شفاهی را به خوبی صحبت می‌کنند و مشکلی در برقراری ارتباط با همسالان ندارند اما در یادگیری خواندن و نوشتن دچار ضعف‌اند.

  • خواندن و نوشتن آن‌ها نه به علت مشکلات هوشی و یا نرفتن به مدرسه و عدم انجام تکالیف است بلکه مشکل فراتر از این موارد است.
  • این کودکان در درس املا و در روخوانی از همسالان خود بسیار ضعیف‌تر هستند و با تکرار و تنبیه نیز مشکل آن‌ها برطرف نمی‌شود.
  • کودکانی که اختلال و یا مشکل خواندن و نوشتن دارند با تست‌های رسمی مشخص می‌شوند و ارزیابی آن‌ها توسط گفتار درمانگر می‌باشد.

بررسی روش های درمان مشکلات خواندن و نوشتن


مقاله مرتبط: علت و علائم اختلال یادگیری

مقاله مرتبط: مشکلات خواندن و نوشتن در کودکان مدرسه‌ای


چرا مشکل خواندن و نوشتن وجود دارد؟

علت اصلی آن را در مغز و نحوه تقسیم بندی وظایف در آن باید جست‌وجو کرد. مغز افراد نارسا خوان (دارای مشکلات خواندن و نوشتن) متفاوت از سایرین سازمان بندی شده است.

درنهایت بستگی دارد که علت مشکلات کودک مثلاً به حافظه بینایی و یا حساسیت کم شنیداری و یا مشکلات آگاهی واج‌شناختی برگردد علائم متفاوتی در بروز این مشکل مشاهده می‌کنیم.

دقت داشته باشید که به مرور زمان نه تنها مشکلات خواندن و نوشتن کودک کم نخواهند شد بلکه به علت این که نمی‌توانند بر این نقص خود فائق بیایند مشکلات دیگری نیز به وجود می‌آید و در دروسی که نیازمند درک مطالب  هست مثل مسئله‌های ریاضی و یا امتحانات کتبی مدرسه مشکل بیشتر حس می‌شود. در نهایت فرد ممکن است انگیزه‌ای برای کسب تحصیل و رفتن به مدرسه نداشته باشد.

پس قبل از یین که مشکل به مرحله‌ی حاد برسد و فرد از تحصیل روی گردان شود بهتر است درمان شروع شده و خود فرد با مشاهده پیشرفتش ترغیب به یادگیری می‌شود. حداقل سنی که برای مشکوک شدن به این اختلال وجود دارد این است که شش ماه از پایه اول ابتدایی سپری شده باشد.

متخصصین مشکلات خواندن و نوشتن مرکز مشاوره اکسیر در جهت شناسایی درست این اختلال در کودک و درمان مشکلات خواندن و نوشتن در کودکان در اختیار شما عزیزان هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب