افراد اغلب می ترسند از این که به دنبال درمان، برای بیماری های روانی خود باشند؛ زیرا نگران این هستند که دیگران در مورد آن ها، چه فکری می کنند. آیا رئیس من از ارتقای من خودداری خواهد کرد؟ خانواده و دوستانم چه فکری راجع به من خواهند کرد؟ این ها همه پرسش های شایعی است که مردم از آن می ترسند.

جزئیات و تعریف بیماری روانی

در یک نتیجه، به دلیل لکه ننگی که بیماری های روانی دارند، افراد کمک گرفتن از متخصص را به تعویق می اندازند. بیماری روانی، اصطلاحی گسترده، برای توصیف تعداد زیادی از بیماری های روان پزشکی است که توانایی تفکر، احساس و رفتار شخص جهت عملکرد مناسب در تکالیف روزمره زندگی را مختل می نمایند. بسیاری از بیماری های روانی، در اواخر نوجوانی یا اوایل جوانی، یعنی مقارن با زمان ورود به دانشگاه شروع می گردند.

بعضی از مردم، فقط یک دوره واحد، از بیماری روانی را تجربه می کنند؛ در حالی که در عده ای دیگر، ممکن است نشانه های روانی، حالت دوره ای داشته باشند. تخمین زده می شود، ۲۰ درصد مردم، در دوره ای از زندگی خود، بیماری روانی را تجربه کنند. در ادامه تصورات غلطی که درباره بیماری های روانی در بین عوام رایج است، آورده شده است…

شما یا از لحاظ ذهنی، یا سالم هستید یا بیمار

وجود این طرز فکر، در وهله اول باعث می شود بیماری روانی را به عنوان “مایه ننگ” بدانیم. به طور کلی در بین افراد عامه، اعتقاد بر این است که تا زمانی که سابقه خانوادگی بیماری روحی وجود نداشته باشد، فرد سالم است؛ اما تنها عوامل بیولوژیکی مهم نیستند. عوامل خارجی مانند محیط و تربیت، می تواند سلامت روان فردی را به دنبال داشته باشد یا عاملی برای شروع مشکل در وی شود.

فردی که دارای یک شغل عالی، یک همسر دلسوز، و یک خانواده دوست داشتنی است نیز می توانند از یک بیماری روحی رنج ببرد؛ و تا زمانی که خودش این امر را برای شما فاش نکند، متوجه این موضوع نخواهید شد. علائم مشکلات برای هر کس در طیفی از خفیف تا شدید قرار می گیرد.

رفتار خشونت آمیز

اخبار اغلب تیراندازی های مدرسه یا سایر حوادث خشونت آمیز را به بیماری روانی ارتباط می دهد. اگر چه اغلب نشان داده شده است که جنایتکاران دارای بیماری های روانی هستند، اما بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های روحی، در واقع تمایلی به رفتار خشونت آمیز ندارند. به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، تنها ۷.۵٪ از جرایم، مرتبط با بیماری روانی هستند. عواملی مانند بیکاری، فقر و سوء مصرف مواد، اغلب از بیشترین دلایلی هستند که افراد مرتکب جنایت می شوند…

ناتوانی در حفظ کار و روابط

این باور غلط نیز وجود دارد که افراد مبتلا به بیماری روانی، نمی توانند کار یا روابطشان را حفظ کنند. اگرچه افراد مبتلا به بیماری های شدید روانی، با چالش ها و محدودیت هایی مواجه هستند که می تواند بر توانایی آن ها در کار یا ایجاد ارتباطات اجتماعی با دیگران، تأثیر بگذارد؛ ولی این امر شامل اکثریت افرادی که دارای مشکل روحی و روانی هستند، نمی شود.

اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب، ممکن است موجب ایجاد پریشانی و یا بی انگیزگی فرد برای انجام وظایف در محل کار شود؛ اما با دنبال کردن درمان و تمرین تکنیک های آن، فرد همچنان دارای توانایی بالایی برای پیشرفت و انجام کارهایش است. افراد مبتلا به بیماری های روانی نیز قادر به حفظ روابط هستند. ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که همه چیز به طرز باور نکردنی ناپایدار باشد، اما حتی روابط بین افرادی که بیماری روحی ندارند نیز می توانند بر اساس بسیاری از عوامل دیگر، به شکست ختم شود.

بیماری های روانی

حل مشکلات با دارو

اگرچه داروهایی برای اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی می توانند کمک کننده باشد، اما این تنها گزینه برای درمان نیست. در واقع، دارو به تنهایی نمی تواند به فرد کمک کند. آن ها ممکن است نیاز به روان درمانی داشته باشند که شامل جلسات بحث با درمانگران حرفه ای، گروه های پشتیبانی می شوند و یا شاید لازم باشد از تکنیک های خودآموزی مانند مدیتیشن و تنفس استفاده کنند.

بسته به عوارض جانبی، داروهای خاص ممکن است همیشه کمک کننده نباشند. به همین دلیل مهم است که با پزشک درباره گزینه های خود و میزان دوز مصرفی که بیشترین سود را برایتان دارد، صحبت کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

اقدام به خودکشی برای جلب توجه

تصور غلط دیگر در مورد بیماری های روانی این است که افرادی که خودکشی یا اقدام به خودکشی می کنند، تنها به دنبال جلب توجه هستند. مردم به جای حمایت عاطفی یا ارائه منابعی که می تواند به آن ها کمک کند، بیش از حد مشغول قضاوت آن ها هستند، به جای آن که راه حل مناسبی به آن ها ارائه دهند.

در نتیجه، افراد مبتلا به بیماری های روانی، اغلب در سکوت رنج می برند و احساس بیگانگی می کنند؛ زیرا مردم از درک آن ها امتناع می کنند و ترجیح می دهند آن ها را مورد حمله قرار دهند.

بیماری های روانی فقط عده کمی را درگیر می کند

اختلالات روان پزشکی بسیار شایع هستند. در آمریکا از هر پنج نفر یک نفر، یک بیماری روان پزشکی را تجربه می کند. این بیماری ها افراد را در سنین، سطح تحصیلات، سطح درآمد و فرهنگ های مختلف درگیر می کند.

بیماری روانی همیشگی و معرف شماست

از افراد مبتلا به بیماری روانی، اغلب به عنوان فردی ضعیف یاد می شود؛ اما اگر یک ورزشکار، که از لحاظ جسمی قوی و به طور کلی مناسب و سالم به نظر می رسید، سرطان تشخیص داده می شد، او ضعیف در نظر گرفته نمی شد. مهم است که همان مفهوم را در مورد بیماری روحی به کار ببریم. فقط به این دلیل که کسی یک مشکل روحی دارد، به این معنی نیست که از لحاظ ذهنی ضعیف است.

در واقع، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های روانی، معمولا از لحاظ ذهنی، قوی هستند؛ زیرا استقامت و اراده ای دارند که ذهن خود را برای انطباق آموزش می دهند. اگر چه برخی از بیماری های شدید روانی، مانند اسکیزوفرنی، هنوز درمان نشده اند؛ اما پیشرفت های علمی مختلفی در حال پیشرفت است و بسیاری از بیماری های روحی قابل درمان هستند. مهم است بدانیم که یک مشکل سلامت روان هیچ فردی را تعریف نمی کند و نباید او را با آن مشکل تعریف کرد…

مشاوره رایگان آنلاین