اکثر مادرها، وقتی به تازگی مادر می شوند، برنامه های روتین مراقبت از خودشان را فراموش می کنند و تا مدت ها، این کارهای ضروری جزئی از خاطراتشان می شود. البته وقتی باید از فرزندتان به صورت شبانه روزی مراقبت کنید، وقت زیادی برای رسیدگی به امور شخصی باقی نمی ماند…

5 روش خودمراقبتی برای تازه مادر ها

دردسرهای بچه داری، چیزی است که احتمالاً قبل از تصمیم به فرزندآوری با آن کنار آمده اید. چیزی که میتواند شرایط را دشوارتر کند، نداشتن روش و برنامه است. کسانی که تازه مادر شده اند، گاهی اوقات حتی برای وعده های غذایی یا بهداشت روزانه هم وقت ندارند. علاوه بر این، حساسیت ماه های اولیه بعد از بارداری و کمال طلبی هم، کارها را کمی دشوار می کند.

در این مقاله، اولاً می خواهیم به شما بگوییم که این دردسرها اجتناب ناپذیر است. دوماً راه هایی را به شما یاد بدهیم که حتی در این دوران پرمشغله هم بتوانید وقت کافی صرف خودتان بکنید. با پیاده سازی این روش ها، هم از مادر بودن لذت میبرید و هم می توانید برای خودتان وقت صرف کنید.

این کارها برای فرزندتان هم خوب است؛ وقتی علاوه بر وظایف مادری، به خودتان هم برسید، احساس بهتری نسبت به موقعیت جدیدتان خواهید داشت و در نتیجه مادر بهتری برای فرزندتان خواهید بود.

با بچه بخوابید و استراحت کنید

یکی از ساده ترین روش های مراقبتی این است که وقتی فرزندتان میخوابد، شما هم بخوابید. با این حال بسیاری از مادرها نمی توانند همزمان با خواب بچه، استراحت کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، می توانید به جای خوابیدن، استراحت کنید، دوش بگیرید یا هر کار دیگری که سر حالتان میکند.

روی کاناپه لم بدهید و کتاب بخوانید؛ موزیکی که دوست دارید را گوش بدهید؛ با کسانی که دوستشان دارید، اما بخاطر مشغله های مادری وقت ملاقات با آن ها را ندارید، تماس بگیرید. اصل این است که وقتی بچه خواب است، یا بخوابید یا استراحت کنید.

بدنتان را تکان بدهید؛ هر طور که می توانید

در حیاط خانه تان قدم بزنید و کمی هوا بخورید. تمرینات کششی انجام بدهید، برقصید یا تمرینات یوگا را تکرار کنید. مهم این است که مرتب نشسته و درازکش نباشید و پویایی بدنتان را حفظ کنید.

اگر نمی توانید از آپارتمان خارج بشوید، داخل آپارتمان قدم بزنید یا نرمش کنید.

اجتماعات جدید را تجربه کنید

مادرانی که فرزندشان به تازگی متولد شده، باید وقت بیشتری را در خانه بگذرانند و به همین خاطر احساس دوری از جامعه، در آن ها بیشتر است. حضور در اجتماعات جدید، می تواند فضای حمایتی خوبی برایتان ایجاد کند. اگر یک جمع دوستانه، متشکل از کسانی که به تازگی مادر شده اند، پیدا کنید خیلی خوب و ایده آل است. حضور در چنین جمعی، فرصت صحبت درباره سختی ها و دغدغه ها را فراهم میکند و احساس بهتری به شما می دهد.

اگر نتوانستید در محل سکونتتان این انجمن ها را پیدا کنید، خودتان دست به کار بشوید و با جمع های کوچک، همین احساس را تجربه کنید. می توانید در جمعتان چند مادر حامله هم داشته باشید تا فضاهای جدیدی در گروه تان باز بشود.

قدر لحظات را بدانید

مثلاً از غذا دادن به کودکتان لذت ببرید. نفس عمیق بکشید، به حرکات و صداهای فرزندتان دقت کنید و سعی کنید همین کار ساده را با تمرکز و نهایت محبت انجام بدهید. فرقی نمی کند چه کاری برای فرزندتان انجام بدهید، به جزئیات دقت کنید و از آن ها لذت ببرید.

این روش ساده، وقتی حوصله ندارید یا خسته هستید، تاثیر زیادی روی حالتتان خواهد داشت. در حین حمام کردن یا غذا دادن به بچه، سعی کنید خستگی روزها یا هفته های گذشته را برای چند دقیقه فراموش کنید. نفس عمیق بکشید و فقط روی خودتان و فرزندتان تمرکز کنید.

کمک بخواهید و کمک را بپذیرید

مادر بودن به این معنی نیست که همه کارها را به تنهایی انجام بدهید. هر وقت لازم بود ــ مثلاً برای انجام کارهای بالا ــ از همسر، خانواده یا دوستانتان کمک بخواهید.

اگر کسی از خانواده یا دوستانتان پیشنهاد کمک داشت، نیازهایتان را با او در میان بگذارید و پیشنهادش را بپذیرید. اگر می دانید پیشنهادی که می شنوید، صرفاً یک تعارف نیست، برنامه روزانه تان را بررسی کنید و یکی از کارهایتان را به دیگری بسپارید.

غذا پختن، شستن ظرف ها، مرتب کردن اتاق کودک، نگه داشتن کودک، خرید خانه یا هر کاری دیگری که دارید را پیشنهاد بدهید و از طرف مقابلتان بخواهید یکی را انتخاب کند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که قرار نیست همه کارها را به تنهایی انجام بدهید و نیاز و استحقاق دریافت کمک را دارید.

شاید در ماه های اول مادر شدن، دور بودن از فرزند، خیلی خوشایند نباشد؛ اما در فرزند پروری هم کیفیت مهم تر از کمیت است. به فکر افزایش کیفیت زمانی باشید که با کودکتان صرف می کنید، نه افزایش کمیت. با اضافه کردن هر کدام از این کارها به برنامه روزانه تان، از بچه داری بیشتر لذت می برید و کودکتان هم مادر بهتری خواهد داشت.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب