اندوه ناشی از نوزاد

گذر از بارداری به پدر و مادر شدن یک تغییر بزرگ زندگی چه از نظر عاطفی و چه از جسمانی است. چند روز پس از دنیا آمدن کودک‌تان طبیعی است که احساسات‌تان بالا و پایین شود، که به “اندوه ناشی از نوزاد” معروف است.

“من نوزادی دارم که از زندگی بیشتر دوستش دارم! دخترم لذت زندگی من است. با این همه گاهی احساس غم می‌کنم و نمی‌دانم چرا. مشکل من چیست؟”

با اندوه ناشی از نوزاد ممکن است دقیقه‌ای احساس شادی داشته باشید و دقیقه‌ای دیگر شروع به گریه کردن کنید. ممکن است احساس خشم، ناراحتی، تحریک‌پذیری یا دلسردی داشته باشید. این احساسات به این معنا نیست که شما مادر “بدی” هستید و یا اینکه کودک خود را دوست ندارید.

علت اندوه ناشی از نوزاد

این نوسانات خلقی ناشی از تغییرات هورمونی است که در بدن زنان بعد از زایمان رخ می‌دهد. سطوح استروژن و پروژسترون در طول دوران بارداری ناگهان کاهش پیدا کرده و باعث تغییر خلق می‌شود. چیزهای دیگر – مانند خستگی و نداشتن خواب کافی، می‌تواند این احساسات را تشدید کند. خوشبختانه اندوه ناشی از نوزاد چند روز تا چند هفته ادامه پیدا می‌کند و بدون نیاز به درمان برطرف می‌شود.

درمان اندوه ناشی از نوزاد

اگر اندوه ناشی از نوزاد دارید سعی کنید تا جای ممکن از خودتان مراقبت کنید. رژیم غذایی سالم داشته باشید و تا جایی که می‌توانید استراحت کنید، به خصوص خستگی و محرومیت از خواب می‌تواند احساس ناراحتی و غم را تقویت کند. در ادامه مواردی آورده شده‌ است که می‌توانند به شما کمک کنند احساس بهتری داشته باشید:

اندوه ناشی از نوزاد

  • کمک‌های دیگران را بپذیرید، خصوصاً در روزها و هفته‌های اول پس از تولد.
  • بگذارید خانواده و دوستان‌تان در خرید، کارهای خانه و یا مراقبت از کودک به شما کمک کنند.
  • بگذارید در زمانی که در حال استراحت هستید یا می۲خواهید به حمام بروید، کسی از کودک‌تان مراقبت کند.
  • استراحت کنید و غذاهای مقوی بخورید.
  • به افرادی که از شما مراقبت می‌کنند تکیه کنید. احساس‌تان و هر چیزی را که خوشحال‌تان می‌کند با همسرتان به اشتراک بگذارید. یک دوست مورد اعتماد نیز می‌‌تواند با دلسوزی به حرف‌های‌تان گوش بدهد یا در کارهای خانه به شما کمک کند.
  • صحبت کردن با عزیزان و یا مادرهای جدید دیگر می‌تواند به شما کمک کند احساس حمایت کنید و به شما یادآوری کنند که تنها نیستید.
  • ورزش کنید. سعی کنید هر روز قدری ورزش سبک داشته باشید. یک پیاده‌روی در هوای تازه یا اگر هوا خوب نبود، قدم زدن در هر مکانی که برای‌تان مطلوب و دلچسب است مثل یک مرکز خرید با هوای مناسب می‌‌تواند خلق‌ و خوی شما را کمی تغییر دهد.

تست درمان افسردگی


مقاله مرتبط: علت ها و راهکارهایی برای افسردگی پس از زایمان

مقاله مرتبط: عواملی که احتمال بروز افسردگی را افزایش می‌دهد


اندوه ناشی از نوزاد و افسردگی زایمان

اگر اندوه ناشی از نوزاد بیشتر از یک یا دو هفته طول کشید، یا اگر علائم وخیم‌تر شد، با پزشک خود مشورت کنید که آیا افسردگی پس از زایمان باعث پایین آمدن خلق شما شده است یا نه. غفلت از درمان افسردگی بعد از زایمان و عدم درمان آن برای مادر و نوزاد خطرناک است. در صورت مشاهده علائمی مانند ادامه پیدا کردن علائم افسردگی بیش از دو هفته، پایین آمدن عملکرد فرد به صورتی که قادر به انجام کارهای روزانه و طبیعی خود نیست، افکار مبتنی بر صدمه رساندن به خود یا نوزاد و احساس اضطراب و دستپاچگی زیاد، حتما برای معالجه باید اقدام کرد. اختلال افسردگی پس از زایمان، احتمال بروز افسردگی اساسی را در بقیه عمر افزایش می‌دهد.


مقاله مرتبط: افسردگی دوران بارداری


در زنانی که قبل از بارداری دارای افسردگی یا سایر اختلالات روانی بوده‌اند، خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان بیشتر است. همچنین در زنانی که از حمایت اجتماعی برخوردار نیستند و یا دچار استرس‌های اضافی و شرایط استثنایی هستند، احتمال افسردگی بیشتر است. بسیاری از زنان احساس گناه و شکست می‌کنند. بدین جهت آنها با هیچکس در مورد احساسات و ترس خود صحبت نمی‌کنند. اما هر چه زودتر به شما کمک شود، درمان افسردگی بهتر و سریع تر انجام خواهد شد.

مرکز مشاوره کودک

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب