در اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی) فرد از تعامل ها و موقعیت های اجتماعی ای که در آن ها احتمال مورد مشاهده قرار گرفتن وجود دارد بیمناک، نگران یا گریزان است.

این موارد انواع تعامل های اجتماعی را در بر می گیرد: مثل ملاقات با افراد نا آشنا، موقعیت هایی که فرد هنگام خوردن یا آشامیدن ممکن است مورد مشاهده قرار گیرد، یا موقعیت هایی که فرد در حضور دیگران کاری انجام می دهد.

اندیشه پردازی شناختی این موارد را در بر می گیرد: مورد ارزیابی منفی قرارگرفتن از سوی دیگران، دستپاچه شدن، تحقیر شدن، طرد شدن، یا آزردن دیگران.

نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی

الف) ترس یا اضطراب چشمگیر از یک یا چند موقعیت اجتماعی (مثل گفتگو، ملاقات با اشخاص نا آشنا)  مورد مشاهده قرار گرفتن (مثل خوردن یا آشامیدن)، و عملکرد در حضور دیگران (مثل سخنرانی کردن).

توجه: اضطراب در کودکان باید در موقعیت های همراه با همسالان ظاهر شود، نه فقط در تعامل با بزرگسالان.

ب) فرد از این می ترسد که طوری عمل کند که نشانه های اضطراب او آشکار شود و مورد ارزیابی منفی قرار بگیرد (یعنی تحقیر یا دستپاچه، طرد، یا آزرده شود).

ج) موقعیت های اجتماعی تقریبا همیشه موجب ترس و اضطراب می شوند.

توجه: ترس یا اضطراب در کودکان ممکن است به شکل گریه کردن، قشقرق راه انداختن، سفت کردن اندام ها، چسبیدن به دیگران یعنی چسبندگی، عقب کشیدن، یا ناتوانی در صحبت کردن در موقعیت های اجتماعی ظاهر شود.

کتامین چیست؟

کتامین مانند فن سیکلیدین ها عمل می‌کند. کتامین با بلوک گیرنده‌های گلوتامات ناحیه تالاموس مغز مانع انتقال پیام درد به سیستم لیمبیک می‌شود.

کتامین یکی از انواع داروهای بیهوشی است. در حقیقت دارویی است که بیمار را در حالت بیدار‌ باش نگه می دارد. این دارو به شکل آمپول‌های ۵۰ میلی گرمی موجود است و عضلانی برای بیهوشی های کم‌عمق مورد استفاده قرار می گیرد.

افرادی که برای جراحی بیهوش شده‌اند با اثرات این دارو به خوبی آشنا هستند؛ حالتی است بین هوشیاری و بیهوشی که فرد میان زمین و هواست.

صدای اطرافیان را می شنود و آنها را می بیند اما خیلی توان حرکت و گفتار ندارد. به نوعی بیمار رام و کرخت است. فرامین را گوش می دهد اما آنقدر به هوش نیست که بتواند راه برود.

کتامین داروی ضد افسردگی ( علت افسردگی در کودکان )

روانپزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند که «کتامین» با تاثیر بر نوعی از انتقال‌دهنده‌های عصبی موسوم به «گلوتامات»، علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد کتامین ظرف ۲۴ ساعت علائم افسردگی را کاهش می‌دهد. این دارو که در تهیه داروهای بیهوشی کاربرد دارد، برخلاف دیگر داروهای افسردگی ظرف ۲۴ ساعت اثر کرده و علائم افسردگی را در بیش از ۶۰ درصد بیماران کاهش می‌دهد.

«سانجای ماتیو»، سرپرست این مطالعه می‌گوید: این پژوهش نشان می‌دهد که کتامین اثرات ضد افسردگی سریع و قوی دارد. با این حال باید تاکید کرد که این دارو عوارض جانبی جسمی و روانی نیز دارد.

به گفته متخصصان، با وجود این تاثیر درمانی مثبت در تجویز کتامین باید به عوارض جانبی جدی آن مثل افزایش فشارخون توجه کرد.

روزنامه دیلی‌میل نوشت: پزشکان معتقدند که کتامین با تاثیر بر انتقال‌دهنده‌های عصبی گلوتامات باعث کاهش افسردگی می‌شود. گلوتامات انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند که انتقال اطلاعات از یک سلول عصبی به سلول دیگر را تسریع می‌کنند.

درمان اضطراب اجتماعی با کتامین

اولین مطالعه دارونمای کنترل اثر کتامین بر اختلال اضطراب اجتماعی، شواهد بیشتری را نشان می دهد که بیهوشی در موارد شدید می تواند مفید است.

جروم هیل تیلور از دانشگاه پنسیلوانیا و مایکل اچ بلوک از دانشگاه ییل می گویند: “بسیاری از بیماران مبتلا به اضطراب، علی رغم اولین درمان گفتمانی (درمان شناختی رفتاری) و داروهای خط اول (بازدارنده های سروتونین)، همچنان در معرض علائم بیماری هستند. ما تصمیم گرفتیم که کتامین را بررسی کنیم، مطالعات متعدد نشان داده است که کتامین برای علائم اضطراب در افسردگی مقاوم به درمان مفید بوده است”.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ بر روی ۱۲ بزرگسال مبتلا به اختلال اضطراب عمومی یا اختلال اضطراب اجتماعی منتشر شد، آنها دریافتند که کتامین علائم آنها را کاهش می دهد. اما در این مطالعه دارونما بکار برده نشده بود. 

آزمایش جدید دو سرکور، کنترل شده با دارونما، اثرات کتامین وریدی در ۱۸ بیمار مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی را بررسی کرد. کتامین علائم اضطراب اجتماعی را که توسط مقیاس اضطراب اجتماعی لیبویتز اندازه گیری شده را کاهش می دهد اما براساس مقیاس خودگزارش دهی اضطراب اجتماعی، علائم کاهش نیافته بود.

شرکت کنندگان همچنین گزارش دادند که در روزهای پس از درمان کتامین، مشارکت اجتماعی افزایش یافته است. اما این مورد به طور سیستماتیک بررسی نشد.

بسیاری از شرکت های داروسازی در حال توسعه داروهایی هستند که مانند کتامین، بدون پتانسیل سوء استفاده، برای درمان افسردگی، PTSD و خودکشی کاربرد داشته باشد. این تحقیقات نشان می دهد که این داروها همچنین ممکن است برای اضطراب مفید باشد.”

این یافته ها در مجله Neuropsychopharmacology منتشر شد. تحقیقات قبلی نشان داده است که کتامین یک اثر ضد افسردگی قوی و سریع را در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی عمده مقاوم در برابر درمان تولید می کند. اما کتامین به طور قابل توجهی علائم افسردگی را در مطالعه تیلور و بلوچ بهبود نداد.

تیلور و بلوچ اظهار داشتند: “مطالعه ما به این نتیجه رسیده است که عوامل کتامین مانند ممکن است برای اضطراب مفید باشد. این احتمالا ناشی از این واقعیت است که در مطالعه ما بیشتر بیماران با افسردگی خفیف تا متوسط ​​را در مقایسه با افسردگی شدید مقاوم به درمان، در آزمایشات بالینی کتامین مورد بررسی قرار گرفتند.”

کتامین، (NMDA (N-methyl-d-aspartate گیرنده های گلوتامات در مغز را مهار می کند. همچنین این دارو به عنوان مخدر نیز مورد سوء مصرف قرار می گیرد.

محققان توضیح دادند: “کتامین به اطلاعات بیشتری نیاز دارد تا اثربخشی را در اضطراب نشان دهد و حتی اگر موثر واقع شود، باید فقط برای موارد مقاوم و ناتوان کننده که دارو و درمان شناختی و رفتاری روی آنها اثر نداشته است استفاده شود – به عنوان مثال، بزرگسالانی که بخاطره آگوراوفوبیا خانه نشین شده اند، کودکانی که از رفتن به مدرسه امتناع می ورزند و غیره.”

“کتامین دارویی است که می تواند در هنگام استفاده از دوزهای بالاتر در طول دوره های کوتاه تر مورد استفاده قرار گیرد. به همین ترتیب، ما معتقدیم که کتامین باید در تحقیقات پژوهشی مرتبط با اضطراب مورد استفاده قرار گیرد. اگر برای اهداف بالینی استفاده می شود، بهتر است محدود به استفاده در جایی مانند بیمارستان باشد که پتانسیل سوء مصرف در آنجا بسیار پایین است.”

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب