ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن، ترسی قدرتمند است که اغلب تأثیرات گسترده‌ای بر زندگی ما دارد. بیشتر افراد هنگام قرار دادن خود در موقعیت‌هایی که می‌تواند منجر به طرد شود، کمی مضطرب می‌شوند، اما برای برخی افراد، این ترس فلج‌کننده است. ترس درمان نشده از طرد شدن، به مرور زمان بدتر می‌شود و قسمت‌های مختلفی از زندگی فرد را تحت سلطه خود در میاورد.

اثرات ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن باعث می‌شود بر موفقیت ما در طیف گسترده‌ای از موقعیت‌های شخصی و حرفه‌ای تأثیر بگذارد. برخی از رایج‌ترین تأثیرات این ترس عبارت‌اند از:

مصاحبه شغلی

آیا تا به حال در حالی که منتظر مصاحبه شغلی هستید، احساس داغ شدن و ناراحتی کرده‌اید؟ تعریق کف دست، به سختی نفس کشیدن، افزایش ضربان قلب و مشکل در صحبت کردن علائم شایع ترس از طرد شدن است. این‌ها همچنین دلایل احتمالی برای کارفرما است که آن فرد را نپذیرد. اعتماد به نفس و تسلط در بسیاری از شرایط بسیار مهم هستند و افرادی که از این ترس رنج می‌برند اغلب ضعیف و ناامن ظاهر می‌شوند. اگر ترس از طرد شدن داشته باشید، ممکن است در مذاکره برای یک قرارداد کاری مشکل داشته باشید و قراردادهای ارزشمند و پر سود را روی میز رها می‌کنید.

معاملات کاری

در بسیاری موقعیت‌ها، نیاز به تأثیر گذاری بعد از اینکه شغلی را به دست آوردید، همچنان لازم است. سرگرم کردن مشتری، مذاکره در معاملات، فروش محصولات و جذب سرمایه‌گذار از مؤلفه‌های اصلی بسیاری از مشاغل هستند. حتی چیزی به سادگی جواب دادن به تلفن می‌تواند برای کسانی که از ترس از طرد شدن رنج می‌برند ترسناک باشد و تماس گرفتن با فردی دیگر ممکن است غیر ممکن شود.

آشنایی

قرارهای اول، به خصوص اگر طرف مقابل را از قبل نشناسید می‌تواند برای هر کسی ترسناک باشد، اما کسانی که ترس از طرد شدن دارند به سرعت دستپاچه و مضطرب می‌شوند. به جای تمرکز بر شناخت طرف مقابل و تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا دوست دارید یک قرار دومی هم داشته باشید، ممکن است تمام وقت خود را صرف نگرانی از اینکه آیا آن شخص از شما خوشش آمده یا نه بگذرانید. مشکل در صحبت کردن، نگرانی و وسواس در مورد ظاهر خود، عدم توانایی در خوردن غذا و رفتار عصبی به وضوح دیده می‌شود.

تاثیرات منفی ترس از طرد شدن

ازدواج

زندگی زناشویی متشکل از یک سری مذاکرات و سازش‌های بی پایان است. مهم نیست که چقدر سازگاری دارید، غیر ممکن است که دو نفر در مورد همه چیز توافق کنند. کسانی که ترس از طرد شدن دارند اغلب در بیان نیازهای خود و ماندن روی حرفشان دچار مشکل هستند. همچنین ممکن است نسبت به شریک زندگی‌تان احساس حسادت یا بی اعتمادی داشته باشید زیرا که ترس از طرد شدن تبدیل به ترس از رهاشدگی می‌شود. این حالت با رفتارهای ناسالم مانند چک کردن تلفن شریک زندگی‌تان، چک کردن ایمیل‌ها و … نمایان می‌شود.


مقاله مرتبط: خیانت به دلیل ترس از رهاشدن

مقاله مرتبط: ترس از رها شدن و کنترل آن (بخش دوم)

مقاله مرتبط: ترس از رها شدن و کنترل آن (بخش سوم)


ملاقات با افراد جدید

انسان‌ها موجودات اجتماعی هستند و از ما انتظار می‌رود که به این شکل در جامعه رفتار کنیم. اغلب اوقات، گپ زدن در صف خرید یا مهمانی تنها چند لحظه طول می‌کشد. با این حال، گاهی مکالمات کوتاه منجر به دوستی‌های طولانی مدت می‌شود. اگر ترس از طرد شدن دارید، ممکن است نتوانید با افراد غریبه یا حتی دوستان دوستانتان حرف بزنید. تمایل به درخودماندگی می‌تواند شما را از ساختن روابط طولانی مدت بازدارد.

فشار همسالان

 نیاز به تعلق داشتن از شرایط پایه‌ای بشر است. در دبیرستان، ما سعی می‌کنیم؛ که خود انتخاب کنیم چگونه شوخ، سر دسته تشویق کنندگان، خر خون، بی عرضه، یا فردی راحت یا هر عضوی از هر گروه دیگر باشیم. به عنوان یک فرد بزرگسال، سعی می‌کنیم با شریک شدن علایقمان، وضعیت رابطه و هر وجه تشابهی، به خود نظم دهیم. ولی فشار همسالان گاهی بیش از حد است. اگر ترس شما از طرد شدن باعث شود که کار غیر قانونی، غیر اخلاقی یا غیر دلخواهتان را انجام دهید، پس فشار همسالان می‌تواند مشکلی در زندگی شما باشد.

اگر این مشکل را دارید بهتر است با یک روان درمانگر صحبت کنید. او می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.روانشناسان مرکز مشاوره اکسیر در خدمت شما عزیزان هستند.

منبع: سایت verywellmind و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب