حمایت اجتماعی و سلامت روان، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. حمایت اجتماعی، یک کلید اصلی برای روابط پایدار و سلامت روان شناختی می باشد. در واقع حمایت اجتماعی، داشتن شبکه ای از دوستان و خانواده است که می توانند در مواقع نیاز، به کمک شما بشتابند.

اهمیت داشتن یک شبکه قوی حمایت اجتماعی

حمایت اجتماعی، به افراد کمک می کند تا بتوانند موقعیت های استرس زا را با موفقیت پشت سر بگذارند. علاوه بر این، برای اعتماد کردن به دیگران، ما به حمایت اطرافیانمان نیازمندیم. روان شناسان و سایر متخصصان سلامت روان، اغلب بر اهمیت داشتن یک شبکه قوی حمایت اجتماعی تاکید می کنند. وقتی که ما در تلاش برای به دست آوردن اهدافمان هستیم یا زمانی که با یک بحران مواجه میشویم، بهتر است از حمایت های دوستان و اعضای خانواده مان بهره مند گردیم.

رابطه روابط اجتماعی با سلامتی

پژوهش ها نشان داده اند که میان روابط اجتماعی و جنبه های مختلفی از سلامتی و بهباشی، رابطه وجود دارد. حمایت اجتماعی کم، با افسردگی و تنهایی، رابطه دارد و این عوامل، خطر ابتلا به افسردگی، خودکشی، مصرف الکل و بیماری های قلبی ــ عروقی را افزایش می دهد. در یک پژوهش طولی که طی ۷ سال بر روی مردان میانسال انجام شد، مشخص شد که حمایت عاطفی و اجتماعی قوی، احتمال مرگ و میر را در آن ها کاهش میدهد.

کدام جنبه های دنیای اجتماعی در سلامتی نقش مهم تری دارند و چگونه بهباشی ما را تحت تاثیر قرار میدهند؟

ویژگی های مهم دنیای اجتماعی

در پژوهشی که در دانشگاه کارنج ملون انجام شد، دو جنبه مهم دنیای اجتماعی که در سلامتی مشارکت دارند، بدین صورت بیان شد:

  • حمایت اجتماعی
  • یکپارچگی اجتماعی

حمایت اجتماعی و سلامت روان

  – حمایت اجتماعی:

بهره گیری از منابع روان شناختی ارائه شده توسط افراد موجود در شبکه اجتماعی، که به افراد در رویارویی با استرس کمک می کند. این حمایت می تواند شامل کمک عملی یا کلامی (نصیحت) یا مالی به فرد در مواقع نیاز باشد. حمایت عاطفی شامل همدلی، مراقبت و ابراز نگرانی به افراد در مواقع لزوم می شود.

  – یکپارچگی اجتماعی:

شامل مشارکت واقعی در روابط مختلف اجتماعی است که از روابط رمانتیک گرفته تا دوستانه را شامل می شود. این یکپارچگی شامل احساسات، صمیمیت، اتحاد و حس تعلق به گروه های مختلف اجتماعی می شود. مانند عضو یک خانواده بودن، فعالیت های اجتماعی و یا عضویت در جوامع مذهبی.

متخصصان بیان کرده اند که داشتن یکپارچگی اجتماعی، می تواند به عنوان یک سپر حمایتی در مقابل رفتارهای ناسازگار و آسیب زننده عمل کند.

انواع حمایت اجتماعی

  1. حمایت عاطفی: در مواقع استرس می تواند موثر باشد و مثلا یک آغوش گرم برای گریه کردن، یک نوع حمایت عاطفی است.
  2. حمایت وسیله ای: حمایت از نیازهای جسمانی شامل پختن یک سوپ داغ هنگام بیماری یا دادن ماشین به شخصی که ماشینش در دست تعمیر است.
  3. حمایت اطلاعاتی: شامل ارائه راهنمایی، نصیحت و اطلاعات می شود. این نوع حمایت زمانی اهمیت دارد که افراد می خواهند یک تصمیم مهم بگیرند یا یک تغییر اساسی در زندگی خود ایجاد کنند. این نوع حمایت، حل مساله را با اضطراب کمتری امکان پذیر می سازد.

چگونه حمایت اجتماعی منافعی برای سلامتی دارد؟

  1. گروه های اجتماعی می توانند رفتار و انتخاب سالم را ترغیب نمایند: مشارکت در گروه های اجتماعی، باعث یک تاثیر هنجاری در رفتار، نحوه غذا خوردن، ورزش، سیگار کشیدن، مصرف الکل و حتی اعمال غیر قانونی می شود. عضویت در گروه های اجتماعی می تواند موجب ترک عادت های بد و نیز بهبود سلامتی افراد گردد.
  2. حمایت اجتماعی به افراد کمک می کند تا بهتر بتوانند با استرس مواجه شوند: استرس، عواقب منفی همچون کاهش عملکرد ایمنی و افزایش خطر بیماری های قلبی دارد. بودن در کنار دوستانی که حامی و مراقبت کننده هستند، باعث می شود که افراد احساس کنند از ظرفیت بالاتری برای رویارویی با موقعیت های استرس زا برخوردارند. پژوهش ها نشان داده اند که حمایت اجتماعی قوی در هنگام رویارویی با بحران،َ می تواند عواقب روانی ناشی از اختلال استرس پس از سانحه را کاهش دهد.
  3. حمایت اجتماعی، انگیزش را افزایش میدهد: حمایت اجتماعی به افراد کمک می کند تا زمانی که در تلاش برای کسب اهدافشان هستند، با انگیزه بمانند. مثلا افرادی که سعی می کنند تا وزن خود را کم کنند یا سیگار را ترک کنند، معمولا زمانی که با افراد هم هدف خود مواجه می شوند و یا با افرادی ارتباط برقرار می کنند که تجربه مشابهی دارند؛ انگیزه ی بیشتری برای رسیدن به هدف خود پیدا می کنند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب