سیگار برگ بریده یا خرد کرده توتون که معمولاً در کاغذ نازک پیچیده شده‌ است، که برای «کشیدن دود» آن به کار می‌ رود. سیگار به این معنی را فرنگی‌ ها سیگارت می‌ گویند و در اصطلاح آن ها، به آنچه ما سیگار برگ می گوییم، سیگار اطلاق می‌ شود.

طرز استفاده

طرز استفاده از آن، این طور است که یک طرف آن را آتش می‌ زنند، و از طرف دیگر (که معمولاً فیلتر دارد) هوا را به درون ریه‌ ها می‌ کشند (پُک زدن)؛ نیکوتین موجود در دود تنباکو، سبب مسمومیت خفیف و بروز حالت سرخوشی کوتاه‌ مدت می‌ شود.

سیگار را با پیچیدن تنباکو در کاغذ سیگار، که کاغذ نازکی است، درست می‌کنند؛ و یا در بیشتر موارد، سیگارهای آماده، دارای نام تجاری ساخت کارخانه‌ های تولید سیگارت را خریداری می‌ کنند.

تاریخچه سیگار

تاریخچه سیگار

کریستف کلمب، برای پیدا کردن راهی برای اثبات کروی بودن زمین به سرزمین های دور سفر میکرد و در این سفرها، گام به سرزمینی نهاد که امروزه به کوبا معروف است. در کوبا، بومیان برگ های گیاه توتون را در داخل نی های استخوانی و یا در داخل نوعی چپق به نام “تاباکو” قرار می دادند که به صورت یک لوله توخالی Y مانند بود که قسمت دو شاخه آن، در بینی جای می گرفت و سپس آن را می کشیدند و به دلیل بهره گیری از همین وسیله و واژه “تاباکو” بود که بعدا برگ های توتون بنام “توباکو” یا “تنباکو” شناخته و معروف شد.

کریستف کلمب هرگز تصور نمی کرد، این وسیله رفع خستگی بومیان آمریکا، که حتی در مراسم مذهبی نیز آن را می سوزاندند، روزی بلای خانمان سوز و نیرویی مرگ آفرین برای جوامع بشری سراسر جهان باشد؛ چون وی هنگام بازگشت به اسپانیا، مقداری از برگ ها و دانه های گیاه توتون را به عنوان یک گیاه جادویی و عجیب به آن کشور آورد و این آغاز ورود توتون از آمریکای مرکزی به اروپا بود.

اثرات منفی سیگار بر سلامت انسان

سیگار حاوی ماده نیکوتین است. نیکوتین به وسیله سیگار کشیدن به درون ریه‌ ها وارد می‌ شود و در عرض مدت ۶ ثانیه، به مغز می رسد. سازمان بهداشت جهانی، هشدار می‌ دهد که با وجود همه برنامه‌ های پیشگیرانه، در عرض ۳۰ سال گذشته، ۱۰۰ میلیون نفر به خاطر بیماری‌ های ناشی از مصرف دخانیات جان سپرده‌ اند؛ که این میزان خیلی بیشتر از مجموع تلفات ایدز، سل، تصادفات رانندگی و خودکشی هاست.

پژوهش‌ های بسیاری در دنیا انجام شده که بر مضر بودن مصرف سیگار دلالت می‌ کنند. با این وجود، شرکت‌ های تولید سیگار، این پژوهش‌ ها را بی‌ اساس و اثبات نشده می‌ خوانند و به تبلیغ گسترده سیگار در کشورهای مختلف جهان، ادامه می‌ دهند.

در بیشتر کشورهای جهان، به جز مناطق آزاد، از سیگار مالیات سنگینی دریافت می‌ شود (تا چند برابر قیمت اولیه) و سعی می‌ شود این پول خرج بهبود سلامت مردم آن کشور شود. پژوهش‌ های زیادی نیز سیگار را از عوامل اصلی سرطان می‌ دانند. به‌ عنوان مثال در مطالعات گسترده، مشخص شده که علت اصلی سرطان ریه سیگار است.

  • سیگار کشیدن موجب فرسایش مغز می‌ شود و به عبارت دیگر بر حافظه، یادگیری و منطق افراد تاثیر منفی می‌ گذارد و سبب کاهش قابلیت‌ های شناختی می‌ شود.
  • یکی دیگر از زیان های سیگار، سفت شدن رگ‌ ها است که باعث گرفتگی می‌ شود؛ این گرفتگی ممکن است منجر به سکته قلبی شود.

مضرات سیگار کشیدن

بالا رفتن آگاهی درباره اثرات منفی سیگار، بر سلامتی و افزایش محدودیت ها، سیگار کشیدن را در کشورهای پیشرفته به میزان ثابتی کاهش داده است. در حالی که سیگار کشیدن و مصرف سایر انواع توتون، در کشورهای توسعه یافته، در حال کاهش است، در کشورهای در حال توسعه، این میزان رو به افزایش است. هم چنین سیگار کشیدن در میان افراد دارای سطح تحصیلات و درآمد پایین تر، در حال افزایش است.

مطالعات نشان می دهد که عوامل ژنتیکی در وابسته شدن یا وابسته نشدن فرد به سیگار نقش دارند. در میان افرادی که مبتلا به اختلالات خاص روانپزشکی هستند، احتمال سیگار کشیدن بیشتر است. در پیمایشی که در آمریکا بر روی دریافت کنندگان خدمات سرپایی روانپزشکی انجام شده، نشان داده شده است که میزان استعمال سیگار، در میان مبتلایان به اسکیزوفرنی ۸۸ درصد، در میان افراد مبتلا به مانیا ۷۰ درصد و در میان مبتلایان به افسردگی ۴۹ درصد است.

پژوهش دیگری نشان داده است که ۸۵ درصد کسانی که به دلیل وابستگی به الکل، به مراکز درمانی مراجعه می کنند، نیز سیگاری هستند.

ترک سیگار

کسانی که سیگار کشیدن را ترک می کنند، عموماً می توانند پس از چند سالی به سطح افراد غیرسیگاری برسند؛ به ویژه اگر ترک سیگار را در جوانی انجام داده باشند. ترک سیگار، ممکن است در چند مرحله انجام شود، از این رو تلاش مداوم امری ضروری است. فرآورده های حاوی نیکوتین، که به ترک سیگار کمک می کنند، مانند پچ، آدامس، شکل استنشاقی یا اسپری بینی، می توانند در کاهش تمایل به سیگار کشیدن و تخفیف علائم ترک موثر باشند.

کاربرد این محصولات در کنار انگیزه قوی برای ترک و وجود سایر حمایت ها مانند حمایت خانواده، دوستان، گروه ترک سیگار یا حمایت های تلفنی، می تواند بسیار موثر باشد. برخی داروهایی که در آن ها نیکوتین به کار نرفته است، می توانند فرد را در ترک سیگار یاری کنند.

این داروها شامل بوپروپیون (زیبان) و نورتریپتیلین (آونتیل) هستند. هر دوی این داروها با نسخه پزشک، به فروش می رسند. در برخی افراد، کاهش تدریجی مصرف قبل از ترک، به کاهش علائم ترک کمک کرده و به آن ها اجازه می دهد که رفتارهای خود را به تدریج تغییر دهند.

  – کاهش تدریجی مصرف:

استراتژی های کاهش تدریجی مصرف، شامل به تاخیر انداختن هر وعده سیگار کشیدن، کاهش تعداد سیگارها و دود کردن بخش کمتری از هر نخ سیگار است. گر چه کاهش تدریجی مصرف می تواند برخی خطرات تهدید کننده سلامتی را کاهش دهد، اما برای سیگار کشیدن منطقه بدون خطر وجود ندارد. کاهش تدریجی، نمی تواند جایگزین ترک سیگار شود.

تحقیقات جدید نشان می دهد، حتی مصرف یک سیگار در روز، باعث تصلب شرایین می شود. حتی کشیدن یک سیگار در روز، رگ ها را تنگ می کند .همچنین ارتباط بسیار نزدیکی میان کشیدن سیگار و سرطان لوزالمعده نیز وجود دارد و نگاه داشتن سیگار روی لب، باعث تشدید خطرات آن می شود. محققان در کانادا اعلام کردند، کشیدن حتی یک نخ سیگار در روز نیز، افزایش ۲۵ درصدی سخت شدن سرخرگ ها را در پی خواهد داشت.

باید تلاش شود تا دانسته‌ های فرد را به باور نزدیک کنیم. خیلی‌ ها می‌ دانند سیگار بد است و ضررهای آن را می‌ شناسند؛ اما هنوز به باور نرسیده‌ اند. البته بعضی‌ ها مانند پزشکان سیگاری، (که خودشان عارضه‌ های سیگار رادر ریه بیماران دیده‌ اند) به باور رسیده‌ اند، اما اهل عمل نیستند. پر کردن فاصله میان باور و عمل، زمان می‌ برد، اما مفید است و بر عهده خانواده‌ هاست.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب