تاثیر اضطراب فراگیر

تاثیر اضطراب فراگیر بر روابط اجتماعی و حافظه تایید شده است. اگر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) باشید شما اضطراب مزمن و مداومی را تجربه خواهید کرد. دوستان و نزدیکان تان ممکن است شما را فردی “عصبی” یا “نگران” توصیف کنند. ممکن است نگران مسائل روزمره باشید و نگرانی شما احتمالا نامتناسب و یا غیر منطقی است.

همان طور که GAD می تواند بر کارهای روزمره شما تأثیر بگذارد، می تواند خاطرات شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. حافظه ما می‌ تواند زمانی تحت‌ تاثیر قرار گیرد که ما تحت تاثیر استرس یا اختلالات خلقی باشیم. داشتن یک اختلال اضطرابی قابل توجه مانند GAD، می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و باعث شود عملکرد حافظه فرد از سطح نرمال پایین تر بیاید.


مقاله مرتبط: اختلال اضطراب فراگیر

 مقاله مرتبط: آیا اضطراب من طبیعی است؟


نحوه تاثیر اضطراب فراگیر بر حافظه

چندین سیستم حافظه مختلف در مغز ما وجود دارند که ظرفیت های مختلفی دارند. به عنوان مثال، سیستم حافظه بلند مدت به ما کمک می‌ کند اطلاعات و وقایع مربوط به گذشته‌ های دور را به یاد بیاوریم، در حالی که چیزی به نام “حافظه کاری” به ما کمک می ‌کند تا چیزها را در ذهن بسپاریم و فعالانه با آن کار کنیم. حافظه کاری برای ما بسیار مهم است زیرا کمک می کند مشکلات را به طور موثر حل کنیم و بخش هایی از اطلاعاتی که در همان لحظه گرفته ایم را مدیریت کنیم.

هنگامی که این سیستم به طور مطلوب کار نمی کند، می تواند منجر به اشتباهات، مشکل در انجام وظایف به صورت مطلوب، دشواری در تمرکز روی انواع مختلف کارها و مشکلات در انجام همزمان چند کار، شود. متاسفانه حافظه کاری، شدیدا تحت ‌تاثیر نگرانی و اضطراب قرار دارد و می تواند مشکلات زیادی در کار و زندگی شخصی فرد ایجاد کند. GAD می تواند باعث شود حافظه کاری شما مانع نگرانی شما شود و باعث شود شما کارهای مهم یا قرارهای مهم را فراموش کنید. نمونه های از آنچه ممکن است تجربه کنید شامل موارد زیر است:

  • به خاطر نمی آورید که ماشین خود را کجا پارک کرده اید.
  • اغلب اوقات چیزهایی مثل دسته کلید یا تلفن همراه خود را گم می کنید.
  • در مکالمات برخی چیزها را تکرار می کنید زیرا یادتان نمی آید درباره آن صحبت کرده اید یا نه.
  • مشکل در بخاطر آوردن مسیرها یا اطلاعاتی که شخص دیگری به شما داده است، دارید.
  • در به خاطر سپردن چیزهایی که می خواهید از فروشگاه خریداری کنید، مشکل دارید.

حافظه و تاثیر اضطراب فراگیر

مشکلات حافظه و GAD

تحقیقات مربوط به دهه ۱۹۷۰ نشان داده که حافظه کاری و اضطراب در ارتباط هستند. مطالعات نشان داده‌ اند که زمانی که افراد اضطراب را تجربه می ‌کنند، به خصوص زمانی که نگرانی در سطوح بالا باشد، روی حافظه کاری تاثیر می گذارد. این یعنی برای افرادی که سطح بالایی از نگرانی دارند، مانند بسیاری از افراد مبتلا به GAD، عملکرد مدرسه یا کار، توانایی استفاده از استراتژی ‌های حل مساله پیچیده و مهارت‌ های تصمیم‌ گیری ممکن است به خطر بیفتد.

درمان

اگر GAD دارید، به خصوص اگر نگرانی بالایی دارید، ممکن است متوجه مشکلات حافظه و توجه شده باشید. اگر این طور است، دلیل خوبی برای درمان GAD خود دارید. درمان می تواند کمک بزرگی برای تان باشد، به ویژه اگر متوجه شدید که در کار، تحصیل یا زندگی شخصی شما تداخل ایجاد کرده است.

به دنبال روان درمانگری باشید که در اختلالات اضطراب تخصص داشته باشد. او می ‌تواند به شما کمک کند اضطراب خود را به روشی که سالم و پایدار است مدیریت کنید. درمان می‌ تواند ابزار اصلی برای کمک به شما در بازگشت به زندگی روزمره تان باشد. در برخی موارد، ممکن است برای کنترل کردن نگرانی و اضطراب خود به دارو نیاز داشته باشید، دارو می‌ تواند کمک به درمان علائم شما بکند. یادگیری کنترل و به حداقل رساندن اضطراب می ‌تواند تفاوت بزرگی در حافظه کاری شما ایجاد کند.

منبع: سایت verywellmind و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب