در یک تشخیص پیشنهادی برای DSM-V، اختلال بیش فعالی جنسی به عنوان «اختلال میل جنسی با یک مولد تکانشی» تعریف شده است. در سال ۲۰۱۰، انجمن روانپزشکی آمریکا پیش نویس علائمی که ممکن است وابستگی جنسی را تعریف کند، به طور رسمی به عنوان اختلال بیش فعالی جنسی معرفی کرد. در ادامه ی این مقاله نشانه های این اختلال معرفی شده است…

نشانه های بیش فعالی جنسی

نشانه های اختلال بیش فعالی جنسی

در ادامه با اکسیر همراه باشید تا برخی از نشانه های این اختلال را برای شما عزیزان شرح دهیم…

    ۱- استمناء بیش از حد:

استمناء بیش از حد، یکی از شایع ترین علائم وابستگی جنسی زود هنگام است. تا زمانی که استمناء به سادگی بخشی از زندگی شما باقی می ماند و اختلالی در زندگی روزمره شما ایجاد نکند، شما مشکلی ندارید. افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی جنسی اغلب برای فرار از مشکلات زندگی و یا روابط خود و در هنگام استرس دست به استمنا می زنند.

    ۲- مشغولیت ذهنی به روابط جنسی:

اختلال بیش فعالی جنسی باعث می شود ذهن بیماران درگیر روابط جنسی شود به طوری که زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. آن ها مقدار زیادی از وقت را صرف خیال پردازی های جنسی می کنند. مشغولیت های ذهنی به روابط جنسی در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری (OCD) بسیار رایج است ،که شامل افکار ناخواسته، ایده ها، انگیزه، و یا تصاویر با تمرکز بر محتوای جنسی است. در حالی که افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی جنسی از نشانه های جنسی خود احساس گناه، شرم، ناامیدی و افسردگی می کنند افراد مبتلا به OCD  نشانه های جنسی خود را به عنوان منزجرکننده، منحرف و یا شیطانی می دانند.

    ۳- برنامه ریزی بیش از حد برای فعالیت های جنسی:

درست مانند معتادان به مواد مخدر، معتادان جنسی وقت زیادی را صرف می کنند که “کجا و چگونه عمل جنسی خود را انجام دهند”.  اگر جنبه های دیگر زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد این نیز می تواند مضر باشد.

    ۴- مشاهده مکرر پورنوگرافی:

این افراد به روش های مختلفی پورنوگرافی را مشاهده می کنند. آن ها همچنین ممکن است از وب سایت های دوستیابی برای ارتباط با دیگران که به روابط جنسی علاقه مند هستند استفاده کنند. با این وجود مهم است که توجه داشته باشیم اعتیاد به پورن مانند اعتیاد جنسی نیست. اعتیاد به پورن نوعی وابستگی جنسی است، اما با علل و نشانه های مستقل از اعتیاد جنسی است. اعتیاد به پورن هنوز یک تشخیص رسمی در DSM-V نیست، اما می تواند به عواقب جدی منجر شود.

    ۵- داشتن شرکای جنسی متعدد:

به منظور رضایت مندی، معتادان جنسی اغلب دارای شرکای جنسی متعدد هستند. این امر می تواند مشکل ساز باشد، زیرا مطالعات نشان داده اند که بین تعداد شرکای جنسی و سلامت روان همبستگی وجود دارد. جالب توجه است، محققان دریافتند که شانس وابستگی به مواد مخدر با تعداد شرکای جنسی که شرکت کنندگان داشته اند افزایش یافته است. این رابطه همبستگی به ویژه در زنان قوی تر بود.


مقاله مرتبط : زمانی که شریک زندگی شما مشکل جنسی دارد

مقاله مرتبط : مشکلات جنسی در نوجوانان چیست؟


   

    ۶- از لحاظ احساسی جدا از شرکای جنسی هستند:

معتادان جنسی قادر به ایجاد و حفظ رابطه سالم با شرکای خود نیستند، به همین دلیل اغلب از وابستگی عاطفی به شرکای جنسی جلوگیری می کنند. یک نظرسنجی که بیش از ۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۳ انجام دادند نشان داد که داشتن یک رابطه عاطفی باعث ایجاد رابطه جنسی بهتر می شود. با این حال، معتادان جنسی فاقد صمیمیت و عاطفه و احساس که به منظور توسعه یک ارتباط واقعی مورد نیاز است، هستند. به طوری که آن ها اغلب رابطه جنسی بی معنی و بدون احساس با شرکای جنسی خود دارند.

    ۷- درگیر شدن در رفتارهای جنسی که با ارزش های شخص در تضاد است:

بسیار مهم است که “بدانید که ارزش های جنسی شما چیست”، که ممکن است با والدین، مذهب یا فرهنگ شما مطابقت نداشته باشد. برای معتادین جنسی، این موضوع منجر به یک کشمکش و تضاد درونی می شود. گاهی برخی از این افراد دارای اعتیاد جنسی اعتقادات مذهبی شدیدی دارند اما نمی توانند در مقابل اعتیاد خود مقاومت کنند.

    ۸- ناتوانی در متوقف کردن:

یکی از نشانه های اولیه معتادین جنسی، ناتوانی در متوقف کردن  این اعتیاد علی رغم عواقب آن است. این عواقب ممکن است مالی، اجتماعی، بهداشتی یا عاطفی باشد. به عنوان مثال، داشتن وابستگی جنسی می تواند بر روی عملکرد فرد کار تاثیر بگذارد، که می تواند منجر به بیکاری وی شود.

    ۹- درگیر شدن در انحرافات جنسی (پارافیلیا):

پارافیلیا

معتادان جنسی اغلب درگیر رفتارهای جنسی که غیر معمول یا غیرقابل قبول است، می شوند. این رفتارها شامل عورت نمایی، سادیسم، مازوخیسم و کودک آزاری است.


مقاله مرتبط : پارافیلیا یا انحرافات جنسی

مقاله مرتبط : رابطه جنسی و عشق


 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب